Gå til innhold

Prosjekt: Bytte kamrem på 2.6 - Guide kan hentes her!

Ranger emnet

|Hitman

Anbefalte innlegg

>>> Guiden kan hentes her <<<

Jeg har nå bestilt meg verktøy for bytting av kamrem/vannpumpe/termostat på 2.6 ABC og 2.8 AAH!

Det er snakk om delenr:

Matra 3242.

20736299_6269341.jpg

Matra 3243.

20736275_6269339.jpg

Jeg betalte totalt 205$ inkuldert frakt fra USA, tilsvarende i $ skulle mekonomen ha 670$ for jobben! (4600kr) Det ble toll på 100kr, og postgebyr på 250. Totalt har jeg betalt 1700kr,

4600

-1700

= 2900 kr spart, mer til om du skal bytte vannpumpe, termostat og drivrem.

For de som ønsker å kjøpe verktøyene kjøpte jeg fra http://www.handsontools.com som også har bredt utvalg til andre biler. De er trusted av Amazon.com. Kan varmt anbefale firmaet, sendt fra USA på søndag, kom frem i dag. Topp service underveis! Og verktøyet er i topp kvalitet!

Om noen ønsker å låne verktøyene og bor i østfold kan dette også ordnes mot en liten sum når jeg er ferdig :-)

Jeg anslår jobben til 1 time, og skal begynne på lørdag. Skal prøve å få tatt masse bilder, jeg har også to verkstedmanualer hvordan jobben gjøres og skal også få de publisert her.

Endret av |Hitman

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kamremskiftet ferdig!

Det tok litt lengre tid enn ventet, det var noen uventede deksler, litt flere skruer enn først antatt og jeg slet med å finne TDC giveren.

Men teh good news, jeg har 60 bilder som jeg skal få lagt opp i morgen angående jobben steg for steg. Dessverre har jeg ikke tid i dag, da jeg skal få laget et pdf dokument i morgen.

Her er resultatet av nesten ferdig arbeid!:

c4825c27432125.gif

Verktøyene er som sagt til låns for en tredjedel av summen det koster nytt om noen ønsker å låne :-)

Du trenger i tillegg:

Avdrager

Flatskrujern

Hylser av størrelse: 24, 19, 17, 10

Momentnøkkel

Umbrako/sekskant størrelse fra 4-12

Skralle

Latmannsarm

Liten skralle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge tråden din men man trenger:

Korrekturlakk evnt. merkepenn.

+ div.verktøy som er helt vanlig i skuffen sin.

umbrakoene på reimhjul veiv bruker å sitte fast og man ødelegger boltene, så man burde handle inn noen 12.9 bolter på maskinforretningen så kan man skifte ut disse.

Og man skifter jo selvfølgeli termostaten når man skifter registerreima. Da den sitter fast med 2 skruer ekstra bak registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De umbracoskruene på demperen gikk enkelt av for meg :) Men jeg vil anbefale å kjøpe ordentlig sekskantsett som kan festes på skralle for å unngå å runde de. Umbraco er ikke så godt å stramme hardt med. Eneste var skruen på strammehjulet som ikke overlever et skifte til :(

Tenkte det helt sikkert var andre som kunne tenke seg å spare disse pengene med å gjøre jobben selv, og det er så mange andre som har laget guider som jeg har brukt så det var på tide å gi noe tilbake :) Jeg skrev den på engelsk, PDF filen er ferdig og kan lastes ned her:

timingbelt Audi v6.pdf

PS: PGA alle bildene så er den på 17 MB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider