Gå til innhold

Kald Cupè Vectra b 1,7td

Ranger emnet


RoFFen85

Anbefalte innlegg

Har en 1,7 td (Isuzu) motor og har problemer med å få opp temperaturen i cupèn.

Har til nå byttet termostat, kjølevann (renset og skyllt godt) og luftet systemet.

 

Har lest i Haynes boka at denna motoren har en ekstra elektrisk vannpumpe, men den har jeg ikke funnet. (Sirkulasjonspumpe?)

Hvor er denne??!

 

Ser også på inntaks og utløpsslangene til varmeapparatet, at det går en avgreining til en liten boks på baksiden av motoren, men ikke noe lenger.

Hva er det for en dings?

 

Noe annet som er rart er at det blir en liten lunk på førersiden (dørventilator, vindu og midtkonsoll), men passasjersiden er kald i frontruta og dørventilatoren.

 

Har kjent på slangene og inntaksslangen til varmeapparatet og inntaket er varm, mens den andre er litt kaldere.

Jeg tror rett og slett gjennomstrømningen er for liten.

Holder en knapp på denne elektriske vannpumpen hvis den fins.

hvis ikke er det noe annet muffins jeg ikke er klar over.

 

Er det noen som har peiling?!

01 Nissan Navara

96 Yamaha V-Max 500 DX

X 97 Opel Vectra B 1,7 TD (brent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1,7 td (Isuzu) motor og har problemer med å få opp temperaturen i cupèn.

Har til nå byttet termostat, kjølevann (renset og skyllt godt) og luftet systemet.

 

Har lest i Haynes boka at denna motoren har en ekstra elektrisk vannpumpe, men den har jeg ikke funnet. (Sirkulasjonspumpe?)

Hvor er denne??!

 

Ser også på inntaks og utløpsslangene til varmeapparatet, at det går en avgreining til en liten boks på baksiden av motoren, men ikke noe lenger.

Hva er det for en dings?

 

Noe annet som er rart er at det blir en liten lunk på førersiden (dørventilator, vindu og midtkonsoll), men passasjersiden er kald i frontruta og dørventilatoren.

 

Har kjent på slangene og inntaksslangen til varmeapparatet og inntaket er varm, mens den andre er litt kaldere.

Jeg tror rett og slett gjennomstrømningen er for liten.

Holder en knapp på denne elektriske vannpumpen hvis den fins.

hvis ikke er det noe annet muffins jeg ikke er klar over.

 

Er det noen som har peiling?!

 

Jeg har ikke så mye peiling på de spørsmålene du stiller ovenfor, men jeg har et lite tips. Prøv å skifte pollenfilteret, friskluftfilteret på varmeapparatet. Jeg har akkurat samme bil som deg. I høst merket jeg at det ble lite varme i kupeen selv om vifta gikk normalt. Skiftet dette filteret og nå fungerer varmeapparatet som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du opp tempen på motoren? Er et opel fenomen at disse motorene er vanskelig å få varm, har en 93 mod selv og har måttet dekke til radiator får å få normal temp, har byttet til en vinter termostat som ikke skal åpne før 92 grader på kjølevann men det hjalp ingenting.

Hvis motor tempen er grei kan det være "radiatorn" inni varme apparatet som er tett, enten sånn at det ikke kommer luft gjennom den eller at kjølevannet ikke flyter gjennom,(kanskje en kombinasjon). Det at den ene slangen er varmere en den andre er normalt siden kjølevannet inni blir kjølt ned av luften som blir presset gjennom varmeapparatet. Har ikke hørt noe om elektrisk pumpe men skal sjekke på min bil.

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror faktisk jeg har funnet ut av det nå.

Er nok vannpumpa som ikke gir nok trykk. Den har stått i ganske lenge og jeg tror ikke det rustvannet som var i motoren hjalp veldig på pumpebladene.

Har ikke fått bytta den enda, men skal si ifra om det hjalp noe når jeg har fått gjort det.

 

Den saken på baksiden av toppen er en ventil som styrer et eller annet på dieselpumpa.

Er bare et stempel på den som dyttes (bimetall sannsynligvis) når motoren er varm.

01 Nissan Navara

96 Yamaha V-Max 500 DX

X 97 Opel Vectra B 1,7 TD (brent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du opp tempen på motoren? Er et opel fenomen at disse motorene er vanskelig å få varm, har en 93 mod selv og har måttet dekke til radiator får å få normal temp, har byttet til en vinter termostat som ikke skal åpne før 92 grader på kjølevann men det hjalp ingenting.

 

Original termostaten er på 85C og motoren min ligger på 82C sånn ca.. det skal jo være mer enn varmt nok.

01 Nissan Navara

96 Yamaha V-Max 500 DX

X 97 Opel Vectra B 1,7 TD (brent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som varmeapperatregisteret er tettet av rustvannet ditt.

 

Hvis vannpumpa ikke gir nok sirkulasjon, så hadde nok toppakningen røket før du fikk rygget ut av garasjen.

 

Det var det da.. jeg har spylt gjennom varmeapparatet og det er ikke tett! Og det er noen vannskift siden det rustvannet var i systemet.

Har bestillt vannpumpe nå så får se..

Holder fortsatt en knapp på vannpumpa. Det er jo sirkulasjon, men ikke nok, tydeligvis!

Det er jo ingen ekstra sirkulasjonspumpe heller, så om detta ikke fungerer får jeg heller bare sette inn en sirkulasjonspumpe.

01 Nissan Navara

96 Yamaha V-Max 500 DX

X 97 Opel Vectra B 1,7 TD (brent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår