Gå til innhold

kjølevannstemeraturmåleren

Ranger emnet


panelovn

Anbefalte innlegg

har litt problemer med overnevnte måler.. når motoren har nådd driftstemperatur (oljetemp 100- 120 grader) så bynner lampen å blinke åsså beveger måleren seg oppover med en helvettes fart! så går det noen minutter åsså slutter den å lyse og måleren detter tilbake på normalt nivå! slik kan den holde på fram og tilbake under en vanlig kjøretur! (oljetempen er stabil)

 

hva kan det vere??

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by panelovn

har litt problemer med overnevnte måler.. når motoren har nådd driftstemperatur (oljetemp 100- 120 grader) så bynner lampen å blinke åsså beveger måleren seg oppover med en helvettes fart! så går det noen minutter åsså slutter den å lyse og måleren detter tilbake på normalt nivå! slik kan den holde på fram og tilbake under en vanlig kjøretur! (oljetempen er stabil)

 

hva kan det vere??

 

Sjekk om det er nok kjøleveske på den. Bilen min lekker litt kjøleveske fra ekspansjonstanken. Av og til slutter tempmålern å virke. Er i orden igjen etter at jeg har fyllt på litt kjøleveske.

 

Men hvordan får du olja di til å bli 100-120 grader? Min er aldri over 95. Ligger stort sett mellom 80-85 grader ved normal/litt aktiv kjøring.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke oljetempmåleren er helt korrekt.. det er en biltema måler som jeg har lagt ledning til fra den tappen ved utgang/inngang til oljekjøler.. tror ikke måler og giver er helt tilpasset hverandre.. temperaturen din syns jeg var merkverdig rar da.. kjølevifta starter vel på 100 grader ca(rett meg hvis feil) og den starter vel titt og ofte.. litt rart hvis oljen ligger 20 grader under vannet.. spesielt siden oljen er, blir, og skal vere varmest.. (tror jeg)

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at oljetempen min viser feil også. Kjølevifta skal slå inn mellom 93 og 98 grader ifølge Haynesboka mi (dersom jeg har lest rett). Vifta slår seg svært sjelden på med mindre jeg kjører i kø eller den har gått en stund på tomgang etter at jeg har kjørt den skikkelig varm.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er den satans lampa begynnt å lyse igjen... har tørket kontakten, sjekket kjøleveskemengden og VET at temperaturen egentlig er stabil men det stopper ikke lampa i å lyse..

 

hvordan fungerer den måleren som sitter i toppen av ekspansjonstanken?

 

kan feilen ligge i den eller er det noe annet som kan vere galt???

 

takk på forhånd

Nissan primera GT 98`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår