Gå til innhold

Bensin eller Diesel?

Ranger emnet


Gooner87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet at det er et par tråder om dette men blir fremdeles ikke klokere på hva jeg burde velge.

 

Har lest denne tråden:http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/92590-bensin-vs-diesel.html

 

Har planer om å kjøpe ny bil. Enten Audi A4 stv eller Audi A6 Stv.

 

Hvis det blir bensin så blir 1,8T(150hk) og hvis det blir diesel så blir det 1,9TDI(130hk eller 150hk litt avhengig av penger). Skal selvfølgelig chippes.

 

Hva burde jeg velge i forhold til moment og hester etter ferdig chippet?

 

Kopiert fra en tråd jeg fant på forumet:

 

Bensin:

-bruker mer en Diesel

-Dyrere literpris en Diesel

-Plugger, kabler fordeler +++

-Hyppige register\reimbytte

-Lavere levetid

-Diesel pryler bensinmotor på moment

-lavere salgsverdi en diesel

-fleste tilfeller dyrere å forsikre

-dyrere servicer

 

+Høyere varvgang(turtall)

+Mer trimmalternativer

+billigere i innkjøp, somregel

+Bedre lyd :P

 

Diesel:

-lame lyd, (uten turbo)

-Litt "verre" å trimme

-vennene din synst du er lame\snål :P

-dyrere i innkjøp

-suge diesel går dritt

 

+Turbo diesel spiser bensinmotorer til frokost

+mindre liter pris

+bruker mindre

+billigere å forsikre

+billigere servicer

+lengere levetid

+morro å tenke på att du har spart tusen vis av penger

+holder seg bedre i pris

+vennene dine synst du er klok da du viser dem reknestykke på drivstoff forbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det står mellom 150hk bensin og 130hk diesel så hadde jeg gått for diesel.

150hk bensin er ikke noen rakett og går ut fra at 130hestern ikke kommer langt etter.

Plus at diesel holder seg litt bedre i pris siden etterspørseln (per dags dato) er litt større etter diesel.

 

Men så, hva skal du bruke bilen til?

Bykjøring er IKKE morsomt med diesel da det blir litt vell mye giring, men så passer denne helt ypperlig på litt lenger turer.

 

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står mellom 150hk bensin og 130hk diesel så hadde jeg gått for diesel.

150hk bensin er ikke noen rakett og går ut fra at 130hestern ikke kommer langt etter.

Plus at diesel holder seg litt bedre i pris siden etterspørseln (per dags dato) er litt større etter diesel.

 

Men så, hva skal du bruke bilen til?

Bykjøring er IKKE morsomt med diesel da det blir litt vell mye giring, men så passer denne helt ypperlig på litt lenger turer.

 

 

/M

 

Blir vel for det meste bykjøring og noen langturer av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg valgt bensin. Du tjener neppe inn merprisen for en dieselmotor.

 

ok. Takk for svar.

 

Er ikke avhengig av å tjene i den merprisen med tanke på langkjøring og bykjøring. Det eneste som teller for meg er vel at prisen ikke faller så mye i forhold til bensinbil når jeg skal selge bilen om et par år og selvfølgelig moment og hester. Hvordan blir det med moment og hester etter chipping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene faller nok ganske likt, målt i prosent. Folk sier at "diesel holder seg bedre i pris", men det er fordi de er dyrere i innkjøp også. Lavere kilometerkostnad er dieselbilenes fordel nr 1, 2 og 3. Så lengde det teller lite for deg, ser jeg ingen grunn til å velge dieselmotor.

 

Hestene blir mer ville etter chipping. Omtrent som å gå fra shetlandsponni til fjording. Vrinsk!

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så, hva skal du bruke bilen til?

Bykjøring er IKKE morsomt med diesel da det blir litt vell mye giring, men så passer denne helt ypperlig på litt lenger turer.

 

Jeg er av den oppfatning av at diesel faktisk er bedre i by'n, da de jeg har kjørt har hatt så mye moment fra tomgang at du slipper å gasse når du clutcher ut, og det kan være digg i by'n. Men så har ikke jeg kjørt så mye annen diesel enn moderne VAG, kan jo være clutchen/kassa som gjør det digg og..

 

Kjørte Golf VI med 122 TSi, 110 og 140 TDi. Sistnevnte var grom, det dro godt fra lyskrysset.. Men diesel tømmes jo mye fortere enn bensin, som drar relativt godt på turtallet. Vet hva jeg likte best på litt småsvingete veier iallfall.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at diesel faktisk er bedre i by'n, da de jeg har kjørt har hatt så mye moment fra tomgang at du slipper å gasse når du clutcher ut, og det kan være digg i by'n. Men så har ikke jeg kjørt så mye annen diesel enn moderne VAG, kan jo være clutchen/kassa som gjør det digg og..

 

Kjørte Golf VI med 122 TSi, 110 og 140 TDi. Sistnevnte var grom, det dro godt fra lyskrysset.. Men diesel tømmes jo mye fortere enn bensin, som drar relativt godt på turtallet. Vet hva jeg likte best på litt småsvingete veier iallfall.

 

 

Eirik

 

takk for svar.

 

Har ikke så mye erfaring med å kjøre dieselbil. Har kun kjørt det en gang før og syntes ikke at det var noe problem å kjøre med det i byen, syntes faktisk at det var digg. Som du selv sier så slapp jeg å gasse så mye fra tomgang da jeg skulle slippe clutchen, bilen var chippet og hadde et ganske godt moment.

 

Var inne på norskbildelesenter sin hjemmesider og fant denne informasjonen:

 

Audi A4 1.8T 150hk:

 

Hestekrefter:

Denne bilen har 150hk og får 46hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 196hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 210Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 280nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 5950,- inkl. mva (kr. 4760,- eks. mva).

 

 

Audi A4 1.9TDI 130hk:

 

Hestekrefter:

Denne bilen har 130hk og får 27hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 157hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 310Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 380nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 6125,- inkl. mva (kr. 4900,- eks. mva).

 

Er det noen andre chip som er bedre enn SKN-chip?

 

Hva er viktigst moment eller hester? hvordan funker det i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert TS racing.

De fleste tilbyr uanset de tallene der på 1,9 PD 130 hk.

 

Men såvidt jeg husker så skal det være 180 hk og 400 nm, det er vel 140 hk 2,0 PD som får 190 hk og 410 nm.?

 

 

2.0 Tdi får 190hk 420nm

1.9 tdi 180hk 410nm (etter hva jeg har fått med meg hvertfall men mulig dette er feil)

 

Chip fra flissundet og NEI det er ikke lottorullene på flissundet som sier at det er 180hk og 410nm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår