Gå til innhold

justere tenninga på b21at.. tips? får også en slags lyd når jeg gir på av og til..?

Ranger emnet


Volvohondreåførr!

Anbefalte innlegg

det er den nye elektroniske tenninga med modul, men har ikke hatt noe problem me 95 jeg.. er bare den nysinga å det, men det er pga at det er får mye bensin den får, så jeg ville hatt noen svar om åssen det kan stilles på den og eventuelt om jeg kan skru opp turbo trykk litt får å få det bort..

 

har den gold pakninga fra bcb.. hvor mye tåler den ca a?

VOLVO forever!! style volvo`n er som å sminke en gris.. Tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den nye elektroniske tenninga med modul, men har ikke hatt noe problem me 95 jeg.. er bare den nysinga å det, men det er pga at det er får mye bensin den får, så jeg ville hatt noen svar om åssen det kan stilles på den og eventuelt om jeg kan skru opp turbo trykk litt får å få det bort..

 

har den gold pakninga fra bcb.. hvor mye tåler den ca a?

 

 

Er vel nettopp fordi du kjører med 95 oktan og for høy tenning i forhold til oktantallet at du har problemer!?

 

Hjelper ikke om du har el. tenning om tenningskurven (som bestemmes av fordeler) er "beregnet" for 98 oktan. Det vil si om du ikke vil kjøre med uheldig lav tenning da sef.!

 

Du sier du har ca. 0,5-0,7 bar. Høres ikke særlig nøyaktig ut. Hva med å montere en gradert måler og lese av trykket nøyaktig.

 

Og å justere blandingsforhold ved hjelp av ladetrykk er vel ikke helt veien å gå :) En trykkgasser vil jo gi mere suppe desto mere trykk du lader,såfremt bensinpumpe osv. henger med.

 

Så lenge gasseren er i orden så er det vel bare å juster co-skruen så du får en grei tomgang og justere ned tenninga fylle 98oktan. Så justerer opp tenninga igjen til tenningsbank oppstår. Senk så tenninga 2-3 grader igjen,eller til banken forsvinner.

 

Den pakningen holder i massevis så lenge du kjører uten tenningsbank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nettopp fordi du kjører med 95 oktan og for høy tenning i forhold til oktantallet at du har problemer!?

 

Hjelper ikke om du har el. tenning om tenningskurven (som bestemmes av fordeler) er "beregnet" for 98 oktan. Det vil si om du ikke vil kjøre med uheldig lav tenning da sef.!

 

Du sier du har ca. 0,5-0,7 bar. Høres ikke særlig nøyaktig ut. Hva med å montere en gradert måler og lese av trykket nøyaktig.

 

Og å justere blandingsforhold ved hjelp av ladetrykk er vel ikke helt veien å gå :) En trykkgasser vil jo gi mere suppe desto mere trykk du lader,såfremt bensinpumpe osv. henger med.

 

Så lenge gasseren er i orden så er det vel bare å juster co-skruen så du får en grei tomgang og justere ned tenninga fylle 98oktan. Så justerer opp tenninga igjen til tenningsbank oppstår. Senk så tenninga 2-3 grader igjen,eller til banken forsvinner.

 

Den pakningen holder i massevis så lenge du kjører uten tenningsbank!

 

 

det jeg synes var rart er at den gikk helt fint på 95 etter teninga var stilt, men med en gang jeg satte på cooler så sto flama ut bak å den begynte å nyse i gasseren

VOLVO forever!! style volvo`n er som å sminke en gris.. Tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg synes var rart er at den gikk helt fint på 95 etter teninga var stilt, men med en gang jeg satte på cooler så sto flama ut bak å den begynte å nyse i gasseren

 

Merkelig da at du skrev tidligere i tråden at du justerte tenningen til +7 grader men fortsatt hadde tendenser til tenningsbank.

Disse motorene fungerer best ved å bruke 98 oktan,men hvis du insisterer på 95 så be my guest!

Slår det ut stikkflammer så får den nok bensin hvertfall! :)

Er vel det at at den antenner overflødig bensin som slår tilbake gjennom sylinderen og ut i forgasseren som er den nysinga.

 

Er jo gjerne litt mer effekt å hente ved montering av intercooler, kan jo være en kombinasjon av at motoren får en større masse med luft enn før og derved høyere effekt= mer eksos og varme ut i eksos som gjør det. Samtidig som gasseren din leverer litt vel mye suppe. (Kanskje den er vel slitt,overhale evt. prøve å justere nåla)

Hvilke plugger kjører du med?

Alle rør,slanger og cooler holder tett?

 

Er uansett litt vanskeligere å stille diagnose på ting over internett enn ved å være tilstede.

Hva med å oppsøke kyndig hjelp?

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja når det gjelder tenningsbanken ja, der kan jeg prøve å justere mere å se.

 

det som ble ett større problen etter montering av cooler er nysing og formye bensin, men jeg får prøve å justere litt, men er det ikke en skrue på gassern som du kan justere bensinmengde på a?

 

er det foresten forskjell på b230a gassern og b21at gassern?

 

husker ikke helt hva slags pluger det er men tror det er ngk 7

det skal være tett mellom alle slanger..

 

men er det normalt at turbo måleren står på 0,1 på tomgang og den går oppover når du kjører, er derfår jeg er u sikker på turbotrykk, men tror det er 0,6

Endret av Volvohondreåførr!

VOLVO forever!! style volvo`n er som å sminke en gris.. Tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja når det gjelder tenningsbanken ja, der kan jeg prøve å justere mere å se.

-----------

Er nettopp der forskjellen er 98 oktan har større bankefasthet og tåler mer fortenning evt. ladetrykk før den selvantenner (banker)

 

det som ble ett større problen etter montering av cooler er nysing og formye bensin, men jeg får prøve å justere litt, men er det ikke en skrue på gassern som du kan justere bensinmengde på a?

------------

Er en skrue ja,men den justerer kun mengde på tomgang, for videre justering så må nåla flyttes nedover for å få mindre bensin.

Er jo overtrykket i flottørkammeret som presser bensin inn i innsuget.

Er forgasseren slitt så kan det være på tide å bytte nål,sete og nålventil for å få til noenlunde vettug blanding.

 

er det foresten forskjell på b230a gassern og b21at gassern?

----------

Ja. turbogassern er trykktett. men man kan bygge om andre gassere.

 

husker ikke helt hva slags pluger det er men tror det er ngk 7

det skal være tett mellom alle slanger..

 

men er det normalt at turbo måleren står på 0,1 på tomgang og den går oppover når du kjører, er derfår jeg er u sikker på turbotrykk, men tror det er 0,6

-----------

Skal være vaakum på tomgang! Hvor mye er avhengig av bla. kam (innstilling).

0,5-0,7 er vel normalt på en std. kam.

Så den måleren din har nok sett bedre dager hvis du har ladetrykk på tomgang.

 

:)

Men man kan også sette spørsmålstegn ved at motoren din får for mye bensin (men regna med du var sikker der) ettersom både tenningbank og nysing er relatert til for lite bensin!

 

En enkel måte å sjekke er å se på pluggene.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår