Vecta96 Skrevet Februar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2009 Har akkuratt pusset ned en rusten hjulbu på min Opel Vectra B. Hvordan gjøres det for å få kantene mellom eksisterende lakk og den nye lakken slik at det nesten ikke vises skille? Har hørt at man kan rubbe over for å jevne ut skille men er ikke helt sikker på hva som menes med det. Fint om noen kunne gi meg et lite tips om akkurat det : ) Siter Opel Vectra 96 1,7TD Opel Vectra 96 2,5 V6 CDX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HrpZ88 Skrevet Februar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2009 våtslip først kanskje? om det er stor overgang ;p Siter 98 Audi A3 94 VW Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glennare Skrevet Februar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2009 lureste hadde vært om du hadde skygget ut, og så evt polere ;) da hadde du ikke fått noen kant :P Siter Bruksbil: Ford Sierra! Prosjektbil: Audi Coupe GT! http://www.bilforumet.no/prosjektforum/201778-audi-coupe-gt-d.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Februar 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2009 Slip over utflekkings område med p2000, å så p4000, så lakker du, og bruker utflekkings væske i lakk-kanten/utfelkkings kanten. Så etter en dag rubber og polerer du og det skal ikke være mulig å se det ;) MEN, når vi har bytta hjulbuer, så lakker vi farge på den nye og sparkla delen, og legger klarlakk på hele bakskjærmen, og evt skygger ut på stolpen, mindre område som det kan vises på ;) EDIT: Man sparer MASSE arbeid på å bare lakke hele bakskjærme, ;) Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vecta96 Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2009 Vannpusset ned grunningen med P2000 før lakkeringen. la på 2 strøk spray, men ble langt fra orginallakken. litt kant ble det, men polere over forsvinner den vell. Så skal det sies at det er første gang jeg gjør dette, og det var hjemme i garasjen hos fattern med spraybox fra bilrek butikken :P Noen tips om hvordan jeg pusser ned neste hjulbue og får det tilnerma lik orginallakken ? Siter Opel Vectra 96 1,7TD Opel Vectra 96 2,5 V6 CDX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BARE B Skrevet Februar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2009 Makan til OVERKILL. Det heter i såfall FADE OUT TYNNER !!!!!!!!!!!!!! Ikke noe utflekkings væske!!!!! 4000 papir????? Nå har jeg lakkert i 30 år og aldri brukt noe 4000 papir. Siter Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Februar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2009 Fade out tynner/utflekkings væske, samme greia da, er jo en løser du har å dusjer lett på lakk kanten :) Nei, trenger ikke slipe med 4000, men sparer deg mye arbeid, og skygger du ut på matting etter en grå padd, er det mye mere rubbing og polering enn og polere opp 4000 ;) Bruk mattepasta og matt ned område med da ;) MEN er fortsatt ingen som skygger ut en bakskjærm midt på, uten å reise tapen på en profilkant eller skygge på stolpen. men så er det spraylakk det er snakk om, så resultatet blir aldri som bil lakk. Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo stine Skrevet Mars 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2009 Makan til OVERKILL. Det heter i såfall FADE OUT TYNNER !!!!!!!!!!!!!! Ikke noe utflekkings væske!!!!! 4000 papir????? Nå har jeg lakkert i 30 år og aldri brukt noe 4000 papir. kjære vene.. hvorfor så sint? om du har lakkert i 30 år og fortsatt driver med det, så må du vel vite at ting skifter navn, og at metodene forandrer seg med årene.. og så må det vel sies at kravene til resultat har endra seg litt med årene også.. eller hva? roe nervene litt nå.. og jo finere slipepapir, jo mindre polering.. er det noe galt i det? Siter - volvo 240, 88 mod. er kanskje gammel og rusjen, men jeg er GLAD i bilen min jeg :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HrpZ88 Skrevet Mars 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2009 den Fade out tynnern skal dusjes på kanten mens lakken enda er bløt? eller etter lakken har tørka? Siter 98 Audi A3 94 VW Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoCCe Skrevet Mars 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2009 Den dusjes på lakk kanten mens klar lakken er våt ;) Siter 97' Ford F-150 "Svt Lightning" BMW 325i 90' E30 Nissan King Cab X bil: Bmw 325i e30, bredda, modda m-tech 1 osv X bil: Bmw 520i 24v, Rieger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|plumbo Skrevet Mars 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2009 (endret) Makan til OVERKILL. Det heter i såfall FADE OUT TYNNER !!!!!!!!!!!!!! Ikke noe utflekkings væske!!!!! 4000 papir????? Nå har jeg lakkert i 30 år og aldri brukt noe 4000 papir. flekke tynner er det ordet vi bruker ang flekke soner med min 8 års erfaring ( Siden det er så gøy og si hvor lenge man har jobbet med ting ) og 5 arbeids plasser er det mange måter og gjøre denne sonen på . ( står i dag som bil klargjører for møller bil skade og de er NØYE ! )dvs jeg ser disse lakk kantente 7 timer hver dag og de blir borte når jeg er ferdig . div måter og gjøre ting på : flekke soner ( fade out soner :P ) : for og opp nå null riper på tett svarte biler feks er det beste alternativet og slipe sonen med enten 4000 eller slipe pasta på klut \ rubbing ) jeg har fått 2000 riper bra også på tettsvarte biler men det er mere jobb og mere bruk av produkt så fremt utflekkingen er 100% bra ( mange momenter også her for og få dette 100% ) andre metoder for flekking's pussing : gul pusse klut abralon 2000 \ 4000 slipe pasta og vann på klut \ gul pusse klut grov røbbing og maskin ( veldig fint på tette farger\ 1 sjukts farger hvis man feks skal flekke et større området på buss \ laste bil båter osv) da får man fargen til ain opprinlige stand\utseende og slitter mørke\ lysere felt i utflekking over til når du er ferdig ( siden folk forklarer deg hvordan .) når alt er tørt og du har ut flekkings sona foran deg må den vurderes litt . ( er det mye støv i flekke sona , er det en skrp kant , veldig grove riper osv .) mye støv i flekkinga : jeg har en støv slipe maskin på jobben med 3000 pappir på . jeg passer på og bruke et gammelt utslitt pappir så jeg ikke riper opp formye av gangen ( kan bruke et utslitt 2000 pappir også ) sliper til toppene på støv kornene er borte og jeg ikke kjenner de lenger . rubber opp overgangen og ser på resultatet ( studeres nøye ) er jeg ikke fornøyd gjøres denne prosessen på nytt . ) for grove riper i utflekking: samme proses som nevnt ovenfor . eneste er at man følger nøye med og passer på og ikke slipe gjenom den syl tynne flekke tynneren . skarpe kanter skrapes med neglen og slipes ned med 2000 og der etter 3000 for og så rubbe dette . "flytter" flekkinga seg : hvis du bruker en rubbings padd på maskina og flekkinga flytter seg tar du av denne og bruker polish padden du har i stede med den samme fine rubbinga du brukte. ( det er ikke produkte som skal slipe mest men padden . men uten produkter sliper heller ikke paden. for mye produkter sliper den heller ikke like bra .) det var en lett forklaring om hvordan man rubber opp en utflekking . ( MYE PRØVING OG FEILING ER TINGEN ! ) det er også mye blanding av produkter osv for og få riktig mix på rubbingen\ polishen du ønsker selv . ( ja jeg har mine små trix for og få ting til og gå lettere ) Endret Mars 3, 2009 av |plumbo Siter Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine expressHonda del sol 1993 modToyota corolla e10Toyota corolla ae92 2dørs cupeSubaru Forester 98mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juni 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2013 (endret) Så: Om jeg maskerer så det blir en kant, legger basefargen. Må slipe(2000-3000korning) ned kanten før klarlakk, så rubbe opp glansen igjen med maskin. Er ikke ute etter perfekt resultat, men litt bedre enn en skikkelig kant :) Er snakk om mørke grønn metallic. Endret Juni 17, 2013 av gutt78 Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwperformance Skrevet Juni 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2013 Brett tapen så får du fin overgang Siter 04-Passat 3bg 97-Golf mk3 stv 09-Scirocco 1,4tsi 93-polo db drag 99-lupo'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Juni 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2013 (endret) Brett tapen så får du fin overgang Hvordan brette tapen? Både på fargebase og klarlakk? Blir det ikke overspray....bør jeg fjerne overspray fra basen før klarlakken. Fant denne: http://forum.vacn.no/showthread.php?177116-fremgangsm%E5te-forarbeid-lakk/page5 Endret Juni 17, 2013 av gutt78 Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.