Gå til innhold

Sikring som ryker. Hjelp til feilsøking.

Ranger emnet

Kristian S.

Anbefalte innlegg

VAr lite svar å få på Volvoforumet, så da prøver jeg her også.

Har problemer med at sikringen til dashbordbelysninga, parklys høyre foran og høyre baklys ryker med en gang jeg enten skrur på tenninga eller vrir om lysbrytern uten tenninga på.

-Har pelt ut instrumenthuset og sjekka ledningene til den, har bytta lysbryter i dashen, fiksa en dårlig jordingsledning til blink/park foran, bytta lampe bak (pga den hadde smelta på baksida).

Har også prøvd å starte bilen uten lampe foran, uten lampe bak og uten instrumenthuset kobla i, men sikringen ryker uansett.

Fjerna pæra til parklyset foran og da røyk ikke sikringa på en liten stund, men nå ryker sikringa uten at pæra er i også.

Alle jordingsledninger sitter godt fast og jeg har ikke funnet noe ledningsbrudd.

Er på en 88mod 245.

Noen som har noe gode råd hva jeg skal se etter eller prøve å koble ut eller bytte?

Kan det være noe releer som har kortslutta eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det svar fort!

Skiltlysa har ikke virka på 3 år, men sikker på om de går på samme krets? Står ikke noe om det på lokket til sikringsboksen.

Kan jo uansett titte på de ledningene også når jeg er i gang.

Hadde masse trøbbel med lysa for en tid tilbake, da viste det seg å være hengerkontakta, så ledningen er revet ut og er teipa på tuppen. Den har jeg sjekka.

Har en følelse av det er parklyset foran som tuller med meg. Skal pelle ut lampa igjen og ta en grundigere titt etterpå.

rogern: du skal slippe å pelle fra hverandre dashen din nå. Men hvis jeg ikke finner ut av det kan du godt ta en titt hva du kobla om :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg gjorde. Satte i en 20amp sikring istedenfor en 8amp, så begynte å knitre å knase mellom setene så røyk den og.

Pelte ut midtkonsollen for å stramme opp håndbrekkwiren for et par uker siden, så gadd jeg ikke sette den på plass igjen fordi jeg tenkte å finne en ny en som ikke var sprekt å sette inn den.

Så alle ledningene til setevarmer og sånn lå og slang, så viste det seg at pluss ledningen til lyset i midtkonsollen hadde vikla seg inn i jordledningen og forsvunnet under teppet.

Da er det ikke så rart jeg hadde litt el-trøbbel :crazysant:

Men det er jo som alle andre el problemer, jævlig enkelt og logisk når man først finner det.

Men jeg syns det fortsatt er litt rart at det virka en hel dag da jeg fjerna pæra til parklyset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider