jonleo Skrevet Februar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2009 Ah, ja.. seff. Men jeg vet nå ikke om jeg vil tolke det akkurat sånn som du sier da.. men okei ;) Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusK89 Skrevet Februar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2009 Har forstått det slik at i utgangspunktet så er kjørelys påbudt uansett. Selv bruker jeg endel grøft+park på dagtid, og ellers hvis det er snakk om korte turer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2009 Men så lenge ingen lovlig kurve/tåkelys gir tilstrekkelig lys til å brukes i mørket vil det i praksis si at tåkelys er forbudt etter mørkets frembrudd. Av og til er det kjekt å dra hue litt opp av teoriboka Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Februar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2009 Skjønner du ingenting? Tåkelys gir finfint lys, men har kort rekkevidde. Kjører man sakte nok, så trenger man ikke lang rekkevidde på lysene. Da er det tillatt å kjøre med tåkelys i mørket. Trodde ikke det var så vanskelig å forstå. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Skjønner du ingenting? Tåkelys gir finfint lys, men har kort rekkevidde. Kjører man sakte nok, så trenger man ikke lang rekkevidde på lysene. Da er det tillatt å kjøre med tåkelys i mørket. Trodde ikke det var så vanskelig å forstå. tar litt tid for oss som ikke er like "kompetente" som buskmann vettu;)LOL Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Så hvis man blir stoppa av politiet for å ha brukt grøftelys på natta, så er det bare å si: "Buskmann sa at jeg kunne kjøre med grøftelys,fordi jeg kjører sakte og ikke trenger lang rekkevidde på lysene" Lykke til... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Rekk opp handa den som har fått bot for og kjøre med tåkelys.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 JChE: Det er jo en vurderingssak. Så lenge man har har tilstrekkelig synsfelt er det lov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Greit nok det, men jeg gidder ihvertfall ikke å ta den diskusjonen med en politimann. Har de først bestemt seg, er det ikke lett å få de til å endre mening. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CivicLars Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 (endret) La oss få en klarhet i denne saken og la Onkl Lars forklare! Tåkelys/Parklys - Kun tillatt på dagtid når det IKKE er mørkt! Tåkelys/Nærlys - Er KUN tillatt når det er TÅKE! Og skru dem av når det ikke er tåke lenger! En jeg kjenner kom ut fra tåken uten å skru av lysene. Der stod Onkel politi og gav ham 2000 i bot! Kun tåkelys - ALDRI tillatt! Tåkelys/Nærlys/Fjernlys - Er vel lov når det er tåke og faenskap, men anbefales jo ikke! Ingen med vettet i behold bruker vel fjernlys når det er tåke?! Nærlys - Skal/kan brukes året rundt! Og tåkelys har ingenting med å lyse langt å gjøre! Tåkelys spreder lyset og gir lys ut på siden, noe som gjør det enklere å følge litt mer ut på siden av kjørefeltet! Er du usikker på regelverket: IKKE BRUK TÅKELYS! Endret Februar 20, 2009 av CivicLars Siter - Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 Nesten riktig. Som jeg skrev lenger opp, så er det lov med tåke/park når det er mørkt, betinget at man kjører tilstrekkelig sakte. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 Buskmann: Vis meg en bil med lovlige kurve/tåkelys som faktisk lyser så bra at man kan kjøre med dem på en mørklagt vei Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 Bruk av grøftelysene er lov sammen med nærlys kun ved tung tåke/kraftig snøvær/kraftig regnvær med påfølgende dårlig sikt. Alternativt sammen med parklys såfremt det er dagslys. Det var i alle fall det jeg fikk som svar av Statens Vegvesen da jeg spurte. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Løfaldli Skrevet Februar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys Her ser du hva statens vegvesen sier om lysbruk. Det er tillat med tåkelys som kjørelys. Og det er også påbudt med parklys uansett hvilke andre lys du skal ha på, så da blir det selvfølgelig: Tåkelys + parklys. Siter Min Bora 1,9TDI 4Motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_H Skrevet Februar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2009 Tåkelys: Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Siter 2009 Volvo V50 R design ( På vei ) 2001 Renault Kangoo x- 2008 Volvo C30 R design x- 1998 Renault Megane Cabriolet x- 1986 Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg