k1mzor Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Tenkte vi kunne diskuter/dele uskrevne regler om lysbruk. Med dette mener jeg for eksempel: Møtende bil mangler 1 eller flere lys - 1 blink med langlys Møtende bil kjører med langlys - 2 blink med langlys Bil/trailer foran kjører til siden for å slippe deg forbi - Takke med 1 blink av nødblink Varsle møtende biler om kontroll - hurtige blink med langlys (?) Har dere noen formeninger/flere regler å komme med? Jeg går ut i fra at dette kan variere litt fra sted til sted. Siter - Saab 9-3SC Vector 08' x 97 BMW 523ia x 91 BMW 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Q Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Tenkte vi kunne diskuter/dele uskrevne regler om lysbruk.Med dette mener jeg for eksempel: Møtende bil mangler 1 eller flere lys - 1 blink med langlys Møtende bil kjører med langlys - 2 blink med langlys Bil/trailer foran kjører til siden for å slippe deg forbi - Takke med 1 blink av nødblink Varsle møtende biler om kontroll - hurtige blink med langlys (?) Har dere noen formeninger/flere regler å komme med? Jeg går ut i fra at dette kan variere litt fra sted til sted. Veldig skjelden folk tør å varsle medsjåfører om kontroll, fordi politiet ofte har kontroll på det oxo, og dermed bøtelegger den som varsler... Siter My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Om møtende bil bare mangler et nærlys gidder jeg ikke bry meg, om han kommer helt uten lys kan jeg blinke en gang. Spesiellt om dagslyset gjør ham vanskelig å se.. Kommer han med fjernlys holder jeg inne langlyset et sekund.. Er det kontroll varsler jeg ikke før jeg ser noen som enten kjører for fort eller kjører ulovlig på ett eller annet vis.. Da blinker jeg kjapt noen ganger. Men blinker slett ikke på alle jeg møter, det skaper bare full forvirring i trafikken! Men en som kommer for fort skjønner nok meget godt hva jeg varsler ham om, og blir han da tatt likevel blir det jo opp til ham.. Ellers takker jeg alltid trailere som slipper meg forbi med etpar kjappe blink høyre+venstre eller etpar blink på nødblinken.. Og de aller fleste hilser igjen med et kort blink om det ikke er masse trafikk da.. For er det mye trafikk skal man være spesiellt forsiktig med lysbruken, da det fort kan oppstå forvirring lengre framme i veien. Men her på landsbygda er dette vanlig praksis, pluss varsling om elg i eller like ved veien er ganske dagligdags her.. Så å "snakke med lys" har nok reddet fler fra ubehageligheter enn skapt farlige situasjoner heromkring! Man må bare lære å gjøre det med måte og vurdere nødvendigheten i hver situasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Hva for "kode" bruker man når det står en svær elgokse og koser med bilsida di, og det kommer en bil rundt svingen mot deg? ;) Det skjedde nemlig meg heromdagen.. jeg blinka som bare rakkern med langlysene (det var mørkt), men det virka ikke som han forsto helt hva som foregikk. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg blenda han en smule, men.. hey, han bremsa da ned ;) PS Snakk om smal, smal landevei dette, trangt å møte buss o.l., så ja, jeg så absolutt muligheten for at den elgen skulle bli skvist litt mellom oss.. Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Hva for "kode" bruker man når det står en svær elgokse og koser med bilsida di, og det kommer en bil rundt svingen mot deg? ;) Det skjedde nemlig meg heromdagen.. jeg blinka som bare rakkern med langlysene (det var mørkt), men det virka ikke som han forsto helt hva som foregikk. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg blenda han en smule, men.. hey, han bremsa da ned ;) PS Snakk om smal, smal landevei dette, trangt å møte buss o.l., så ja, jeg så absolutt muligheten for at den elgen skulle bli skvist litt mellom oss.. Det er alltid en fare for at folk misforstår, det er derfor man skal være meget forsiktig med å bruke varsling med lys i tide og utide.. Roper man ULV mange nok ganger gidder ikke folk å bry seg, og i en slik situasjon gjorde du det eneste riktige. Nemlig å varsle om FARE. Er ikke noen annen kode på det.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Møtende bil mangler 1 eller flere lys - 1 blink med langlys Bare idioter blinker på folk med et lys. Hvis man ikke merker selv at man bare har et lys (det skal faktisk sjekkes før man kjører :) )så kan dem ha det så godt. Trenger ihvertfall ikke at hver bil man møter skal blinke å surre. Møtende bil kjører med langlys - 2 blink med langlys Møtende biler får langlys tilbake. Gjerne ekstralysa også. Trenger de så mye lys trenger jeg det også :) Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Devil Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Møtende bil kjører med langlys - 2 blink med langlys Kjører folk med langlys mot meg så slår jeg faen meg på tilbake :) vil du ha lys vei så må da jeg få lov og ha lys vei også? :D (ps. jeg har tre SVÆRE bøtter av noen ekstralys montert forran på bilen :P så når jeg slår på slår de av ;D ) Siter low and slow, is how it goes low and slow, plowing snow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 så når jeg slår på slår de av ;D ) Slår på, eller gir et høflig lite blink eller to? Det er litt greit å ikke la seg hisse altfor mye opp av slikt, det skaper bare farlige situasjoner. Et blink eller to må være greit, men å drive med bevisst blending av folk fordi de ikke huska på å blende ned før du rakk å hisse deg opp er bare unødvendig. Ser utrolig mange slike "jeg har en million watt i grillen, så bare prøv å blende meg!" langs veien, og jeg forstår virkelig ikke den holdningen. Selvfølgelig er det greit å ha gode lys, for min del skulle jeg helst hatt enda mer enn jeg har, men det er bruken av dem som innimellom er direkte farlig. Beklager, Devil, denne går til deg, men er egentlig mer generelt ment.. ;) Beklager, trådstarter, for litt semi-off topic ;) Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Må legge til denne. om han kommer helt uten lys kan jeg blinke en gang Mange som bruker bare parklys. Er det mørkt og ellers klart/behov for det kommer fulltlys på. Kun parklys = parkert. menne jonleo, hvem sier vi er hissige? Sitter som oftes å ler og smiler når jeg ser hvordan folk klarer å oppføre seg og hvordan enkeltes logikk… eller mangel på logikk er. Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Njei, det er vel egentlig ikke meningen å kalle noen hissige her.. Men, å blinde en stakkar fordi man ikke blender ned i tide vil jeg tørre å kalle hissig. Ikke nødvendigvis kjempehissig og sint og sur og grinete, men det er en såpass unødvendig reaksjon at jeg velger å kalle det hissig.. såh. Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 får jeg fullt lys for lenge, banker jeg bare mine også på, altså jeg blender motkjørende bil like mye som han blender meg, slik er og blir det alltid jeg er på veien, jeg blender ALLTID i god tid ned, det gjør ikke de jeg møter. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Se, det er det jeg kaller å være unødvendig hissig, dieseldyret. Hvorfor gå rett på hevn og avstraffelse, uten en liten advarsel først? Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k1mzor Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 (endret) Slår påBeklager, trådstarter, for litt semi-off topic ;) For all del, tråden er ment som en slaks diskusjon om lysbruk. Poenget var å få vite litt hvordan ståa er hos andre. Grunnen til at det blir forvirring er jo fordi andre spør seg selv hvorfor blinka han på meg? Derfor kan topic brukes sådan som en slaks pekepinn for informasjon og tips til hva di enkelte signalene betyr. Men da er det jo viktig at alle bidrar, og kanskje lærer dette vidre så man får en slaks standard. Skyt meg gjærne om dere mener dette er unødvendig. :coplight Endret Februar 18, 2009 av k1mzor Siter - Saab 9-3SC Vector 08' x 97 BMW 523ia x 91 BMW 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hufsa Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Er ganske ny i trafikken, så de gangene jeg tar på parklysene når vi står parkert noe sted eller noe, bruker jeg nesten alltid å glemme å slå de på igjen, sa da ser jeg at jeg bruker å få sånne blink med lysene fra folk, jeg møter etter litt kjøring, personlig syns jeg det er veldig fint, selvom jeg blitt litt sånn "HALLO!", før jeg skjønner hva de gjør. =D Siter - Mercedes 190E Svære hjul edition Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Se, det er det jeg kaller å være unødvendig hissig, dieseldyret.Hvorfor gå rett på hevn og avstraffelse, uten en liten advarsel først? de fleste av de som har lappen er 18 år eller mer, hvis man enda DA ikke har iq nok til å forstå at dette kan blende/irritere andre, da kan man levere fra seg førerkortet;)så det er ikke unødvendig av meg nei, det er en selvfølge;) jeg holder OGSÅ i "bryteren" slik at så fort han blender ned har jeg nesten blendet ned før han! Det hjelper i 98% av tilfellene hvis man banker på tilbake skjønner du;) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg