Gå til innhold

Motorlampe lyser og bilen drar bare ved fullt pådrag! Lambda bestilt!

Ranger emnet


turbotrondsen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nytt problem med bilen min. Nevnte i en annen tråd her at abs-airbag og motorlampe lyste.

 

Motoren er en X20XEV

 

Alt sluttet å lyse i dag, men nå i kveld begynte kun

motorlampa å lyse. Bilen vil så å si ikke gi noe gass når jeg gir mer og mer, men kommer når jeg får full gass. Da kommer den som den skal!

Hadde en Vectra med C20NE motor som var slik, da nappa jeg ut tomgangsregulatoren og den gikk som den skulle.

 

Prøvde det på denne, trodde hvertfall det var den jeg nappa ut. Funka ikke.

 

Nappa ut LMM, den største kontakten på LMM hvertfall og da økte den faktisk litt på tomgang og sveiv en smule reinere men ikke helt med på notene når jeg gav gass, hang litt etter..

 

Nå ble det mye på en gang, men jeg håper kanskje noen har vært borti dette problemet før?

Ruste den i fri, og den sperrer heller ikke på 4500omd.

 

 

Edit: Lambda er bestilt i dag 17/2. Håper den kommer i morra.

Prøve å bytte da, hvis ikke er det til med binderstrikset, evt diagtest.

Endret av turbotrondsen

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg tid til å skjønne binderstrikset, så finner du nok ut av det. Skal nok ikke se helt bort fra at det er LMM som tuller litt, men greit å få en feilkode å forholde seg til.

 

Ja det var det binderstrikset da.

TROR jeg har skjønt tegninga nå.

Hørt om mange som snakker om kamsensoren, men den gir vel helt andre utslag på motoren enn de jeg nevner her?

Er det forresten normalt at tomgangen ligger på rett over 500omd på disse motorene? Syns det var en smule lavt, men høres ikke feil ut på gangen på motoren heller syns jeg.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamsensoren gir andre utslag ja. Typisk sperre på 4500rpm, vanskelig å varmstarte og går litt dass på lave turtall pga batchinnsprøyting i stedet for sekvensiell.

 

Tomgangen på min bil ligger rett over 500rpm på turtelleren, men det er litt misvisning. Når jeg så på livedata på diagnosetester en gang, viste den ca. 700.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamsensoren gir andre utslag ja. Typisk sperre på 4500rpm, vanskelig å varmstarte og går litt dass på lave turtall pga batchinnsprøyting i stedet for sekvensiell.

 

Tomgangen på min bil ligger rett over 500rpm på turtelleren, men det er litt misvisning. Når jeg så på livedata på diagnosetester en gang, viste den ca. 700.

 

Okei. Bilen stopper sånn halveis til slutt, og den starter lett igjen etterpå. Får se åssen den i er morra tidlig når den er kald kontra varm. Er hvertfall et elektronisk problem som jeg håper ikke blir for dyrt :)

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har konstantert at lambdaen er gåen på bilen.

Den er helt fin ved kald motor, når temp nærmer seg 90grader, slår den seg vrang. Holder igjen motoren uansett pådrag utenom FULL gass. Tenkte å ta ut lambdaen i dag og gjøre den ren og pusse den litt. Kanskje det hjelper? Hvis ikke bestiller jeg en brukt fra Vaselina Bilopphuggeri. 300,-

 

Hva tror dere?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Bare hørte litt rundt med folk på jobb som er tidligere mekanikere, de mente at det er et symptom på at lambdaen er dårlig/defekt hvis den er grei når motoren er kald, for å så bil tullete når den blir varm.

Jeg prøver å bytte den, så får jeg se åssen det ender..

 

Men er det virkelig ingen andre som har vært ute for det samme??

Man gir mer og mer gass, allikevel høres det ut som du renner i nedoverbakke uten noe gass. Men så kommer den når pedalen er heeelt inne.. Ingen?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men da har det seg slik at jeg tar en diagtest før det skjer! Og om det ikke er lambda, er det tomgangsregulator eller LMM. Ganske sikker på det.

Nå har ikke jeg sett på lambdaen på bilen, men sitter den rimelig nærme manifoilen, eller må jeg under bilen på denne?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår