Gå til innhold

Prosjekt "Sladdevogn"...

Ranger emnet


Överladdaren

Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge en BMW E21/E30 med turbomotoren fra BMW 745 som jeg kan leke med, og lurte derfor om noen har erfaring med å få godkjent slike prosjekter...

 

Har jeg kjangs i havet til å få doningen godkjent av Satans Vegvesen eller er det bare å glemme? Jeg vet av tidligere erfaring at BMW Norge ikke er så keene på å godkjenne ombygging av BMW'er, men TüV i Tyskland derimot er litt mer medgjørlige, men da koster det skjorta :mad: og dette skal ikke koste for mye... Maks 80.000,- :rolleyes:

 

 

Vet noen om det går an å montere datasprut på den gamle turbokverna, eller er det mekanisk sprut?

 

 

Takker for svar...

 

BTW: Hvis noen har en 320/323 stående kjøper jeg den gjerne for noen lapper. Kan godt se ut som en dass, men må kunne kjøres og henge sammen. Med andre ord, ikke for mye rust!

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

Vurderer å bygge en BMW E21/E30 med turbomotoren fra BMW 745 som jeg kan leke med, og lurte derfor om noen har erfaring med å få godkjent slike prosjekter...

 

Har jeg kjangs i havet til å få doningen godkjent av Satans Vegvesen eller er det bare å glemme? Jeg vet av tidligere erfaring at BMW Norge ikke er så keene på å godkjenne ombygging av BMW'er, men TüV i Tyskland derimot er litt mer medgjørlige, men da koster det skjorta :mad: og dette skal ikke koste for mye... Maks 80.000,- :rolleyes:

 

 

Vet noen om det går an å montere datasprut på den gamle turbokverna, eller er det mekanisk sprut?

 

 

Takker for svar...

 

BTW: Hvis noen har en 320/323 stående kjøper jeg den gjerne for noen lapper. Kan godt se ut som en dass, men må kunne kjøres og henge sammen. Med andre ord, ikke for mye rust!

Kjenner en som har 5 stk E21, alle er pillrotne i rust. Det er det som tar dem. Han er sikkert intressert i å bli kvitt et par av dem, men som sagt: rusteruste...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg har hørt fra folk som har utført lignende prosjekter:

 

Ta en tlf (evt stikk nedom) ditt lokale Bilsiltryn, få tak i sjefen for godkjenning etc. og legg frem planene dine. Spør om de kan være behjelpelig med råd på forhånd med hvilke skritt som må taes for å lage et godkjent bygg. Involverer du dem underveis på denne måten vil de ta deg mer seriøst og sjangsen for aksept er mye større enn om du bare dumper innom med en ferdig bil.

 

Funker ikke første Bilsiltryn kan du prøve et annet ;)

 

Må en slik bil være godkjent da? Sjangsen for å bli kontrollert og faktisk oppdaget er vel forholdsvis liten ?

 

Lykke til :D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LupoB0Y

Personlig hadde jeg driti i godkjenningen.. Hva er det værste som kan skje, hvis du blir kalt inn til en teknisk kontroll? at du blir avskiltet?

 

Krasjer du, kan du risikere avkortning på forsikringsutbetalingen. Men det er BARE hvis effektøkningen/ombygningen kan ha vært årsaken eller medvirkende til kollisjonen. Det må være en årsakssammengheng som det heter ;) Dette skjer ektremt sjelden...

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Et tips jeg har hørt fra folk som har utført lignende prosjekter:

 

Ta en tlf (evt stikk nedom) ditt lokale Bilsiltryn, få tak i sjefen for godkjenning etc. og legg frem planene dine. Spør om de kan være behjelpelig med råd på forhånd med hvilke skritt som må taes for å lage et godkjent bygg. Involverer du dem underveis på denne måten vil de ta deg mer seriøst og sjangsen for aksept er mye større enn om du bare dumper innom med en ferdig bil.

 

Funker ikke første Bilsiltryn kan du prøve et annet ;)

 

Må en slik bil være godkjent da? Sjangsen for å bli kontrollert og faktisk oppdaget er vel forholdsvis liten ?

 

Lykke til :D

 

Ja det er gode råd Loppa.

 

Har faktisk prata med de om sån noen ganger.

 

Noen stder er de meget behjelplige og andre sier glem det.

Men av de som hjlper deg går en ting igjen.

De ønsker helst en uavhengig godkjenning.

 

Dvs TUV eller SFRO i sverige.

sis nevnte ka ofte hjelpe uten at det koster flesk.

 

Og til sist vel bil før 86 så slipper du mange utslipskrav.

 

Lykke til med morrosomt prosjekt.

 

Men er ikke en nyere 535 motor uten turbo like enkle og bygge turbo på hvis du skal ha datasprut?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med en BMW "guru" og han sa at jeg ville få problemer med å få plass til turboen mellom motor og innerskjerm, så det er mulig jeg heller bygger med en 2,8l, 3,2l eller 3,5l med noen gromme gassere og en vass kam. Gidder ikke legge for mye i prosjektet...skal tross alt bare ha en bil jeg kan kjøre i filler på bane og skrive navnet mitt med på parkeringsplasser etc. :D

 

 

 

 

Erling - Sender du meg nummeret til han du kjente som har alle E21'ene stående på PM?

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare å skjære hull i panseret, stappe oppi turboen, og sette på et "lokk". evt bare slå panseret hardt igjen... En kompis av meg bygde E30 316 med 745motor... Skar radiatorplass lengre fram og kasta det oppi, det gikk det! Vet ikke om det var så trangt mellom skjermen og turbo'n men...

Det går fælt ihvertfall!!!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på å begynne på et lignende prosjekt i vinter, bare med en E-30 og m5 motor. Enten 3,6l eller 3,8l.

Har sett disse motorene avertert fra 25 - 30 tusen med girkasse og elektronikk.

Tror også det er ombygnings kitt å få til disse, iallefall til E-30.

(Mener å ha sett det avertert en 3,6l med et slikt kitt i billisten.)

 

Er ikke sikker på om E-30 og E-21 har forskjellige motorrom, har aldri vert borte i E-21´n.

 

Dette skal ikke være så vanskelig å få godkjent hos biltilsynet.

 

Det gikk en E-21 her for en liten tid siden, denne med 3,6l m5 motor. Kan ikke si annet enn at den gikk greit. Mener også at E-21´n er noen kilo lettere en E-30´n.

 

- Chris

 

(Hvis det er noen som har/vet om noen linker der man kan finne deler og kanskje også motorer til BMW, så hadde disse blitt mottat med stor takk!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet har nå blitt revurdert...

 

 

...Bygger foreløpig videre på den originale 2-literen for å få bilen klar til våren. Skal bygge om til 3 dobble Webere, 2,5" eksos og metanol innsprøytning! :D :D :D (Har mange venner som brenner hjemme beer )

 

 

Skal hente bilen i morgen....og legger ut bilder etterhvert

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår