jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Ja, greit, du har bestemt deg. Men jeg er ikke enig i at det er rett måte. Men det er jo det som er så kjekt her i verden, vi er alle forskjellige, og takk og pris for det :P Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Jeg praktiserer stortsett null varsling på for lite eller feil lysbruk, med mindre det er til direkte fare for medtrafikanter.. Jeg ser ikke på det som min oppgave å passe på hva alle andre gjør.. Men en bil uten lys i mørket eller kun med parklys uten tilhørende kjørelys tent reagerer jeg på. Da er han en fare for både meg og alle andre medtrafikanter, så da er det ikke min oppgave men plutselig min plikt å varsle fra.. Vurderer hvert enkelt tilfelle fortløpende, det handler jo bare om å bruke sunn fornuft. Ingen vits i å leke alt for mye politi langs veiene heller.. Politiet må jo også ha noe å gjøre, de får betalt for slikt.. :D Så lyssignal kan kort og greit brytes ned til hva som står i loven, brukes kun for å varsle om eller forhindre fare! Ikke skape fare.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Jeg praktiserer stortsett null varsling på for lite eller feil lysbruk, med mindre det er til direkte fare for medtrafikanter.. Jeg ser ikke på det som min oppgave å passe på hva alle andre gjør.. Men en bil uten lys i mørket eller kun med parklys uten tilhørende kjørelys tent reagerer jeg på. Da er han en fare for både meg og alle andre medtrafikanter, så da er det ikke min oppgave men plutselig min plikt å varsle fra.. Vurderer hvert enkelt tilfelle fortløpende, det handler jo bare om å bruke sunn fornuft. Ingen vits i å leke alt for mye politi langs veiene heller.. Politiet må jo også ha noe å gjøre, de får betalt for slikt.. :D Så lyssignal kan kort og greit brytes ned til hva som står i loven, brukes kun for å varsle om eller forhindre fare! Ikke skape fare.. Hør, hør :) Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakhjulboogie Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Først og fremst burde vel folk begynne å bruke de lysa de skal, for eksempel blinklys! ER DET VIRKELIG SÅ JÆVLA STRESS???? Utrolig hvor mye bedre det flyter i tett trafikkerte rundkjøringer og bygater når folk bruker dette riktig. Og i samme rennet, hjelper det ofte med et lite mys i speilet også! Har flere ganger vært på vei til å kjøre forbi, når forankjørende plutselig finner ut at han/hun også vil kjøre forbi. Dette er jo skummelt nok med bil, men på MC er det direkte livsfarlig. Når jeg vil forbi med MC, pleier jeg å blinke, legge meg godt synlig i speilet til forankjørende, og gjerne gi et par blink med fjernlyset også før jeg gasser forbi. Siter I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 jeg varsler alt og alle om jeg ser en kontroll, det for at politiet skal få inn minst mulig penger! Er passe lei maktmisbrukere, men du har jo også hyggelige politimenn som holder orden og tar seg av uro, de fortjener dobbel lønn. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeVille Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Bakhjulboogie Fullstendig enig. Siter "Who are you and why should I care?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*Volvo*Er Maskin deT Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 snuten ser posetivt på om folk blir varsla for kontroll, da kjører alle saktere og da blir de fornøyde og blir mindre kontroller av det... Siter ække det farlig det a? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k1mzor Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Enig. Synes folk skal begynne å praktisere venstre blink når dem skal til venstre i en rundkjøring. Siter - Saab 9-3SC Vector 08' x 97 BMW 523ia x 91 BMW 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gneizten Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 de fleste av de som har lappen er 18 år eller mer, hvis man enda DA ikke har iq nok til å forstå at dette kan blende/irritere andre, da kan man levere fra seg førerkortet;)så det er ikke unødvendig av meg nei, det er en selvfølge;) jeg holder OGSÅ i "bryteren" slik at så fort han blender ned har jeg nesten blendet ned før han! Det hjelper i 98% av tilfellene hvis man banker på tilbake skjønner du;) må sei meg heilt enig med dieseldyret her :) å så vil eg ta opp en ting til dere bilførere, eg kjører atv og moped for øyeblikket, å vi blir like lett blenda som en bilfører, så hvorfor skal aldri biler dimme for mopeder? nesten hver gang eg er på hovedveien er det noen som ikke bryr seg om å dimme. Men så satte eg to fine tusenmetre på ATV'en å da blei tilbake angrep på de som ikke dimmer, å dette virker alltid :P men må sei meg passlig irretert når eg møter bil etter bil og nesten ingen dimmer Siter Volvo 244GL Ocean blue edition http://www.bilforumet.no/200-serien/214208-volvo-244gl.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 får jeg fullt lys for lenge, banker jeg bare mine også på, altså jeg blender motkjørende bil like mye som han blender meg, slik er og blir det alltid jeg er på veien, jeg blender ALLTID i god tid ned, det gjør ikke de jeg møter. er det noen som egentlig veit når man skal blende ned? og skru på igjen? Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CivicLars Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Dette er hva jeg gjør: Parklys/ingen lys - Blinker en gang og skrur fort på og av mine parklys. Fjernlys - Blinker to ganger, fort. Hvis ikke dette hjelper setter jeg på fjernlys til jeg har passert bilen. (Om jeg kjører mors bil skrur av og til på både tåkelys, nærlys og fjernlys kun for å være litt drittsekk =P ) Tåkelys/nærlys - Blinker fort to ganger, og skrur fort på og av mine parklys (Ettersom det er lovlig med parklys og nærlys) Mine egne tanker om lysbruk/valg: Det mest irriterende på veien er de kjøtthodene som kjører med enten parklys eller parklys og tåkelys midt på svarte natten. Men også de som kjører med tåkelys og nærlys hele døgnet, og ikke forstår at de blender noe jævlig (Spesielt når det begynner å bli mørkt). Og blinklys ja, hvorfor kan ikke folk forstå at det blir bedre flyt om man bruker blinklys? Spesielt i rundkjøringer. Nå er jeg riktignok en relativt fersk sjåfør og jeg bruker alltid blinklys om dagen. Kanskje litt dumt, med tanke på fremtiden, men hender en gang i mellom, hvis jeg kjører midt på natten, at jeg dropper blinklys i de oversiktlige rundkjøringene. Men dette er kun hvis det ikke finnes en bil/syklist/fotgjenger i nærheten. Siter - Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonleo Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 "Hva skal jeg med blinklys, jeg vet jo hvor jeg skal?" Det kan virke som det er holdningen til enkelte, ja.. Har man andre trafikanter rundt seg på en eller annen kant, og skal svinge av veien, skifte fil, kjøre i rundkjøring eller whatever, så er det jo bare dumskap å ikke bruke blinklys. Tror de aller fleste er enige i at det skaper en mye tryggere trafikkavvikling for absolutt alle.. Men nei, jeg gidder ikke blinke i hytt og pine når jeg loffer alene bortover skogsveiene her ute sent på kvelden og skal hjem ;) Siter Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Februar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 Synes det er unødvendig å drive å blinke på folk for alt som kanskje ikke passer deg perfekt. Utenom helt vanlig lysbruk hender det at jeg blinker ETT blink til folk som har glemt å slå på lysene, spesielt hvis det begynner å bli mørkt ute. Ellers gir jeg gjerne et blink med nødblink hvis noen sinker slipper meg forbi. Er veldig få som gjør det. Er ikke alltid jeg er raskest og slipper gjerne forbi andre biler hvis jeg ser at de vil forbi men ikke finner forbikjøringsmulighet. Nærlys og tåkelys i mørket er ubehagelig å møte i mørket. Å ha på tåkelysene luere bare synet ditt fra å se langt frem i beste fall. Og biler som glemmer å blende ned får et blink eller to som påminnelse. Funker fint og vedkommende beholder godt syn. Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi. Skrevet Februar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 Møter eg ein bil som køyrar utan ljos, eller kun parkljos, på dagtid, blinkar eg ein kort gong. Park og grøft, når det er uforslag, som når det mørknar ute, eit lite blink. Møter eg ein bil som ikkje skrur av longljosa, eit lite blink med longljosa mine. Blinkar meg alltid ut når eg skal køyre forbi, og blinkar meg også alltid innatt. Og eg "takkar" ALLTID når andre bilar foran meg slepp meg forbi, ved å blinke ein gong venstre og ein gong høgre, eller vica versa. Siter Bilforumet.noModerator: Annet bilrelatertPapi Media Productions @ Youtubewww.youtube.com/user/PapiMediaProductionsI <3 CAKE. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
high octane Skrevet Februar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 Varsler kun kontroll til lastebiler og folk som ser ut som de kan finne på å kjøre for fort. Resten driter jeg i. Hvis jeg mener noen er for seine med langlysa sine, så er det på med langlysa, og dem blir der til bilen har passert. Driter ganske greit i om det kommer biler i motgående, de får klandre forrankjørende hvis de vil! Et blink med nødblink eller langlys hvis noen slipper meg forbi eller etter å ha kappkjørt med noen ei stund. Får som regel et haug med blink tilbake, og det er trivelig =) Siter proud mebmer of FosenRacingTeam Mercedes 190E 1987(rånebil) volvo V70 TDI. 2000(bruksbil) volvo 245GLT. 1989(herjevogn) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg