Sideburn Satan Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 (endret) Her er norske regler for luftfjæring: http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Retningslinjer%20nr1.%20ved%20montering%20av%20luftfjæring.pdf Endret Februar 19, 2009 av JChE Siter -90 Mercedes 300E 4-matic -63 Buick Riviera Kustom Härda killar rakar pungen med vinkelslip! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Supergenialt!! Tusen takk for denne tråden SideburnSatan. ;) Denne vil iallfall jeg få bruk for! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_Maxx Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Genialt! Da kan jeg få godkjent luftfjæring på en Opel Rekord jeg har :D Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Hehe, man har bare lov til å ha justering av høyden bak :hello: Det må følge med dokumentasjon på at fabrikanten har testet luftfjæringssettet på den bilmodellen det skal monteres på. (Den kan vel være vanskelig? Jeg vet ikke hvor mye fabrikantene tester og sånt før det går til salg?) "Luftfjæringssystemet skal være koplet slik at fast kjørehøyde bibeholdes under hastighet." Automatisk? Om man kan justere det manuelt er det jo greit.. Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Hehe, man har bare lov til å ha justering av høyden bak :hello: Det må følge med dokumentasjon på at fabrikanten har testet luftfjæringssettet på den bilmodellen det skal monteres på. (Den kan vel være vanskelig? Jeg vet ikke hvor mye fabrikantene tester og sånt før det går til salg?) "Luftfjæringssystemet skal være koplet slik at fast kjørehøyde bibeholdes under hastighet." Automatisk? Om man kan justere det manuelt er det jo greit.. Hvis bilen er nyere enn 71 gjelder det du har skrevet.. Siter Too much power is never enough! [ ] '67 Buick Skylark [ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt [x] Volvo 142 '71 - Solgt :( [x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 (endret) Nei :) Edit: Jo, på den som sier at fabrikanten må ha testet luftfjæringen på bilen det skal monteres på. Endret Februar 19, 2009 av Darty Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Dere med nyere biler regget etter 71, slipper jo å få montert slikt lovlig:D Kjøretøy registrert første gang etter 1.januar 1971 kan ombygges til luftfjæring hvis i tillegg følgende er oppfylt: • Luftfjæringssystemet skal ha tilnærmet fast kjørehøyde, som justeres automatisk av 4 stk nivåventiler/sensorer. Det er kun tillatt å overstyre luftbelger bak, for å kompensere for antall passasjerer og/eller tyngde på last. • Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy(modell/type) er testet med denne typen fjæring. Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sideburn Satan Skrevet Februar 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 (endret) kun justering bak Under fart for å kompensere for vekt... på nyare enn 71. så lenge settet er "TUV" godkjent er det vel mulig å få på nyere bila Endret Februar 19, 2009 av Sideburn Satan Siter -90 Mercedes 300E 4-matic -63 Buick Riviera Kustom Härda killar rakar pungen med vinkelslip! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Blir vel neppe luft på firebirden, selv om det hadde vært morsomt. Men skal derimot ha meg boble som kunne hatt godt av luft :) Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HrpZ88 Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 kun justering bak Under fart for å kompensere for vekt... på nyare enn 71. så lenge settet er "TUV" godkjent er det vel mulig å få på nyere bila jepp =) Kjøretøy registrert første gang etter 1.januar 1971 kan ombygges til luftfjæring hvis i tillegg følgende er oppfylt: • Luftfjæringssystemet skal ha tilnærmet fast kjørehøyde, som justeres automatisk av 4 stk nivåventiler/sensorer. Det er kun tillatt å overstyre luftbelger bak, for å kompensere for antall passasjerer og/eller tyngde på last. • Det kreves dokumentasjon fra fabrikant eller et uavhengig laboratorium på at tilsvarende kjøretøy(modell/type) er testet med denne typen fjæring. Altså f.eks TUV Siter 98 Audi A3 94 VW Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Camaroen min skal ikke ha noe luftfjæring iallfall, der skal det være sportsligere kjøreegenskaper. Dessuten er den en 73 også.. Men har en 67 Amazon som jeg gjerne kunne tenkt meg air ride på.. Og da selvfølgelig godkjent i vognkortet også! Og det virker som veien er enklere enn først antatt.. Trodde det var blankt nei åkkesom hvasomatte jeg egentlig.. :op: Men det er det jo tydeligvis ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 Da var det gjort :) Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Februar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2009 er glad jeg har bil som kan senkas bak og heisas ved å justere skruen på staget(nivåreg.):) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Februar 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 kun justering bak Under fart for å kompensere for vekt... på nyare enn 71. så lenge settet er "TUV" godkjent er det vel mulig å få på nyere bila Finn ett luft sett fra USA med TUV papirer da...:win Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sideburn Satan Skrevet Februar 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2009 Ja det var nettopp det..lagast vel noke i Tyskland og :p Siter -90 Mercedes 300E 4-matic -63 Buick Riviera Kustom Härda killar rakar pungen med vinkelslip! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg