Gå til innhold

Sugetrimme eller bare suger det..

Ranger emnet


eljar

Anbefalte innlegg

Jeg var å så på en B230FB og begynte umiddelbart å drømme

om å få på ett ordentlig grenrør, 2,5" eksos og 2 dobble 40 eller

45 gassere. Kanskje plane toppen litt og ett lettere svinghjul.

 

Fantasien var at dette oppsettet skulle kunne gi noe sånt som en

160-165 hk uten porting, og en relativt driftssikker suppedranker

med mye mere respons ved pådrag enn en standard B230.

 

Meen etter å ha tatt en reality sjekk så fikk jeg en mistanke om

at jeg kom til å ende opp med omtrent samme antall hester som i

en orginal B230FB og en mye slankere lommebok.

 

Hva er realistisk med ett sånt oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobble gassere er ikke akkurat gratis + at du må ha en ganske grom kam og plane en god del for å få motoren til å svelge unna all suppa!

 

Mye diverse å passe på når man trimmer ;)

 

ligger noen tilsalgs på forumet her nå til latterlig lav pris!:oohh

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Jeg har sett dem. Men om de er billige så koster alt det andre nok.

Og enda mere blir det om jeg må bytte til en annen kam fra vx3.

Vil helst ikke plane så mye at det blir tull med regreim/kamdrev heller.

 

Så spørsmålet er hva man kan få til med en orginal B230FB blokk/topp?

Noen forslag til kam som kan få en orginal 531-topp til å yte mer?

 

Blir fort titusenlapper av sånt noe, og det er litt stivt for bare lyden av

2 dobble..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar vel ikke feil av B230FB og B230FX nå vel?

Husk:

FX har 531 topp, den har sportseksos... og 136 "ville" hk.

FB er vel bare en F med Pulsair, med mindre jeg tar feil og "illsinte" 116 hk.

Differansen er mao. på 20hk.

 

Skal du tjene noe mer hk på en slik motor, må du påkoste den en gooood del!

Det er ikke sånn at forgassere gir deg 80hk mer :-)

 

Jeg hadde ikke skrudd på gassere om jeg var deg, da ville jeg heller satsete på datasprut og laget to maps, et for E85 (som kan gi deg litt villere tenningsmuligheter), samt da ett for BF98.

 

Du snakket dog. om realitycheck og jeg vil bare tipse deg om at 200 sugehester i en b230 motor, koster deg mer enn 300 turbohester i en b230ft/fk :-)

 

Om du lurer mer på slike ting, anbefaler jeg deg å snakke med f.eks. alf a eng eller andre som bygger sugemotorer... Men: vær forberedt på TYNN lommebok og en motor som gjerne er mindre vennelig i rushtrafikk, enn en turbomatet motor som du får kjøpt på enhver hugger nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugetrim er ganske så dyrt, men du dæven så gromt.. :D

 

Lå på tanken selv for ei stund sia, å enten bygge sugetrim av en b23a med 531topp som jeg hadde, eller kjøpe en bil med b230FB for 3000kr (var lh 2.4 i den)..

 

Satte opp et regnestykke over hva alt vil koste meg... Ble bra dyrt, selv om jeg har endel deler selv.. Har blant annet 2 doble 45 gassere og en topp som er slipa og porta max.. Jeg regna da at jeg skulle opp i 200 suge-hk.. Ble omtrent like dyrt som å kjøpe en komplett b230fk for så å skru opp litt ladetrykk osv, som igjen gjør at man havner på ca 200 gamp.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FB er vel FX'en fra 940 (og muligens 740. Det satte iallefall 531 topp på den jeg så på og den hadde fordeleren på feil plass). Pulsair motoren er vel FD. Men det er mulig at jeg burde lete opp en FX. Har inntrykk av at FXen er litt vanskligere å få tak på til en rimelig penge..

 

Jeg vet at FT/FK antagelig er billigere, og det kan hende jeg ender opp der. Problemet med den løsningen er at jeg liker å ha plass til å svinge hammeren i motorrommet..

 

Nå var det jo ikke 80 HK jeg var ute etter, men 30 på toppen av de 131 FB'en har

orginalt. Og spørsmålet er da om det går uten å gjøre noen større endringer på FB'en.

Er det noen som har gjort noe lignende eller vet om noen som har prøvd noenlunde samme oppsett, og som vet hva de fikk ut av det?

 

Evt. noen som vet hva man kan få ut av en B230FB(eller FX) med innsprøytning/chipping, grenrør og plana topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår