Gå til innhold

Svakhet med 4Motion?

Ranger emnet

pioneer1

Anbefalte innlegg

Hei

Har kost meg godt med Passaten nok en vinter. Men..... I forigårs kom jeg over et snodig problem: Jeg skulle parkere hos svigers, og så var det en del snø som lå ved siden av garasjen. Jeg tenkte det ikke ville være noe problem, men da jeg skulle flytte bilen stod den bom fast. Dette undret jeg meg over siden jeg hadde 4Motion. Ved nærmere ettersyn, var høyre forhjul nesten i friluft. Dette hadde da resultert i at bilen kun trakk på dette hjulet, og ikke de 3 andre som hadde god bakkekontakt. Jeg måtte fram med spade for å få hjulet godt ned i bakken igjen, og da spant bilen seg ut uten problemer

Er det en svakhet i 4 motion systemet som gjør at alle 4 hjul må ha lik vekt for at systemet skal fungere? Systemet skal jo kunne fordele kraften slik at hjul som spinner kan bli redusert helt til 0% trekkraft.

Takker for tips fra noen som har en god forklaring

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som systemet er helt i orden. Det er jo noe elektronikk her som må være i orden, så det kan være lurt å sjekke systemet nøyere. Er vel haldex på disse, og da låses senterdiffen elektronisk

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så rart er at systemet har fungert utmerket sett bort fra den episoden. Jeg har noen sinnsyke bakker opp til der jeg bor, og jeg kan klemme til med kickdown, og bilen klatrer rett opp fra stillestående.

Synes å huske jeg har lest en plass at det er ytterst viktig at mønsteret på dekkene må være likt for at systemet skal virke optimalt. Derfor har jeg en mistanke om at vekten på hvert hjul kan spille inn

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider