CH3NO2 Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Hei, vi har gått til anskaffaffelse av en Grand Cherokee, og har følgelig slike lys. Men det jeg lurer på er reglementet rundt dette. Det ble en lovendring 1. Januar (eller noe sånt), men jeg husker ikke i detalj hvordan den endringen var... Noen som vet? Siter Skademeldinger: -Jeg fullførte svingen etter at veien hadde rettet seg ut -Jeg sjønte at ulykken kunne unngås, og svingte til høyre for å forhindre dette -Hva som skjedde videre er vanskelig å si, da elgen lå over frontruta og sperret utsikten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Du har kun lov til å kjøre med disse sammen med parklys, og kun på dagtid. Etter mørkets frembrudd må du skifte til nærlys og slå av tåkelysa. Hvis det har kommet en ny regel i år har jeg ikke fått med meg dette, denne regelen kom vel for et par år siden. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chr18 Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Du har kun lov til å kjøre med disse sammen med parklys, og kun på dagtid. Etter mørkets frembrudd må du skifte til nærlys og slå av tåkelysa. Hvis det har kommet en ny regel i år har jeg ikke fått med meg dette, denne regelen kom vel for et par år siden. og før noen begynenr diskusjonen om når "Etter mørkets frembrudd" er, så regnes vell dette fra da gatalysene tennes mener jeg. og jada det er steder uten gatalys, men bruk litt sunnfornuft hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 og før noen begynenr diskusjonen om når "Etter mørkets frembrudd" er, så regnes vell dette fra da gatalysene tennes mener jeg. Hva mener lovverket da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Hva med plasser uten gatelys? Fullt lovlig å bruke grøftiser da? Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Jeg mener å ha lest et eller annet sted om at "når forholdene krever ekstra belysning av veien" eller noe i den retninga, må nærlys/fjernlys brukes, og altså ikke grøftelys. Men jeg klarer jo selvfølgelig ikke å finne det igjen.. Inntil noen greier å snoke opp en eller annen paragraf for det, vil det vel være et definisjonsspørsmål og kommer nok litt an på den purken som evt stopper deg ;) Det er uansett hevet over enhver tvil at du kan ikke bruke grøftelys og nærlys sammen, de kan kun brukes i kombinasjon med park-/kjørelys (hva heter det egentlig?) - ergo gir det seg litt selv at du ikke kan bruke dem etter det har blitt mørkt. Det syndes stort på dette, til stor irritasjon for "alle oss andre" ;) Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Februar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2009 Spesielt de tøffe gutta som har vært på biltema og handlet grøftelys, som skrur de på med to treskruer og kobler opp ledninger (evt stripser fast lyktene). Så ut og kjøre! :) VEEEELDIG kjekt å få det midt i trynet. Pleier å sette på langlys når de kommer mot meg, er jo tydeligvis dårlig sikt, så da må jeg se også. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Februar 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2009 Jeg gir også slike egoistiske tullinger et blink med fjernlysa. Idioter. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CH3NO2 Skrevet Februar 16, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 vel takk! Siter Skademeldinger: -Jeg fullførte svingen etter at veien hadde rettet seg ut -Jeg sjønte at ulykken kunne unngås, og svingte til høyre for å forhindre dette -Hva som skjedde videre er vanskelig å si, da elgen lå over frontruta og sperret utsikten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rakapparat Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 For å gjøre det hele enkelt; i praksis er enhver bruk av tåke/kurvelys forbudt. Siter Propeller i innsuget er juks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bora2000SR Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 kjører ofte med tåkelys og parklys. så lenge det ikke er mørkt.. eller så kjører jeg med tåkelys og kjørelys... men jeg har da justert tåkelysa ned så dem blender ikke en dritt.. mest for syns skyld at dem er på... de lyser ikke en dritt uansett...:) værre med dem som justerer tåkelysa slik at dem lyser som kjørelys.. det er da du blir blenda... så lenge du ikke står på kne rett foran bilen min blir du ikke blenda.. Siter Team Low And Slow - VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985 x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982 x Mazda 626 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 For å gjøre det hele enkelt; i praksis er enhver bruk av tåke/kurvelys forbudt. Etter mørkets frembrudd ja. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 Etter mørkets frembrudd ja. Nei, det er tillatt hvis man kjører tilstrekkelig sakte i forhold til den sikten man har. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 Nei, det er tillatt hvis man kjører tilstrekkelig sakte i forhold til den sikten man har. Hvor står det? Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Februar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2009 (endret) Det står i kjøretøyforskriften §28-4 sammenholdt med §15 i trafikkreglene. Det er ikke noe forskjell i reglene for dagtid og kveldstid, så vidt jeg kan se. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. Endret Februar 16, 2009 av buskmann Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg