Gå til innhold

mer hester i 1.8 gasser?

Ranger emnet


AudiAndVolkswagen

Anbefalte innlegg

har nå kjøpt meg en golf 2 1.8. den har gått 287 000 så har lyst til å ta ut motoren å få tak i en ny som ikke har gått så mye. noen som har peiling på åssen jeg kan få ut litt mer hester uten at det skal koste for mye? er å intresert i å kjøpe 90 fanger bak og g60 breddere. har og 1 rockford fosgate power t1 10 tommer og 1 em-phazer 10 tommer tilsalgs, kan byttes i bakfanger og noe annen styling som takvinge, klare lamper med svart kryss, eller noe annet tøft.Bilde005.jpg

Endret av AudiAndVolkswagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en brukt kamaksling fra GTI 8v, motorkode EV eller PB.

Tror sistnevnte er den beste, eller kjøp deg en 270`trimkam, som er dyrere, men bedre.

Sammen med eksosmanifold og frontrør får du mellom 4-8hk ekstra, så da vil den ikke være spesielt mye tregere enn org. GTI

 

Hvis du vil dra lista litt lengre så kjøper du deg nye innsugsventiler, de du har nå skal være 38mm, GTI bruker 40mm.

Så sjekker du ventilstyringer, sliper ventilseter, bytter pakninger mm. i samme omgang.

 

Så til slutt kan du lete etter en større forgasser, f,eks en Weber eller en større orginal forgasser.

 

Hvis alt fungerer kan du sitte igjen med noe alà dette:

 

113whp, altså rundt 120-125hk i dette tilfellet.

 

Når du har kommet så langt bør kanskje andre ting oppgraderes..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare sette inn GTI-ventiler i din topp. Det er fullt mulig, men du får ingen gevinst så lenge du ikke i samme slengen utvider portene over ventilene. Det jeg prøver å si at det hjelper lite å sette inn større ventiler så lenge kanalene før ventilene er like små. En brukt GTI-kam finner du hos nærmeste hogger. Husk at motorene før ca 1985 hadde mekaniske løftere og kammer tilpasset dette! Om du kjøper en ny kam så koster det fra 2100 og opp hos www.veloxmotor.com . En 268 eller 272 graders kam er greit, gjerne 276 om du går for større Weberforgasser.

Brukte Webere finner du på eBay o.l. Weber 32/36 DGV (register) eller DGMS 38/38 (synkron) er supre. Sistnevnte er dog noe tørstere enn DGV, men de har begge samme innfestning.

 

Litt mer 268 kam og Weber DGV og INNSUG.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare sette inn GTI-ventiler i din topp.

Det er fullt mulig, men du får ingen gevinst så lenge du ikke i samme slengen utvider portene over ventilene. Det jeg prøver å si at det hjelper lite å sette inn større ventiler så lenge kanalene før ventilene er like små.

 

Kanaler?

Mener du porting av innsugsporter, eller mener du tilpasning av ventilstyringer?:)

 

zoomass054.jpg

zoomass053.jpg

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanaler?

Mener du porting av innsugsporter, eller mener du tilpasning av ventilstyringer?:)

 

Heisann.

Ja, mente porter, men skrev kanaler. Har byttet ut kanaler med porter ;)

Det jeg mener er å utvide innsugskanalen/porten over ventilsetet slik at porten blir akkurat like stor som setets innerdiameter (etter bytte av ventilsete til 40mm eller highflow). Dette er forøvrig en enkel slipejobb. Det øverste bildet ditt viser dette nokså bra, porten er like stor som setet (flotte bilder forresten) :) På den annen side, å gjøre porten større rett før ventilen er ikke bra flowmessig uten å gjøre noe med resten av porten. Å porte toppen er selvsagt det beste da man kan jobbe med innsugsporten i hele sin lengde og få den optimal, da også å fjerne innsnevringen rundt ventilstyringen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Ja, mente porter, men skrev kanaler. Har byttet ut kanaler med porter ;)

Det jeg mener er å utvide innsugskanalen/porten over ventilsetet slik at porten blir akkurat like stor som setets innerdiameter (etter bytte av ventilsete til 40mm eller highflow). Dette er forøvrig en enkel slipejobb. Det øverste bildet ditt viser dette nokså bra, porten er like stor som setet (flotte bilder forresten) :) På den annen side, å gjøre porten større rett før ventilen er ikke bra flowmessig uten å gjøre noe med resten av porten. Å porte toppen er selvsagt det beste da man kan jobbe med innsugsporten i hele sin lengde og få den optimal, da også å fjerne innsnevringen rundt ventilstyringen.

 

Da snakker vi samme språk:p

Joda, litt enkel maskinering må til ja.

Jeg spurte fordi jeg har fire stk 40mm ventiler liggende i vognskjulet som skal på plass, såvidt jeg ser det passer dem rent fysisk, har målt meg til at jeg faktisk kan bruke 40,5/33,5mm uten "større" maskinering.

Jeg ser ikke noen direkte forskjeller på en GTI topp, f,eks PB og en GU(forgasser) sett bortfra annen kamaksling og dysehull.

 

Mulig det er forskjell til monojet toppene, da disse 90hk motorene av en eller annen grunn er tregere på sprinten:wonder:

 

Men, som du indirekte nevner så har ikke ventilbytte noen hensikt på orginal motor, kommer mer til sin rett ved kam og forgasserbytte:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart (og uforståelig) ute og går når det gjelder topper.

1.8 liter 'DS' 8v forgassermotor har std 38mm innsugsventiler og 90hk.

2.0 liter 'ABT' 8v monomotronic har også 90 hk. Denne har "GTI-topp" (selvsagt uten utsparing til dyser).

Lite forståelig? Et trimmetips er detfor å få tak i en ABT-topp og sette inn en skikkelig kam, montere innsug og forgaser(e) ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår