Gå til innhold

Corolla e10 95 mod. stivt hjuloppheng?

Ranger emnet

tøystein

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en 95 modell corolla 1,3l XLi. Hadde tidligere en 89 modell corolla XL. Det som plager meg med den nye bilen er mangel på komfort og fjæring ved kjøring på veien med små ujevnheter. Er det andre som har hatt lignende opplevelser med corolla hjuloppheng? Det er som å kjøre en gocart. Er som om det kun er hjulene som fjærer ved småhumper. Hele bilen skjelver litt på en måte. Noen som har noen tips for å gjøre noe med dette? Bilen er ikke senket. Ser ihvertfall ikke slik ut. har heller ikke lavprofil dekk. Setter pris på ethvert innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk fjærer og dempere,sannsynligvis utslitt. Deretter kan du sjekke foringer. Disse bilene er ikke kjent for å være ultrakomfortable, men den skal ihvertfall ikke være verre enn den du hadde før...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan slå ut begge veier, demperne kan ha frosset nå om vintern, det skjer av og til når de er utslitt...Jeg ville definitivt gått for gassdempere, kjenner ikke til biltema på dette, men bilxtra/cdcardic selger "gabriel"dempere, som er helt ok til vanlig bruk.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal jeg prøve å skifte dempere og/eller fjærer. Du nevnte foringer også. Hvilke foringer mener du da, og hvordan kan de være årsaken til dette. kan de få opphenget til å stivne til, slik at jeg får dårligere komfort? Vet du om fjærbeina er like på corolla e10 og e9. kunne kanskje prøvd de fra den gamle corollaen på den nye. Kanskje verdt ett forsøk hvis de er i god stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om fjærbeina er like, men det kan du sikkert sjekke på mekonomen.no eller lignende. Hvis delenr er like så er fjærbeina like...

Når det gjelder foringer, må man nesten gå over understellet for å se hvilke som evt er slitt, og bytte disse. Slitte foringer kan føre til banking og raklelyder når man kjører i små humper, og det kan være slitsomt...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider