Gå til innhold

Differensialbrems - defineres i Nm eller %?

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

"Effekten" av en differensialbrems har en konstant, er denne i Nm eller %?

 

Tok dette fra en annen diskusjon:

 

Prosentvis sperre er egentlig forskjellen i dreiemoment. 50% sperre vil si at det ene hjulet får tilført dobbelt så mye dreiemoment som det andre.

 

Si at du får 2x100 Nm ut av en åpen differensial i et visst gir og med et bestemt gasspådrag. Med 40% sperre kan det ene hjulet få opptil 125 Nm og det andre ned mot 75 Nm. 40% tall fremkommer fordi (125-75)/125 = 0,4

 

Hvis du prøver med andre tall, så ser du at prosenttallet eruavhengig momentet man putter. Det angir bare forholdstallet mellom dreiemoment tilført de to akslene.

 

En differensialbrems er en brems eller clutch som sitter med et bestemt forspenn. Den holder solhjulene rolig helt til belastningen blir så stor at den slipper taket.

 

Som skrevet i sitatet over: Hvis kardangen leverer 200 Nm til akselen og hjulene har likt feste, blir det 100 Nm på hvert hjul. Hvis det høyre hjulet, helt eller delvis, mister grepet vil inntil 25 Nm bli overført fra det høyre hjulet til det venstre, noe som gir en 20% økning i moment på det venstre hjulet og en differanse i moment mellom hjulene på 40%. Hvis kravet til fremdrift overstiger 125 Nm vil kjøretøyet stå rolig. Her er forspennet på clutchen 25 Nm, dvs det som skal til for at den ikke lengre greier å overføre kraften.

 

Vi skifter til lavgir og da leverer kardangen 400 Nm til akselen, 200 Nm til hvert hjul. Det høyre hjulet mister igjen grep, og det samme forspennet (25 Nm) overfører inntil 25 Nm kraft til venstre hjul. Dette hjulet vil da kunne generere 225 Nm framdrift, noe som er en økning på 12,5% på det hjulet, og en differanse på drøyt 28,5% mellom hjulene.

 

Skulle %-satsene være konstant, måtte man her ha økt forspennet like mye som man øker kraften levert til akselen.

 

 

Er det noen som har noe å komme med her? Har jeg forstått det riktig, eller er jeg helt på jordet?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere typer differensialbrems. En type differensialbrems er helt mekanisk med noen klutsjplater. Da er jeg enig i at forskjellen i dreiemoment som kan overføreres akslelen tilsvarer klutsjplatens glidefriksjon. Altså et tall i Newtonmeter.

 

Men det er gammel teknologi. Sjekk wikipedia for en beskrivelse av de ulike typene som regner i prosent: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste diskusjoner jeg ser her inne med tanke på differensialbrems (eller somregel feilaktig sperre) er 80-talls Volvo, Ford og BMW, noe som i 99% av tilfellene er gammeldagse mekaniske diffbremser.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår