Gå til innhold

Uskrevne regler om lysbruk

Ranger emnet

k1mzor

Anbefalte innlegg

• 8 months later...
  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Setter på langlysa om jeg blir blenda. To blink mellom park og nærlys betyr kontroll. Resten driter jeg egentlig i. Er ufattelig glad hver gang noen varsler meg om kontroll, derfor gjør jeg det samme tilbake. Tror det er større sjangse for å bli tatt for å kjøre for fort enn å bli tatt for å ha sagt ifra om kontroll. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ulovig å varsle, mange som har fått bøter for det.

Men en annen ting som mann skal gjøre ved trafikkkontroll, tommelen opp i frontruta så den syns....

Det er helt greit å gi ett par kjappe blink om man har sjenerende lys, eller glemt å tenne lysa.

Men kan noen fortelle meg vitsen med å blinke på meg om jeg har park og spredere på dagen, eller for den saks skyld park/nær/tåke på dagtid.

Jeg kjører til enhver tid med den belysninga som gir meg best sikt i situasjonen uten å blende medtrafikkanter, og det er en plass jeg mener tåkelys hører sammen med nær/fjern, når man kjører på mindre skogsveier og det er snøføre, da har jeg bedre oversikt, ser kantene bedre, og jeg ser sjelden lengre ved å skru av tåkelysa da veiene ikke er rette.

Folk som ikke slukker fjernlysa får ett par blink, så får de fjernlysa mine tilbake.

Når det gjelder blinklys, er det en uting med blink inn i rundkjøringer, alktså blinke til venstre, man kjører inn i rundkjøringa, og tenner høyre blink så snart man kan. Hadde alle gjort dette hadde det vært fryd og gammen.

I veldig små rundkjøringer er det en annen sak, og blinke til høyre inn i rundkjøringa er ok om man skal ut første.

Men hva med de som gang på gang bremser opp mot ett kryss, og setter på blinklyset i det de svinger,

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider