Gå til innhold

strømproblemer! HJELP!

Ranger emnet


RoadKing^

Anbefalte innlegg

Har problemer med strømforsyninga til bilen. Lancer, 91mod..

 

Dynamoen ser ut til å IKKE lade når jeg kjører, men når jeg står stille på tomgang så lader den, samt at den lader på et høyere nivå når jeg gir den gass på tomgang? Så dynamoen virker fin, har byttet den for litt siden, og sjekket den på service.

 

Bilen stoppet når jeg skulle parkere, instrumentene og klokka + anlegget begynte å fungere dårlig og lyse svakt.. Men bilen stoppet, og tente ikke når jeg vred om nøkkelen igjen.. Men så målte jeg batteriet, som viste ca. 13v?

 

Så jeg tenkte at det må være en eller annen kontakt som er dårlig noe sted, men jeg er veldig usikker på hvilken.. Merker at den "klemma" som står rundt + polen er litt sliten, og prøvde å ta den av, skru de ledningene som satt fast av og sette det sammen igjen.. Da tente den på første forsøk! Så jeg regner med at dette er problemet.. Men selve klemma har "god" kontakt, bare at den ikke sitter helt fast, er litt slingrete eller hva jeg skal kalle det.. Men jeg er ingen ekspert, og veit ikke om dette er veldig vitalt, eller om det er ledningene som går fra pluss eller minuspolen som går til bilen jeg burde sjekke.. eller noe annet, fra dynamoen kanskje?

 

Hjelp, takk.. har sliti med dette lenge, er utrolig frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjøpte nye klemmer.. Og måler rundt på ledningene som går fra klemma, og det viser rundt 13v overalt. Men jeg prøver å starte, men starteren bare hoster svakt en gang.. også skjer ingenting. Mens vindusviskere og vifter funker.. Klokka lyste ikke nå da men..

 

Det må jo være en kontakt et sted som ikke fungerer som den skal? Hvilke burde jeg sjekke?

 

 

Problemet oppstod i jula, da batteriet ble flatt. Jeg hadde akkurat kjøpt ny dynamo, og koblet den til.. men etterhvert begynte viftereima(?) å lage lyd, også stoppet bilen til slutt. Jeg ladet opp batteriet, strammet reima som var tydelig løs, og strammet alle mutterne som satt fast til dynamoen også nå for 1 uke siden.. som også var delvis løse.. Da startet den som bare det, og jeg har kjørt rundt helt frem til nå uten problemer.. Men så merket jeg at anlegget begynte å svikte, klokka lyste dårlig.. og jeg målte batteriet som da var nede på 10,2 ca, men som økte når den sto da på tomgang.. den økte helt opp til rundt 14,5 da bilen var i gang.. så prøvde jeg å kjøre en liten runde til, å merket at klokka begynte å lyse svakere, og at tomgangsturtallet var veldig lavt, så jeg gølte jeg måtte gasse for at den ikke skulle stoppe. Jeg sjekket aldri om den stoppa på tomgang.. Men så sjekket jeg igjen på tomgang, batteriet, og den lader og lader.. 0 problem på tomgang. Men så stoppet den igjen i går rett før jeg skulle parkere og ingenting skjedde når jeg vred om. Jeg fiklet litt med de klemmene som sagt, og da startet den igjen.. og batteriet viser rundt 13v når motoren er av..? Jeg blir gal..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. er bilen avhenging av at dynamoen for å kunne starte? Altså, kort sagt, hvis man kobler av dynamoen (skrur av alle ledninger, men lar reima stå på og dynamoen sitte i), kan bilen starte alikvel?

 

2. Jeg har over 13v på batteriet, kjøpte det nytt i jula.. Men jeg får ingen gnist, når jeg tar ledningen bort på plusspolen..? Det virker helt dødt?

 

3. Når jeg har polskoene på, så viser multimeteret over 13 v når jeg måler kun på ledningene som er festet til polskoen, dette er vel et bevis på at det er god kontakt ved polskoene?

 

 

Jeg studerer i Oslo og har egentlig ikke bilen her, har ikke parkeringsplass, og kan ikke stå der jeg står nå noe særlig lenger.. Jeg trenger seriøst hjelp!! Kan starteren være gåen? Hvor sitter den, og hvordan sjekker jeg det?

 

 

HJELP, vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. er bilen avhenging av at dynamoen for å kunne starte? Altså, kort sagt, hvis man kobler av dynamoen (skrur av alle ledninger, men lar reima stå på og dynamoen sitte i), kan bilen starte alikvel?

 

2. Jeg har over 13v på batteriet, kjøpte det nytt i jula.. Men jeg får ingen gnist, når jeg tar ledningen bort på plusspolen..? Det virker helt dødt?

 

3. Når jeg har polskoene på, så viser multimeteret over 13 v når jeg måler kun på ledningene som er festet til polskoen, dette er vel et bevis på at det er god kontakt ved polskoene?

 

 

Jeg studerer i Oslo og har egentlig ikke bilen her, har ikke parkeringsplass, og kan ikke stå der jeg står nå noe særlig lenger.. Jeg trenger seriøst hjelp!! Kan starteren være gåen? Hvor sitter den, og hvordan sjekker jeg det?

 

 

HJELP, vær så snill!

 

svar til 1:

 

ja bilen skal i teorien kunne starte så lenge batteriet er bra, men vil ikke gå særlig lenge uten lading, noe du erfarer her.

 

2.

 

skulle ikke være noe problem ved polskoene dine der, men som sagt sjekk jordledningen som går inn på blokka på motor,(mest sansynlig på en av boltene som holder girkasse og motor samme) er det dårlig kontakt der vil dette vibrere under kjøring, som igjen vil gi dårlig lading, og ved stillestående vil du kanskje ha lading pga ikke nok vibrasjon til at det blir dårlig kontakt, hadde du bare kommet deg til tbg så skal jeg hjelpe deg med det ;=)

92mod sierra stv blå dohc (satt inn v6 24v cosworth motor og manuell) bruksbil/vinterbil... solgt:(

87mod sierra 3 dørs (vingebil) ist som er bremset 294hk 5734omdr/386,7nm 4342omdr...ny bremsing 6.1.08 290hk 4133/498,5nm 4025omdr cluthen slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår