Gå til innhold

hvordan er disse kammene i forhold i turbomotor

Ranger emnet


Gazoline

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke brukt k-kam på ca.200hk.

 

Regner med du har org. turbo eller marginalt større for å oppnå denne effekten. Det vil si en veldig trang turbindel på turboen,noe som gir endel baktrykk.

 

Det liker ikke k-kammen,i tillegg gir den en veldig spiss karakter. Er ikke mye før 4000 og da kommer alt på en gang.

Egner seg bedre på motorer med store turboer og litt sent ladetrykk.

 

Ville heller kjørt med a-kammen (eller noe annet med rel. liten overlap) og 530 topp for bredest mulig register og sterk motor.

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjørt med org. turbo og k-kam og sier ikke at det ikke funker!

Men at noe funker bra betyr ikke at noe annet kan funke bedre.

 

Jeg har også prøvd vx3 med turbo og k og vx er relativt like.K er litt mere ketsjup og turtallsvillig enn vx3-kammen.

Leste noe om en som anbefalte V kam,den skulle vistnok gi jevnt og godt drag over hele registeret.

Men org. turbo og med det baklokket så blir det mye baktrykk ved 1bar+ og da får man inn mer frisk luft med en kam som har mindre overlap enn k-kammen.

Alle kammer kan justeres ved bruk av kamdrev ;)

 

Poenget er,ved å trimme toppen og sette i kvassere kam først så starter man i feil ende på en måte.

 

Skjønner ikke poenget med å bytte ut en kam som fungerer bedre med den lille turboens tidlige spool ,turbin og virkningsgrad med en som er bedre egnet for litt mere trim.

 

Steg 1 er vel chip og eksos evt. filter. (bytte/modde baklokk)

Steg 2 større turbo,intercooler,dyser og lmm evt. spesialchip.

Steg 3 så begynner vi å åpne motoren og porte topp og bytte kam+ enda større turbo.

Behovet for datasprut og mer egnede innsug (grenrør) begynner å melde seg.

 

Så istedet for å bruke penger på topp og kam først så er har man mer igjen og får en "bedre" motor ved å gjøre som det er ramset opp veldig basic ovenfor.

Men er jo sef. ikke alltid det mest fornuftige er det kuleste! ;)

Endret av Aceofspades
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal kjøre porta 531 topp å porta 940 eksosmanifold å en t3(t4 turbonetics sak) 420 hk turbo sirka..

 

ville K kammen funke bedre enn a kam på denne?:-) skal blir rundt 400 hk i motor..

 

ar63 på eksosen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har V kam i min nå, den fungerte bedre enn K kammen for meg ihvertfall :)

A har jeg ikke prøvd enda, men regner vel med at V kammen er bedre...

 

Dette med justerbart kamdrev, org. t3 turbo, porta 405 topp å 3"jt..

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår