Gå til innhold

90-soner på landeveier

Ranger emnet


lunner

Anbefalte innlegg

du har helt rett i at vi ikke har dårligere veier en et gjennomsnitt uland, og de har gjerne høyere fartsgrense også.

men du kan jo prøve å lete opp en statistikk for antall ulykker pr million kjørte km i det ulandet du refererer til(regner med du hadde et land i tankene da du skrev dette).

 

er nok en grunn til at fartsgrensene ikke er høyere.

 

Hadde ikke skadet en sjel å sette opp fartsgrensene maaange steder i landet, OM man hadde fått luka ut de ***** som ligger i 60 uansett fartsgrense over 60.. da hadde det gått så det suser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid en vanlig, norsk landevei er åpen for alminnelig ferdsel, og ikke kun for fartsbøller, bør nok ikke fartsgrensene heves noe særlig nei..

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All den tid en vanlig, norsk landevei er åpen for alminnelig ferdsel, og ikke kun for fartsbøller, bør nok ikke fartsgrensene heves noe særlig nei..

 

å HERRE, du kan umulig være seriøs, jeg klarer ikke å ta en sånn uttalelse seriøst. Få opp fartsgrensene med 30-40km overalt, så det blir flyt i trafikken+ kufangere så man kan presse ut de som ikke holder akseptabel fart oppe, da trur jeg vi hadde fått sett et akseptabelt trafikkbilde.

 

Jeg er for 15 000kr i bot for ikke å holde oppe flyten i trafikken. Det er psykisk tortur som det egentlig skulle vært fengsels-straff for! Sånn seriøst, jeg banner og skriker når jeg kommer etter sånt pakk, rett og slett i frustrasjon over at det finns så stakkarslige trafikanter.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til mange av dere som nevner ulykker kontra fart!

 

Ja helt enig! farten er for lav! det er grunnen til ulykker!

 

unskyld meg! hvordan kan du uttale deg om at NORGE seriøst har lave hastigheter for å opprettholde sikkerheten på veien?!... NÅR har norge noengang hatt høy nok fartsgrense til å kunne uttale seg om at det faktisk ER farlig å kjøre i 120?!

Norge har aldri hatt 120! de er enda på 80!

 

Ulykker skyldes idioter som ikke klarer å kjøre bilen de er i! I TILLEG til at farten er såppas lav på mange steder + usikkre sjåfører som kjører enda saktere x med irritasjon + forbikjøring av uerfarne sjåfører = SMELL!

 

Har nå gjennom noen år kjørt såppass mange km på både norske og utenlandske veier at jeg faktisk KAN uttale meg om visse ting! jeg vet med meg selv at mange steder er farten såppas lav at den ikke engang kan være satt for vogntog..

 

Ser såppas vi ting i trafikken daglig og idioter som overhodet ikke burde hatt lappen (JA! jeg snakker nemlig voksne mennesker!) jeg har veldig skjeldent eller svært aldri problemer med ungdom og yngre folk i trafikken!

 

men den er den primitivt treige A4 voksne mannen/dama i gata som skal til og fra butikken eller hjem som skaper usedvanlig store situasjoner ut av ingenting forran meg daglig når jeg er på jobb!

 

Og jeg kan faen meg underskrive på med mine elde deler at FARTEN ikke er problemet til ulykker! Farten er bare en svært liten faktor i alt dette!

 

Problemet er først og fremst uerfarenhet og somling hos sjåfør!

da er det likegjerne samma faen om han kjører 60 80 eller 120! han vil uansett kræsje før eller senere!

 

Og når vi først er inne på dette! sies alltid ungdom og bilkjøring = høy statistikk...

erre det egentlig?!.. Jeg mener den statistikken er bare bullshit på lik linje som global oppvarming! jeg mener det er naturens gang at jorda er slik den er!

I følge forskere har isen på breen aldri vært så tykk som den er nå.. hva betyr det?

 

Akkurat som HVOR er statistikken som faktisk tilsier at ungdom er størst del av faresonen på veien....?!

 

Jeg mener nå at selv om du er ung og uerfaren er du litt mere aktiv bak rattet og litt mere interesse for det du gjør.. enn om du er 55 lei av livet og SKAL BARE HJEM fra jobb...

 

han ender jo på taket han å... "skulle bare til rimi"... kjørte fartsgrensa og endte på taket!.. kjørt ulykkesfritt i 30år mente han..

 

yah... Velkommen i klubben

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å HERRE, du kan umulig være seriøs, jeg klarer ikke å ta en sånn uttalelse seriøst. Få opp fartsgrensene med 30-40km overalt, så det blir flyt i trafikken+ kufangere så man kan presse ut de som ikke holder akseptabel fart oppe, da trur jeg vi hadde fått sett et akseptabelt trafikkbilde.

 

Jeg er for 15 000kr i bot for ikke å holde oppe flyten i trafikken. Det er psykisk tortur som det egentlig skulle vært fengsels-straff for! Sånn seriøst, jeg banner og skriker når jeg kommer etter sånt pakk, rett og slett i frustrasjon over at det finns så stakkarslige trafikanter.

 

Sorry, jeg er blodseriøs. Kan ikke noe for det. ;)

 

Det er mulig det funker i andre land og alt det der, det skal jeg ikke si noe om for jeg vet ikke noe om det.

Men jeg klarer virkelig ikke å forestille meg at å sette fartsgrensa opp til 100 eller no på for eksempel E6 mellom Fauske og Narvik ville hatt noen som helst positiv effekt for andre enn de som kun ønsker å kjøre så fort remmer og tøy kan holde.

Men det er nå meg, jeg er selvfølgelig åpen for at jeg kan ta feil.

Mer E6; nord for narvik, Rombaksveien som den heter. Der var det 80 i masse år. Det er en svingete, uoversiktlig vei oppi ei fjellside. Masse dødsulykker. Endel av strekningen ble satt ned til 70, og antallet ulykker har gått ned. Ikke prøv å si at å sette den opp til 90 eller 100 hadde gitt samme effekt.

 

Og siden du nevner "seriøs".. wtf? Kufangere? :diespam:

 

Selvfølgelig er det irriterende med "sinker" på slike veier, det er jeg 100% enig i. Jeg har da virkelig ligget bak min porsjon bobiler uti Lofoten. Men hvis det får deg til å banne og skrike i frustrasjon, bør du vel kanskje heller vurdere en eller annen form for piller? Ritalin?

 

Og DRFT-R.. Den logikken din holder bare ikke for meg i alle fall. Ja, det er sinker og usikre sjåfører der ute, i haugevis, og det er steike irriterende! Men at det fører til så mye irritasjon blant andre at det igjen fører til ulykker er ei sabla dårlig unnskyldnig. Det funker bare ikke.

 

Og hadde du hatt litt peiling, hadde du ikke sagt det var bullshit at unge er overrepresentert i ulykkesstatistikken.

Litt kalde fakta: Ca 1/4 av alle som ble drept i trafikken ifjor, var ungdom mellom 15 og 24. Nå er det ikke dermed sagt at alle disse var sjåfører, men det skal også sies at endel av de andre trafikkdrepte var små barn..

http://www.dagbladet.no/2009/01/02/nyheter/trafikkdoden/trafikksikkerhet/4226831/

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistiken din holder bare faen ikke!

 

Statistikken sier UNGER DREPT I TRAFIKKEN! for den saksskyld kan dette være en unge som satt på med sin egen mor og far! ingenting hendviser til aktuell alder i kollisjonsøyeblikket og status! er du sjåfør, er du passasjer, er du fotgjenger!

 

Daglig skjer det store kollisjoner oppe på E6 mellom jessheim og dal! og heletiden er det fulle familie biler med unger til stedet!

 

var ikke lenge siden en bil med 2voksne og 3 barn gikk front i front med en annen bil med 5 voksne!

igjen helt uten grunn! hverken glatt eller noe som helst! men når kommer dette frem i media egentlig!? aldri!

 

Ungdom blir satt i bås samme faen hva! jeg vil fortsatt bli satt i bås for å kjøre for fort og kræsje, enn å kjøre for sakte og enda igjen klare å entre fronten til en anen person!

 

det sier i seg selv at han som kjørte sakte overhodet ikke hadde kontroll heller! hva er værst da?

 

Jeg som jører i 120 og drar av til skogs?.. eller tante kari som BARE skulle til rimi, 400m nedi veien i 40sona ligger hu nå på taket ... hvordan får du til det?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistiken din holder bare faen ikke!

 

Statistikken sier UNGER DREPT I TRAFIKKEN! for den saksskyld kan dette være en unge som satt på med sin egen mor og far! ingenting hendviser til aktuell alder i kollisjonsøyeblikket og status! er du sjåfør, er du passasjer, er du fotgjenger!

 

Daglig skjer det store kollisjoner oppe på E6 mellom jessheim og dal! og heletiden er det fulle familie biler med unger til stedet!

 

var ikke lenge siden en bil med 2voksne og 3 barn gikk front i front med en annen bil med 5 voksne!

igjen helt uten grunn! hverken glatt eller noe som helst! men når kommer dette frem i media egentlig!? aldri!

 

Ungdom blir satt i bås samme faen hva! jeg vil fortsatt bli satt i bås for å kjøre for fort og kræsje, enn å kjøre for sakte og enda igjen klare å entre fronten til en anen person!

 

det sier i seg selv at han som kjørte sakte overhodet ikke hadde kontroll heller! hva er værst da?

 

Jeg som jører i 120 og drar av til skogs?.. eller tante kari som BARE skulle til rimi, 400m nedi veien i 40sona ligger hu nå på taket ... hvordan får du til det?

 

For det første er det ikke min statistikk.

 

Og "ungdom mellom 15 og 24" er da ikke unger? Hvor var det du misforsto? En del av de andre var små barn ja, ikke medregnet den fjerdedelen som var mellom 15 og 24.

Poenget var vel at folk blir drept, også små barn, og det er en skam og en tragedie at også små barn skal lide for folks galskap, både ungdom og voksne.

 

Og det er da ingen som sier at det er KUN ungdom som kræsjer. Men at ungdom er overrepresentert er et etablert faktum. Det kan du krangle på så mye du bare orker, du tar feil uansett.

 

Men ungdom blir satt i bås ja, og det er litt synd. Men eldre sjåfører settes da også definitivt i bås, det vet du godt ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistiken din holder bare faen ikke!

 

Statistikken sier UNGER DREPT I TRAFIKKEN! for den saksskyld kan dette være en unge som satt på med sin egen mor og far! ingenting hendviser til aktuell alder i kollisjonsøyeblikket og status! er du sjåfør, er du passasjer, er du fotgjenger!

 

Daglig skjer det store kollisjoner oppe på E6 mellom jessheim og dal! og heletiden er det fulle familie biler med unger til stedet!

 

var ikke lenge siden en bil med 2voksne og 3 barn gikk front i front med en annen bil med 5 voksne!

igjen helt uten grunn! hverken glatt eller noe som helst! men når kommer dette frem i media egentlig!? aldri!

 

Ungdom blir satt i bås samme faen hva! jeg vil fortsatt bli satt i bås for å kjøre for fort og kræsje, enn å kjøre for sakte og enda igjen klare å entre fronten til en anen person!

 

det sier i seg selv at han som kjørte sakte overhodet ikke hadde kontroll heller! hva er værst da?

 

Jeg som jører i 120 og drar av til skogs?.. eller tante kari som BARE skulle til rimi, 400m nedi veien i 40sona ligger hu nå på taket ... hvordan får du til det?

 

Statistikk værsegod:

http://www.ssb.no/vtuaar/

http://tsh.toi.no/index.html?22743#2274310

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200401/02/index.html

http://ec.europa.eu/transport/wcm/road_safety/erso/data/Content/statistical_report.htm

http://tsh.toi.no/index.html?22141

 

sakset fra trafikksikkerhetshåndboken. link ligger ovnefor

..For Norges vedkommende er dagens fartsgrenser nær de optimale. Et viktig unntak fra denne regelen er at optimal fartsgrense på motorveger av klasse B er 80 km/t, mens en del av disse vegene fremdeles har en fartsgrense på 90 km/t. Et annet unntak er at optimal fartsgrense på veger utenfor tettsted er 70 km/t. De fleste slike veger har i dag en fartsgrense på 80 km/t...

 

 

Selv om du er yrkessjåfør og ferdes mye langs veiene i Norge og i utlandet sitter du fortsatt kun igjen med din egen erfaring. Og dine opplevelser kan ikke brukes som målestokk i denne sammenhengen. Utifra dine uttalelser kan jeg si at din oppfattning ikke stemmer overens med realiteten basert på statistikk og forskning. Snarere tvert i mot.

 

Tror du ikke personene som forvalter trafikksikkerheten i Norge innehar bedre kunnskaper og erfaringer enn deg akuratt på dette fagfeltet?

 

Du får gjerne motsi meg, men fortsetter du med utsagn om dine egene observasjoner så ser jeg ingen vits i å fortsette en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår