Gå til innhold

b230FK-bygg Har gnist nå, men ingen start

Ranger emnet

Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

Hallo

Setter inn b230FK i gammelbilen min (ja, fortsatt) og sliter med å få gnist.

Det jeg lurer på er om problemet ligger i koblingen av den "tynne blå kabelen" som kun skal ha strøm på hakk II.

Den Blå\gule har jeg koblet riktig og starteren surrer og går.

Den tynne blå har jeg koblet på en sikring som KUN får strøm på hakk II.

Så er dette riktig?

Tynn blå fra 9polskontakt til sikring med strøm kun på hakk II

Ute i motorrommet er da den "tynne blå" koblet til ledningen som originalt gikk til + på coilen (riktig?)

Vil ikke nå coilen kun få strøm v. hakk II?

Ser virkelig ikke feilen, har koblet som det står i guiden.

Inne i bilen:

Tynn blå - på sikring m strøm kun på hakk II

Ute i bilen:

-Coilledningene (altså den som ikke er i kontakt) på + og - på coilen, rød på - og blå på +

-Den blå ledningen i den som var i kontakt koblet på ledningen som originalt gikk til coilen.

Riktig \ feil?

Endret av mathiman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Coilen skal ha strøm på II og III. Ta fram et multimeter og mål spenninga på coilen, Dvs mellom + polen på coil og - på batteriet. Hvis den har strøm på II og III er nok ikke det problemet. Den tynne blå fra 9-pol pluggen kan du f.eks koble direkte til batteriet for å teste. Hvis Coil har strøm på II og III og den tynne blå har kostant + strøm og det ikke gnistrer får du si i fra. hvis du ikke har multimeter kan du sette + på coil og den tynne blå rett på + på batteriet, så prøve.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Et par nye spørsmål:

Fordeler:

Når motor står i ØDP så skal fordeleren monteres slik at rotoren peker mot det lille hakket i selve fordeleren, som beskrevet i Haynes. Når jeg da setter på fordelerlokket, har rotoren akkuratt passert den nærmeste pluggkontakten, blir det da riktig at neste blir syl. 1?

Tenningsrekkefølgen er 1,3,4,2 sant?

Prøvde som Lars_B her sa, koblet den tynne blå ute i motorrom rett til + på batteriet, still no action.

Brukte en pluggkabel fra coil og i enden satte jeg en ny tennplugg, testet nå for å se om det kom noen gnist, NEI.

og ja, jeg hadde jording til pluggen.

Hvor kan nå problemet ligge? Svinghjulssensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker disse modulene:

0 280 000 937 og -219 "gullboks"

Åpnet styringshjernen for å sjekke at det var "løs chip" og det var det.

Passer ikke disse sammen?

Har bare skrudd fast den ene modulen til kaross m. en skrue, kanskje sjekke det litt nærmere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bensinhjernen er den lille, så har jeg to stykk av den, kan prøve begge to.

Skal jo ikke være startsperre på de boksene i det hele tatt.

Får se da, bensinpumpa fungerer i hvertfall da.

Noen andre tips?

Vil det fortsatt komme gnist ut av coilen dersom svinghjulssensoren er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen gnist fra coil.

Kommer en bitteliten gnist når jeg vrir over til hakk 3, men det er bare denne ene gnisten. Kommer ikke igjen. Dessuten er den svæært liten. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider