eljar Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Jeg var å så på en B230FB og begynte umiddelbart å drømme om å få på ett ordentlig grenrør, 2,5" eksos og 2 dobble 40 eller 45 gassere. Kanskje plane toppen litt og ett lettere svinghjul. Fantasien var at dette oppsettet skulle kunne gi noe sånt som en 160-165 hk uten porting, og en relativt driftssikker suppedranker med mye mere respons ved pådrag enn en standard B230. Meen etter å ha tatt en reality sjekk så fikk jeg en mistanke om at jeg kom til å ende opp med omtrent samme antall hester som i en orginal B230FB og en mye slankere lommebok. Hva er realistisk med ett sånt oppsett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Dobble gassere er ikke akkurat gratis + at du må ha en ganske grom kam og plane en god del for å få motoren til å svelge unna all suppa! Mye diverse å passe på når man trimmer ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rennfahrer Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Dobble gassere er ikke akkurat gratis + at du må ha en ganske grom kam og plane en god del for å få motoren til å svelge unna all suppa! Mye diverse å passe på når man trimmer ;) ligger noen tilsalgs på forumet her nå til latterlig lav pris!:oohh Siter jenvey throttlebodies 40mm selges! adaptere for g60bremser til golf mk1 selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eljar Skrevet Februar 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 Joda. Jeg har sett dem. Men om de er billige så koster alt det andre nok. Og enda mere blir det om jeg må bytte til en annen kam fra vx3. Vil helst ikke plane så mye at det blir tull med regreim/kamdrev heller. Så spørsmålet er hva man kan få til med en orginal B230FB blokk/topp? Noen forslag til kam som kan få en orginal 531-topp til å yte mer? Blir fort titusenlapper av sånt noe, og det er litt stivt for bare lyden av 2 dobble.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet Februar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2009 ang reg reim, så bytter du jo bare reim til en med mindre tenner.. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 Du tar vel ikke feil av B230FB og B230FX nå vel? Husk: FX har 531 topp, den har sportseksos... og 136 "ville" hk. FB er vel bare en F med Pulsair, med mindre jeg tar feil og "illsinte" 116 hk. Differansen er mao. på 20hk. Skal du tjene noe mer hk på en slik motor, må du påkoste den en gooood del! Det er ikke sånn at forgassere gir deg 80hk mer :-) Jeg hadde ikke skrudd på gassere om jeg var deg, da ville jeg heller satsete på datasprut og laget to maps, et for E85 (som kan gi deg litt villere tenningsmuligheter), samt da ett for BF98. Du snakket dog. om realitycheck og jeg vil bare tipse deg om at 200 sugehester i en b230 motor, koster deg mer enn 300 turbohester i en b230ft/fk :-) Om du lurer mer på slike ting, anbefaler jeg deg å snakke med f.eks. alf a eng eller andre som bygger sugemotorer... Men: vær forberedt på TYNN lommebok og en motor som gjerne er mindre vennelig i rushtrafikk, enn en turbomatet motor som du får kjøpt på enhver hugger nær deg. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 Sugetrim er ganske så dyrt, men du dæven så gromt.. :D Lå på tanken selv for ei stund sia, å enten bygge sugetrim av en b23a med 531topp som jeg hadde, eller kjøpe en bil med b230FB for 3000kr (var lh 2.4 i den).. Satte opp et regnestykke over hva alt vil koste meg... Ble bra dyrt, selv om jeg har endel deler selv.. Har blant annet 2 doble 45 gassere og en topp som er slipa og porta max.. Jeg regna da at jeg skulle opp i 200 suge-hk.. Ble omtrent like dyrt som å kjøpe en komplett b230fk for så å skru opp litt ladetrykk osv, som igjen gjør at man havner på ca 200 gamp.. :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eljar Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 FB er vel FX'en fra 940 (og muligens 740. Det satte iallefall 531 topp på den jeg så på og den hadde fordeleren på feil plass). Pulsair motoren er vel FD. Men det er mulig at jeg burde lete opp en FX. Har inntrykk av at FXen er litt vanskligere å få tak på til en rimelig penge.. Jeg vet at FT/FK antagelig er billigere, og det kan hende jeg ender opp der. Problemet med den løsningen er at jeg liker å ha plass til å svinge hammeren i motorrommet.. Nå var det jo ikke 80 HK jeg var ute etter, men 30 på toppen av de 131 FB'en har orginalt. Og spørsmålet er da om det går uten å gjøre noen større endringer på FB'en. Er det noen som har gjort noe lignende eller vet om noen som har prøvd noenlunde samme oppsett, og som vet hva de fikk ut av det? Evt. noen som vet hva man kan få ut av en B230FB(eller FX) med innsprøytning/chipping, grenrør og plana topp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
storegutt Skrevet Februar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 Du tar vel ikke feil av B230FB og B230FX nå vel?Husk: FX har 531 topp, den har sportseksos... og 136 "ville" hk. FB er vel bare en F med Pulsair, med mindre jeg tar feil og "illsinte" 116 hk. Differansen er mao. på 20hk. Feil, nå er det du som blander :) FB motoren kommer fra 940 og har 531 topp og 131hk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.