Gå til innhold

Anlegg i Opel Kadett C 1978

Ranger emnet

Nøkkelknippe

Anbefalte innlegg

Heisann

I Kadett c'en vår står det et anlegg nå. Gode elemeter, men elendig lyd. Høytallerne er Sony er 5" om eg ikkje husker feil, kjøpt på ei bilsteroforrestning i Haugesund kosta ca. 800kr. Spelaren er noko biltema shit, som kosta 1500kr i 2006.

Høgtalerane er skrudd fast i tidsriktige plastkasser som står i hattehylla. Kassene er fra den tida og det ser orginalt ut. Men det som er greia er at lyden er så elendig.. Det er heilt greit på vokal musikk, men når du kjem til noko syra eller rock. smeller det og skurrer på litt over middels volum.

Kva kan eg gjera for å få det bedre?? Forsterkar? Vil forresten bytte ut spelaren med noko finare og meir anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så lager ikke sony gode elementer. Biltema lager heller ikke bra spillere, men den skulle du bytte ut, så den er grei. Kjøp ny spiller,gjerne pioneer, og følg det opp med nye høyttalere.Det er heller ikke gunstig å ha høyttalerne i plastkasser, og 5" er ikke stort nok til å gi noe bass, hvis det er det du er ute etter...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så lager ikke sony gode elementer. Biltema lager heller ikke bra spillere, men den skulle du bytte ut, så den er grei. Kjøp ny spiller,gjerne pioneer, og følg det opp med nye høyttalere.Det er heller ikke gunstig å ha høyttalerne i plastkasser, og 5" er ikke stort nok til å gi noe bass, hvis det er det du er ute etter...

Heisann og takk for svar.

Eg har lyst å bygga et anlegg som gir passelig lyd til variert musikk. Penger er ikkje problem, her må det ser estetisk ut, fordi eg vil ikkje skjere hol i verken sidepaneler eller hattehylle.

Har planar om basskasse/røyr i bagasjerommet også..

Nokon som har ide ang fronthøytalere.? Korleis eg kan gjere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med den biltypen, men sleng gjerne ut noen bilder av dashbord og generelt interiør,så blir det lettere å finne en løsning :) Sannsynligvis er det best å støpe noen kasser og plassere disse framme et sted, enten nede ved gulvet eller under dashbordet et sted.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok til å skjære i dørene dine, men det trenger jo ikke se uorginalt ut forde... Du kan evt lage til en type kasse nede ved bena/sparkepanelet... 6,5" i dørene foran, sub baki, og forsterkere til dette, så blir det bra

Ja, eg veit at det beste er å skjere i dørene, men det vil eg ikkje. Ikkje i dei fine og orginale panela. Trur eg må lage noko slik at eg kan feste dei rett under dashbordet, evt, ein lik kasse framme som bak..

Trur eg må laste opp litt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du kan gjøre med de plastkassene du har i hattehylla, er å sette på et HøyPassfilter... en kondensator på rundt 200 mikroFarad i serie med Pluss til høyttalerne fjerner bass under ca 200Hz, og vil spare ørene dine for mye skurr. Ellers er det jo mulig å bytte ut innmaten i høyttalerne til noe bedre, om du vil beholde retro-stilen mest mulig. Hvilke høyttalere er disse plastkassene?

Andre forslag som rinner meg i hu er en enkel dobbeltspolet basshøyttaler i en hengende skjult kasse under dashbordet (6,5-8") med løse diskanter i hvert dashbordhjørne. Diskanter med en pyntering i krom/stål/alu vil høyne OEM-looken meget. Eventuelt ferdige flatkasser under forsetene, med forsterker og en flat 8" e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider