Gå til innhold

Hva betyr det? (Forumspill) =D

Ranger emnet

Hufsa

Anbefalte innlegg

come on. still deg i køa!

Da jeg trykket på 'post reply' hadde ikke innlegget ditt kommet opp/blitt oppdatert, så om du ser på tidspunktet er det tre minutters mellomrom mellom innleggene våre. Beklager!

Det er vel Xenonspørsmålet som rettmessig bør bli besvart, ettersom du var først ute. :)

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trykket på 'post reply' hadde ikke innlegget ditt kommet opp/blitt oppdatert, så om du ser på tidspunktet er det tre minutters mellomrom mellom innleggene våre. Beklager!

Det er vel Xenonspørsmålet som rettmessig bør bli besvart, ettersom du var først ute. :)

Xenon er en edelgass og det finnes ca 10 isotoper av såvidt jeg vet xenon :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenonlys er en type belysning til biler og motorsykler.

(HID - high intensity discharge )

Xenon blir ofte brukt i moderne biler, og kan fåes kjøpt som ettermonteringskit til de fleste biler, isteden for en vanlige halogenpæra, som ikke lyser opp tilstrekkelig.

xenon.jpg

Sollyset for eksempel, har en fargetemperatur på 6000 kelvin, og denne fargetemperaturen er også den mest egnete for våre øyne.

Xenonlys med 8000 kelvin, ser både strålende og flott ut, men sammenliknes det med 6000 kelvin, har det mye lavere synsvidde for mennesker.

Lumen, SI-enhet for måling av lysfluks, som er lysets- klarhet, har stor forskjell mellom xenon og vanlig halogen.

Lumen`s utstrømming for HID kittene er 3200 lumen, mens for halogen kan man bare oppnå 1000 lumen. Derfor kan vi si at xenonlysen gir 300% bedre lys enn halogen. Til tross for dette kan HID xenonlys ha høyere fargetemperatur enn halogenlysene.

Xenonpærene har levetid på ca 2500 timer, sammeliknet med halogen som bare har ca 280 timer.

I tillegg til den lange levetiden og det gode lyset man får, har xenonlysene omtrent 50 prosent lavere energiforbruk enn halogenlys, som igjen sparer det elektriske anlegget på bilen.

Litt mye kansjke, men håper det vil klare opp litt i xenonlys. =D

Hvilkne farger er det i derre TDI da?

Neste spørsmål

Hva er Screamer pipe.

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Screamer pipe er, som jeg har forstått det litt Eksos, som kommer rett ut fra wastgaten, når du kommer på turtall, som gjør at du får den "jet" lyden.

-Boi47Swrek

Mitt spørsmål:

Hva er et dørhåndtak. (for å gjøre det enkelt)

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider