Gå til innhold

Servo Fungerer Ikke På Lavt Turtall

Ranger emnet

Tom Dooley

Anbefalte innlegg

Heisann, er første tråden jeg skriver på dette forum. Håper jeg ikke har postet dette på helt feil sted.

Jeg har en 99-modell Audi A4 som er litt mongo i servo'n. Rygga på isen i dag med full sving og spola litt. Etter det har ikke servo'n fungert helt som den skal. Virker som om servo'n ikke begynner å jobbe før turtallet er oppunder 3000 omdreininger. Har sjekka servo-olja, og den er nesten på max. Noen som vet hva dette kan være?

Alle svar er velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Takk for svar!

Er du temmelig sikker på at den har tatt kvelden? Eller kan det være noe annet?

Servostyringa har forsåvidt ikke vært helt som den skal det siste året. Har "skriki" litt om jeg tar veldig skarpe svinger i lav fart. Men det har faktisk hengt sammen med lite motorolje. Så når jeg har bytta motorolje så har det hjulpet en god del. Hvorfor henger detta i sammen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen sammenheng med motoroljen.

Hvilken farge har servooljen?

Kan være lurt å bytte den, skylle igjennom systemet. Er det vann i den kan du få problemer med fryste ventiler og dertil trøbbel når det er kaldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skriker er vel helst reima da, fordi når du svinger maks til en side, arbeider servoen hardere, ergo, tyngere for motor og "dra rundt", mindre turtall, er reima slakk da så skriker det. Skal ikke ha noe med motorolje og gjøre !

Servo-olje skal være rød, helst, servo olje er samme som automatolje somregel, dextron, atf eller lignende.

Siden servoen din har fjusket kan det være greit å se etter lekkasjer, og kasnskje prøve ei annen pumpe. Men for all del, det kan også være tannstanga di som ikke er helt bra.

Men dette er ikke sikkert å si, før man faktisk ser på det, og får prøvd det. Anbefaler deg et aldri så lite verkstedbesøk, om det ikke er andre her som har hatt lignende tilfeller, som kan hjelpe deg, så klart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt det andre steder også. Vi selger VAG servoolje, og jeg jobber på et Peugeot merkeverksted... Det heter seg jo på alle merker at man skal kun bruke en spesiell olje osv osv, men det er med en klype salt ! Er som regel et sammarbeid mellom oljeselskap og bilfabrikant !

Du tar ikke livet av en motor ved å kjøre på Shell Helix, selvom det i manualen står at du kun skal bruke Mobil 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka olja nå, og den er mer lys og gjennomsiktig enn rød. Kan det være en idé å bytte olje før jeg gjør noe annet da? Har hørt at det ikke er lurt å legge over max med servo, og det har jeg heller ikke gjort. Men skrikinga har kommet langt før max.

Og i dag når jeg starta bilen var forsåvidt servoen mye bedre med en gang, men ble gradvis dårligere. Og etter fem minutter var den akkurat like dårlig igjen..

Tror jeg skal prøve å bytte olje og se hva som skjer. Også fr jeg heller hoppe i grava og sjekke pakninger osv. om det ikke blir bedre.

Takker nok en gang for masse bra hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere hørt at det ikke er bra og legge maks over? Det har jeg aldri lært, verken på bilskolen eller på verkstedet der jeg jobber.

Hørte det av fattern en gang i tida tror jeg.. Men han er på ingen måte noen bil-guru, så ingen grunn til å tro på det. He, he.. Regner med andre her har bedre forklaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider