Gå til innhold

modifisere fra nivåregulerings dempere til standard dempere


ask4me2

Anbefalte innlegg

Hei, kanskje litt spenstig å starte en ny tråd når jeg er ny bruker av dette forumet, men har søkt litt rundt en stund og ikke helt funnet det jeg lette etter.

 

Har en 1990 modell 200TE med nivåregulering på demperene bak. Disse har nå sluttet å virke,(løftet er borte og bilen ble lavere og veldig myk/udempet).En mulig årsak til dette er at hyrolikk pumpa har hatt lekasje inn mot kamaksel, og har over tid fyllt opp hydrolikk tanken med motor olje. Oppdaget det nå etter at de var for sent, og mistenker at pakningene i nivå demperene,osv er løst opp og skadet slik at jeg ser etter en måte å kunne bruke standard gass dempere og forsterkede fjærer i stedet.

 

Ser at demperene fra sedan utgaven fra disse modellene ikke passer og er for lange. Har lest på forumet her om at fram demperne til Caravelle VR6 har vært brukt, men det var i et prosjekt med en del senking, så vet ikke om det vil fungere.

 

Lurer derfor på om noen vet om Caravelle VR6 eller noen andre dempere, lar seg bruke i stedet, og har typebetegnelse eller bilmodell disse kan bestilles etter.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Høyst sannsynlig er det reguleringsventilen din som er gåen (kan overhales), eller så har staget mellom ventilen og stabstaget hoppet av/rustet vekk. Sjekk dette før du tar bort et genialt system som nivåregulering er. Støtdemperne som du snakker om er i virkeligheten bare noen trykkrør. Selve dempefunksjonen sitter i noen gasskuler. Trykkrørene skal kun byttes om de har synlig lekasje. Som regel er det gasskulene som gir seg først, og gjør de det blir bilen din steinhard bak. Det er jo ikke din, så sjekk ventilen. Den sitter lett tilgjenglig, sånn ca midt under bilen ved bakre stabstag.

 

 

Takk for svar Trond Erik, og det hadde jo vært fint hvis det var den mekaniske overføringen til reguleringsventilen som var problemet. Har sjekket og er nå 100% sikker på at det er sylindrene som er gåene her. Har f.eks kobbler inn medbringeren mellom kamaksel og hydr. pumpa slik at pumpa lager trykk i systemet. Da renner det hydraulikk olje ut avden ene sylinderen, og drypper fra den andre. Vil anslå at de ca 2 literene med hydrolikk olje i tanken blir tømt i løpet av 30min...

 

Har derfor kobbelt vekk medbringeren igjen og vurderer hva jeg kan gjøre for å få en billig og god løsning på dette.

 

Var i kontakt med en lokal bilopphugger her, og hydrolikk pumpa og disse sylinderene var visst noe av det som forsvant først når slike modeller kom inn.. De hadde derfor ingen tilgejngelige når jeg var inne der sist.

 

Fant noen VW Caravelle støtdempere som ser ut til å ha bygge og slaglengden i orden, men innfestingen i bunnen av demperen vil jo ikke passe med den original sylinderen, da det er en toboltet og internt leddet konstuksjon.

Endret av ask4me2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår