Gå til innhold

Mazda 626 - noe spesielt å se etter?

Ranger emnet


jonleo

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg insisterer på å ha meg med på å se på denne bilen i morgen.

Meg, som ikke vet mer enn den jevne tosk om biler.

 

Så, hvis noen kan gi meg et par hint, hva kan være lurt å være obs på på en slik en?

 

Ser jo ut til å være et rasendes godt kjøp (for de som faktisk vil ha en sånn sak), den har gått lite, og ser ut til å være meget velholdt.

Men er det spesielle issues man bør være obs på?

Og hvordan sjekker man enkelt slike eventualiteter?

 

Alle innspill er velkomne ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg insisterer på å ha meg med på å se på denne bilen i morgen.

Meg, som ikke vet mer enn den jevne tosk om biler.

 

Så, hvis noen kan gi meg et par hint, hva kan være lurt å være obs på på en slik en?

 

Ser jo ut til å være et rasendes godt kjøp (for de som faktisk vil ha en sånn sak), den har gått lite, og ser ut til å være meget velholdt.

Men er det spesielle issues man bør være obs på?

Og hvordan sjekker man enkelt slike eventualiteter?

 

Alle innspill er velkomne ;)

 

 

Det er jo meget lav km, og nylig byttet regreim, pluss det påstås at den er rustfri. Noe jeg godt kan tro den er også, kjenner ikke til salt-forholdene lokalt i Fredrikstad regionen men det er nok utenkelig at denne har rukket å få noe farlig rust eller andre store slitasjer. Jeg ville sett godt gjennom bilen og serviceheftet, samtidig som jeg ville vurdert eieren. Er dette en voksen person som har behandlet bilen bra ville jeg prøvd meg med 60tusen i håp om at det er enda noen kroner å hente.. Men dette virker jo som et kupp uansett det da, i mine øyne iallfall.

 

Løp og kjøp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, må vel se an personen. Man er jo alltids redd for juks med kilometerteller og sånt snusk, men ser fyren høvelig oppegående og normal ut så er det vel best å la tvilen komme tiltalte til gode som oftest ;)

 

Vil ikke være ufint å be om å få se feks kvittering på sånt som skifte av regreim?

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, må vel se an personen. Man er jo alltids redd for juks med kilometerteller og sånt snusk, men ser fyren høvelig oppegående og normal ut så er det vel best å la tvilen komme tiltalte til gode som oftest ;)

 

Vil ikke være ufint å be om å få se feks kvittering på sånt som skifte av regreim?

 

Om det er jukset drastisk mye på telleren bør det kunne synes på slitasjepunktene på bilen. Nedsittede slitte seter, slitt ratt, sjekk hvor kompakt foringer kjennes ut, prøv å lytte etter slakke eller ulyder overallt. Prøvetur er et must uansett bilkjøp!

Og nei, det er ikke frekt å be om å få se kvitteringer på allt som er gjort med bilen! Nekter han å vise det da er det jo straks grunn til å trekke seg unna mener jeg..

 

Og om saltforholdene i området er helt jævlige så vil du hvertfall finne rust om bilen har gått mye lenger enn det som står. Finner du ikke en liten prikk engang kan jo km standen være meget troverdig da, forholdene tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil være det/de mest sannsynlige stedene å evt finne rust?

 

På de aller fleste stasjonsvogner er bakluka en stor drittsamler, og der vil de tidlige tegnene synes i listverk rundt bakruta og ellers i kriker og kroker. Spesiellt fra midten og ned på luka..

 

Ellers er det hjulbuer, under kanaler,(spesiellt utsatt på framhjulstrekkere er fremre del av kanalen samt nederst på skjermen rett bak framhjulene) ta en titt rundt framme i motorrommet. Se da spesiellt rundt støtdempertårn, og samme langs hele kanten til skjermene. Lett litt på gulvet og mattene baki bagasjerommet, der kan det samle seg og bli liggende fukt som lett kan få ruste ubemerket hen.. Ellers er vel Mazda kjent for generell karrosserirust, så se etter lakkbobler. Spesiellt i nærheten av listverk, dørhåndtak, lykter osv.. Alle steder som tilsier at det er hull i karrosseriet pga monterte deler kort sagt.. Der vil det dannes små bobler i lakken som første tegn på rustdannelser deromkring. Ellers steinsprut og sånn..

 

Men utifra bildene av bilen, såfremt disse er av oppdatert dato så tror jeg neppe du finner mye på denne for å si det sånn. Dette virker som et ganske trygt kjøp altså, men er jo greit å se over litt uansett da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdempermansjettene har en tendens til å morkne, handbrekkvaier ruster, og caliperne har en tendens til å sette seg fast hvis bilen står _lenge_. (neppe tilfellet her da)

 

Rusta i støtdemperne og girkassa er på forrige modell, så det skal du ikke bekymre deg over. Dog, er det alltid lurt å sjekke etter rust i kanaler, hjulbuer og rundt lister. Ellers er det en kjempebil som trengs lite stell utenom vanlig service.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår