Gå til innhold

8v turbo spørsmål

Ranger emnet


OleVik

Anbefalte innlegg

heisann , jeg har en gti 8v motor som er klin ny som jeg snart tenkte å sette inn i bilen min. Jeg har K-jetronic. Lurte på om jeg skulle bygge turbo før jeg satt den inn! Har derfor noen spørsmål:

Tenkte på en ikke altfor stor turbo og mellom 150 og 170 hk...

 

*Hvordan funker k-jeten med en turbo på? kan den levere riktig?

*Kan jeg bruke TD manifold?

*Finnes det noen komplett kit tilsalgs?

*Hvilken kam passer? har org og kent 270 graders

*Tenkte på 9 i komp, holder det med dobbel toppakning?

*Hvor får jeg kjøpt nye bolter til diffen slik at den ikke ryker :)?

 

Veldig glad for seriøse svar!

 

 

* har brukt search en del og funnet mye bra info. Om noen har ting tilsalgs eller hotte tips så kom med dem ! :)

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-jet funker sikkert den men tror du må utvide med en 5. dyse.

Motoren din har sikkert ikke underspyling på stemplene så ryker nok kjapt.

 

Jeg har Td manifoil på min corrado og det sies det er mye motstand i de. Merker turboen er litt treig men vet ikke om den er kjapp i utgangspunktet. Treig i forhold til IHI iallefall.

 

Du kan jo få tak i G60 staker så har du 8 i comp.

2 toppakkninger går men da blir d likebillig å kjøpe den kobber pakningen fra bahn brenner som senker comp.

 

Motoren din ryker før diffen så du trenger ikke nye bolter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før her, kjøp heller en skikkelig toppakning, så sparer du deg for mye bryderi. K-jet'n klarer greit å levere 150hk. Bruk kaldstartdysa som ei 5.dyse kobla til en bryter. Verre er det ikke. Da får du nok bensin :D TD manifolden funker uutmerket..Den holder iallefall.. G60Turbo kjører modifisert TD manifold, jeg selv har gjort det på min forrige motor, synes ikke det blir noe turbolagg av den. Hvis du bygger turbobil bare for å ha turbo, så holder det jo greit med alt originalt, og kjøre på maks 0,5 i trykk. Fristelsen blir jo ofte stor til å skru opp litt da. Hvis du alikevel skal bytte toppakning osv, så kan du like godt frese ned stemplene littegrann også, så senker du kompen ytterligere.

Når alt kommer til alt, er det vel hvor mye penger du skal legge i det, og hvor kompetent du selv er til å skru og bruke tid på det som avgjør det hele :D

Begynner jo å gå endel Golfer med turbo nå, så det er mange tips ute og går, bare å følge med og snappe opp det man kan få med seg ;)

 

-Kjetil

 

83 Golf mk1 (x 8vturbo, kommer med 16vturbo til sommeren :) )

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ein del å tenke på jah..

 

TD manifold må slipest til, enkelt. Den er finare utforma enn den GIK og krb selger.

vwturbo.com har ein grei manifold.

 

Org k-jet klarer nok ikkje 150hk, må ha tillegsdyse. Trykkbryter og kaldstartdyse får ein aldri justert rett.

Kan bruke sprut fra gammel volvo eller saab(større k-jet som ofte klarer 200hk)

Haltech, electromotive og mange andre har alt fra billige tillegsprut til fine flotte datastyrte sprut/tenning.

 

Må ha vacuumklokke til turbobruk om du skal ha org.sprut.

Eg har kanskje ei slik.

 

Bruk org.kam til den effekten, 270 blir kvass.

 

9 i komp får du med 1,8GL stempler.

 

Bolter til diffen er vag deler.

 

 

Beste løsningen blir uansett g60 motor.

 

 

F-turbo: 1,8 8v motorane tåler 250hk om ting er gjort rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt enkleste er å drite i hele turbo greiene.....men om det er det morsomste er en annen sak;)

K-Jet fra 240 turbo er en grei løsning på innsprut problemet. Holder for opptil 190-200hk som det er.

Klarer du å holde deg under 0.5 bar holder nok standard bunnen på motoren din, hvis bensin/luftblandinga ikke er for mager og du har intercooler.

2 topp-pakninger er greit hvis du holder deg under nevnte 0.5 bar.

 

 

Men du må huske på at det er mye sveising av rør og tilpassing av ting og tang som er involvert. Er du ikke vant med sveising og sånt(eller har en kompis som kan dette som vil hjelpe deg) ville jeg nok satsa på kam,grenrør osv.

 

 

Fortsatt God Jul!

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår