Gå til innhold

Førerprøve

Ranger emnet

EspenBergen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha førerprøve i løpet av de kommende ukene og er, som mange har vært i forbindelse med førerprøven, pissnervøs. Jeg har hatt to førerprøver tidligere, strøyk den ene gangen på for lav fart på landevei (!) og den andre gangen for et horribelt vikepliktsbrudd. Den gangen her har jeg en kjørelærer som har gitt meg god selvtillit og som har erklært meg som en habil sjåfør som har alle gode sjanser for å stå. Jeg lurer derfor på noen ting:

- Nervøsiteten har blitt sittende i meg på de to andre førerprøvene, den samme, grusomme følelsen som jeg hadde dagene før. Er det noen som har noen gode råd for at jeg skal klare å dempe dette?

- Jeg kjører opp i Bergen og har kun kjørt her med kjørelæreren. Er det noen som har noen tips på ting man bør være spesielt oppmerksom på?

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til deg selv at det går bra, alle gode ting er tre :) Skulle du gjøre eventuelle feil under kjøringen, er det lurt å nevne dem for sensor når du er ferdig med kjøringen.

Førerprøven er vel en av de få gangene jeg har sett på Statens Vegvesen som med meg, og ikke mot meg. Husk på det, sensorer er der ikke for å være noen drittsekker, de er på lag med deg ;) Kjørte ræva som aldri før rett før oppkjøringen, men besto uten problemer.

Er ikke noe problem, dette kan du ;)

Eirik

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig m eriksmil, dette går så bra atte, sensorene er fullstendig klar over at det sitter en stakkar ved siden av som er så nervøs at han føler at han var et annet sted.

Råd: Si til deg selv, jeg kan dette, jeg har kjørt mye og vet hva jeg skal gjøre, det er bare en vanlig kjøretime, så sier du ifra til sensoren hva du evt gjorde feil, da vet han at du vet at det er feil.

husk at de vil allerhelst se at du får førekorte de også:)

Lykke til!

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en siste kjøretime med kjørelæreren min rett før selve oppkjøringa, som en slags oppvarming, og jeg tror det hjalp meg veldig.

Ellers var ikke oppkjøringa særlig skumlere enn en vanlig kjøretime syntes jeg. Klart, det er mer som står på spill, men ikke tenk på det.

Prøv å se på det som en litt "utvidet" kjøretime, og sørg for å være våken og opplagt, så går det seg nok helt sikker til ;)

Men pass på farten ja, har forstått det sånn at de er ganske strenge på det. Ikke for sakte og ikke for fort. Jeg fikk litt pes fordi jeg lå knapt 5 km/t over fartsgrensa nesten hele oppkjøringa.

Og vikeplikten da.. den er viktig! Men alt dette har du jo erfart allerede ;)

Og bruk speilene aktivt. Det fikk jeg høre i alle fall, at dem følger godt med på om du har god oversikt i bakspeil og blindsone..

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til deg selv at det går bra, alle gode ting er tre :) Skulle du gjøre eventuelle feil under kjøringen, er det lurt å nevne dem for sensor når du er ferdig med kjøringen.

Førerprøven er vel en av de få gangene jeg har sett på Statens Vegvesen som med meg, og ikke mot meg. Husk på det, sensorer er der ikke for å være noen drittsekker, de er på lag med deg ;) Kjørte ræva som aldri før rett før oppkjøringen, men besto uten problemer.

Er ikke noe problem, dette kan du ;)

Eirik

Akkurat det gjorde jeg også.. Kjørte drit dårlig rett før oppkjøringa, men så møtte jeg sensor, tok i hånda, snakka litt osv. så gikk alt på skinner.

Espen, husk at du begynner med stå. Så det er bare å kjøre som du alltid ellers gjør ;) Du er jo tydeligvis god nok hvis sjåførlæreren din har meldt deg opp til oppkjøring så da klarer du det fint. Må tenke positivt. Og som Eirik sier, hvis du gjør noe feil i trafikken så kan du forklare hvorfor du gjorde det, og hva du heller skulle gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt ok å være nervøs under oppkjøringen så lenge du er konsentrert og fokusert. I fjor 2. juli hadde jeg oppkjøringen, men rett før det hadde jeg en time med kjørelæreren min hvor alt gikk dårlig. Men så satt jeg i bilen sammen med sensoren og fokuserte på det jeg hadde lært og alt gikk så bra at han spurte ikke noe om det tekniske delen eller noe annet.

Tips:

- gå å legg deg tidlig slik at du blir opplagt neste dag

- kjør gjerne en time med kjørelæreren din rett før oppkjøring(det hjelper)

- vær hyggelig med sensoren og kjør sikker slik at han kan føle seg trygg sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider