Gå til innhold

Dynamo gåen på toyota corolla 90 mod. 1,3. Hjelp trenges

Ranger emnet


kjeg1

Anbefalte innlegg

God kveld,

 

Idag så stoppa bilen å kjøre. Det kom en kar fra falck, hamra litt på dynamoen og konstanterte at børstene var gåene. Så det var bare å bytte hele dynamoen. Som fattig student så hadde jeg håpt å fått til å bytta den selv. Er det noen som har erfaring med å bytte dynamoen på en slik bil? Hvordan bør jeg gå frem?

 

Er takknemmelig for alle svar jeg kan få.

 

Mvh

Kjetil A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bry seg om?? Om bilen lader seg ut, og børstene er slitte, så er det virkelig noe å bry seg om, uavhengig av temperatur...

 

Dynamobytting for dummies:

 

Dynamo er en enkel sak å skifte, spesielt på en såpass gammel bil. Det første du gjør er å koble fra batteriet. Så løsner du ledninger fra dynamoen (som regel to røde og en sort/brun/grå). Skru deretter ut bolten som strammer viftreima, eventuelt ta også vekk viftereima om den er i veien. Dynamoen skal nå henge igjen i en lang bolt som er på undersiden, skru løs denne, og lirk dynamoen løs.

 

Sett inn den nye dynamoen, eventuelt kan du bytte børstene om det er mulig, og du er sikker på at det er dette. Skru den fast med den lange bolten, men ikke stram helt til. Sett på viftreima (er greit å bytte denne med det samme du styrer nedi, koster bare rundt femtilappen), og sett i den minste bolten. Hold dynamoen slik at reima er passe stram (ca 1 cm slark) og tight til den minste bolten, og deretter den lange.

 

Fest ledninger der de hører til, og koble til batteriet. Sjekk at alt er i orden, og start bilen. Du skal nå ha mellom 14.2 og 14.6 volt ladespenning.

 

P.S: Husk å stramme til alle muttere som holder fast ledninger. Jeg slurvet litt med dette, og fikk en svakt ulmende ladelampe innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette klarer du fint! Ta det rolig når du skrur av den gamle, sørg for å legge merke til hvor alle ledninger sto originalt. Bruker man litt ekstra tid på demonteringa, bruker man mye mindre tid på monteringa. Det er også veldig viktig å koble fra batteriet som keyakoo sier, +ledningen til dynamoen er somregel ikke sikret, og kortslutter du her kan det bli "spennende". Lykke til :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt arbeid å bytte børstene på disse, da hele dynamoen må deles. Men absolutt overkommelig. Å kjøpe brukt dynamo er bare tull, da den mest sannsynlig er like slitt. Ny dynamo koster ca en 1000-lapp til disse.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår