Gå til innhold

Lavt eller høyt turtall?

Ranger emnet


eunaas

Anbefalte innlegg

La oss ta et lite eksempel;

 

Si at bilen din gjør 100km/t @ 4000rpm på 4 gear.

Om du da skal kjøre en strekning på 10mil, (dette vil si at du kjører 10mil på 1 time bare for å gjøre ting enkelt) så vil motoren din ha gjort 240000 omdreninger.

 

La oss si at bilen din gjør 100km/t @ 2000rmp på 5 gear.

Du vil da kunne tilbakelegge samme distansen, på samme tiden,

men med "kun" 120000 omdreninger. Altså halvparten så mange omdreninger.

 

Med andre ord, isteden for å bruke 4gear, så kunne du kjørt dobbelt så langt på samme antall omdreinger og "samme slitasje" på 5 gear.

 

Men må jo legge til, at det er flere faktorer som spiller inn her. Høyere rpm vil resultere i raskere utslitt olje, høyere tempratur i motoren (ev. vansker med å kjøle den ned), STØRRE SLITASJE (seff) og sist men ikke minst, høyere bensinforbruk.

 

Vi vet jo alle at det er omdreningene på motoren som sliter, ikke om motoren drar tungt eller ikke.

 

Men det er jo seff ikke dermed sagt vi skal kjøre som en bestemor og tvinge bilen opp de bratteste motbakker i 5 gear,

og det er lov til å bruke hodet...

 

Edit: Dette gjelder kun motor/gearkasse.

Dekka og drivaksler vil ikke bli slitt noe nevneverdig mere siden dem uansett vil holde samme hastighet...

Endret av Phrenetic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener, men bare for å utdype, det finnes biler som trives på høyt turtall, og biler som trives på lavt turtall.

Feks, du vil ha store problemer med å dra en diesel over 5k omdreininger, hvis du klarer det vil den ikke like det:P

Men tyngre last vil også slite på motoren, da du ved tyngre last også vil få varm olje, du vil få varmere motor og drivverk, som da selvfølgelig gjør noe med slitasjen.

 

Nå er det også sånn at slitasjen øker før motor osv kommer opp i arbeidstemp.

 

Litt på siden av det du spurte om kanskje...

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener, men bare for å utdype, det finnes biler som trives på høyt turtall, og biler som trives på lavt turtall.

 

Ja, du har så rett så rett, diesel er jo seff ikke noe å presse på turtall, og igjen så har vi små 1,2 - 1,3L som gjerne er litt hissige på turtall, er jo en grunn til at disse motorene skjeldent holder noe mere enn 200.000km +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er noen direkte sammenheng mellom turtall og slitasje... det er ihvertfall mange såkalte "turtallsglade motorer" som går langt, for eksempel hondas B16a og Toyotas 4AGE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Honda lager slitesterke og holdbare turtallsmotorer har ikke noe med denne saken å gjøre.

 

Hva stempel og veiv angår, det er stempelhastigheten som avgjør slitasjen. Hvert "sveip" stempelringer og skjørt går over sylinderflaten, river av litt av overflaten.

 

Hva turtall angår, øker belastningen på del og lager med kvadratet av turtallet. Det sier seg selv at slitasjen på høye turtall da er ekstrem.

 

Hvis delene er godt balansert, vil belastningen være mindre ved høye turtall. Men balansere deler og ha meget høy presisjon i produksjonen er kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må F1 motorer overhales etter hvert løp? Turtall dreper, selv om dagens teknologi gjør at ting holder forholdsvis lenge.. Samme tingen ville uansett holdt lengre om man kjørte snillere med den. Ta f. eks en helcross da, den er rimelig sinna på turtall.. Men etter endt sesong er den klar for total overhaling den også. Og kjører du den på vei tar du drepen på motoren enda fortere, for da vil den gå for lenge på jevnt høyt turtall. Kjappe intervaller med turtall tåler den fint, men ikke over tid. Og en bilmotor har enda fler bevegelige deler, og alle kontaktflater i motoren får selvsagt høyere friksjon ved høyere turtall. Ergo mer slitasje, men ikke nødvendigvis merkbart iløpet av et år eller to.. Men ta to like motorer som har gått 300 000 der den ene har gått kun på turtall og den andre ikke, så kan man jo sjekke kompressjon og slitasje på de da.. Vil nok være en merkbar forskjell da vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bc biler med nyoverhalte motorer kan gå langt over 1 sesong i bc om den er overhalt..

 

men bilcross er jo en sport med mange gjerriknarker som; aldri bytter olje og/eller filter, sjekker igjennom vannet at det ikke er mye luft, bruker frostvæske etc. på veien vil jo en volvo motor f.eks kunne gå langt når dem går 2-3 sesonger med ræv-kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, en Volvomotor tåler litt av hvert den da.

 

En kompis skulle bytte ut B18 som sto i den gamle 140'n han hadde, men først måtte han jo selvsagt drepe motoren, så han drenerte all oljen av den. Etter å ha kjørt hele dagen og tilbakelagt tilsammen 8 mil med en motor uten en skvett olje begynte han nesten å lure på om det egentlig var så lurt å bytte ut den motoren likevel.. hehe..

 

Men gjort var gjort, så en neve sand og litt ekstra turtall fikk gjort en ende på dens lidelser en gang for alle.. BANG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår