Laaars Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Hvordan er det å bygge eget eksosanlegg for å kanskje få en bitteliten effektøkning? Eller bedre respons? Vurderer å slenge på noen strake rør og kun bakre potte, kanskje 2,5" rør? Motoren er en 1.8 Golf II motor, forgasser. Vil dette funke eller? Er sikkert folk her som kan dette mye bedre enn meg, så tips trengs. Eneste krav er at støyen må være MAKS 100dB. :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboDad Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Det er ikke noe problem å bygge et anlegg til Golfen din. Men jeg vil anbefale deg å sette inn 2 dempere. Sånn at du ikke forurenser dine nærmeste omgivelser med støy. Når gjelder selvbygg, så er det litt vanskelig å komme seg helskinnet over traversen bak på bilen. Den bøyen er litt ekkel å komme over. Men det går med litt sveising. Jeg og en kompis sveiste et anlegg på en GTI 8V Type I. Skal love deg at vi merket forskjell på effekten etterpå. Men jeg vet ikke hvordan det vil bli med forgassermotoren din. Men det er bare å prøve. Et lite tips til slutt: Kjøp deg en boks med Zinkspray og spray det på anlegget når du er ferdig med å sveise det. Det vil gjøre at det nesten ikke ruster i forhold til uten zink. Lykke til!! Ha en fin jul. :D Siter www.samepower.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Desember 22, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2003 Effektmessig er det meir enn nok med 2 eller 2 1/4 tommers. Og når det gjelder plassmessig ville eg undesøkt før eg gikk i gang, det er tross alt lettere å bygge og å få plass til et 2 tommers enn 2,5. Bruker 2 1/4 selv på 2 liter og 160 hk og i følge en lokal proff eksosbygger holder det lenge med 2 1/4 på en suge 2 liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 23, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 Okey, satser på 2" eller no da... har hørt at det vil minske effekten hvis det blir FOR stort også, stemmer dette? TurboDad: Forurenser med støy? SKal være en bilcross bil, så støy gjør ikke no. Bare jeg holder meg under 100dB da, og gjør jeg det med kun bakerste potte? Sparer vekt uten midterste vet du ;) Ha en fin jul du også... Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KadettC16v Skrevet Desember 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2003 ja seff vil det minske på effekten når det er for stort, visst du har for stort vil det bli så liten motstand og eksosen skal ha en viss motstand for at det skal bli noe effekt. Siter Omega 2.2DTI Omega B 16v Turbo 286whp Kadett C 74' Caravan 1200 Kadett C 77' Caravan RIP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by Laaars Okey, satser på 2" eller no da... har hørt at det vil minske effekten hvis det blir FOR stort også, stemmer dette? Blir anlegget paa en forgassermotor for stort/aapent,maa du dyse om litt...ellers taper du effekt. Gaar lett magert med aapne filtre/eksosanlegg.. :) Innsprutbiler kompanserer ofte for dette,saa de faar lettere effekt av dette. Blir motoren dyset om,kan anlegget (fra greinror og bakover,seff) vere saa stort det vil...men 2.5" og storre paa sugemotor braaker no sinnsykt... ;) Beklager at jeg skriver saa tungvint...er i USA og de har ikke hort om skandinaviske bokstaver paa keyboardene her...:( Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by Turboed1 Blir anlegget paa en forgassermotor for stort/aapent,maa du dyse om litt...ellers taper du effekt. Gaar lett magert med aapne filtre/eksosanlegg.. :) Innsprutbiler kompanserer ofte for dette,saa de faar lettere effekt av dette. Blir motoren dyset om,kan anlegget (fra greinror og bakover,seff) vere saa stort det vil...men 2.5" og storre paa sugemotor braaker no sinnsykt... ;) Beklager at jeg skriver saa tungvint...er i USA og de har ikke hort om skandinaviske bokstaver paa keyboardene her...:( Hvordan mener du det skal hjelpe å dyse om? Hva gjør så det passer da? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by maxgets Hvordan mener du det skal hjelpe å dyse om? Hva gjør så det passer da? Hva gjor saa hva passer..?? Dysing hjelper lite paa passformen paa anlegget da...:op ...men det kompanserer for den magre bensinblandingen som ofte kommer med effektanlegg og aapne luftfiltre paa forgassermotorer. Er blandinga for mager,taper du jo effekt i massevis... :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by Turboed1 Hva gjor saa hva passer..?? Dysing hjelper lite paa passformen paa anlegget da...:op ...men det kompanserer for den magre bensinblandingen som ofte kommer med effektanlegg og aapne luftfiltre paa forgassermotorer. Er blandinga for mager,taper du jo effekt i massevis... :) så du mener man kan sette på 4" på en feks. 2l med 150hk og det er like bra som ett 2" så lenge man har stor nok dyse? Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by maxgets så du mener man kan sette på 4" på en feks. 2l med 150hk og det er like bra som ett 2" så lenge man har stor nok dyse? Tenkte jo innenfor rimelighetens grenser da men....forsaavidt,saa sant blandinga blir justert riktig,skal ikke det ha stort aa si. Verre aa sette paa alt for store dimensjoner pa innsugsror/grenror enn aa overdimme eksosen fra grenroret og bakover. Etter siste kollektoren paa grenroret burde man ha lite motstand,for derfra har det lite aa si pa effekten...bortsett hvis det er for lite da,saa det lager motstand som motoren maa "dytte" ut. 4" paa sugemotor ja...det er en fin maate aa bli dov paa... ;) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 da er jeg med:) For skal ha minst mulig motstand i eksos(altså verken for stort eller ofr lite) men så skal du og benytte deg av eksos pulsene for å få ett overtrykk ved visse turtall(er mk1_g som lærte meg det;)) Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Desember 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2003 Originally posted by maxgets da er jeg med:) For skal ha minst mulig motstand i eksos(altså verken for stort eller ofr lite) men så skal du og benytte deg av eksos pulsene for å få ett overtrykk ved visse turtall(er mk1_g som lærte meg det;)) Jepp...eksospulsene gjor mye,derfor det er saa viktig aa ha riktig dimensjon/lengde pa grenror. :) Samme gjelder jo paa innsugssiden,for aa faa pulser som helper paa fyllinga av sylinderen rett for ventilen stenger.. :) Oker den volumetriske effektiviteten.. :) Ikke for ingenting at F1-teamene har folk som KUN sveiser eksosanlegg,de er jo helt avhengige av maksimal utnyttelse av pulsene for aa oppnaa de effektene de har.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
djallekkn Skrevet Januar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2012 Hei. Jeg skal bygge nytt eksosanlegg til min corsa a pga. større motor. Jeg vet ikke hva jeg skal ha. Motoren er en c20let med phase 3kit. litt i overkanten av 300HK. Hvilken dimensjon skal jeg bruke på rørene? Veldig taknemmelig for hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 Hei. Jeg skal bygge nytt eksosanlegg til min corsa a pga. større motor. Jeg vet ikke hva jeg skal ha. Motoren er en c20let med phase 3kit. litt i overkanten av 300HK. Hvilken dimensjon skal jeg bruke på rørene? Veldig taknemmelig for hjelp. Til 300 hk funker det helt fint med 2.5", evt. 3". :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.