Gå til innhold

b21ET, hva trengs til k-jet og tenningsystem

Ranger emnet


Olsen240

Anbefalte innlegg

heisann

har kjøpt meg en b21et som jeg skal plumpe nedi 142en min og da har jeg litt spørsmål angående denne motoren

 

Har funnet ut at jeg skal bruke den orginale k-jet mekaniske innsprøytninga iogmed at jeg ikke har verken kunnskap,tid eller råd til å bygge om til datasprut enda. vet at dette er et forhatt bensinsystem men sånn blr det..

 

så da lurer jeg på trengs det noe elektronikk til k-jeten? har kjøpt en motor som mangler litt så er ikke sikker på om jeg har fått med alt.

 

Hva må jeg gjøre med k-jeten for å ta cirka 200hester utav motoren?

 

en annen ting som også manglet var turbo, har kikka litt rundt og orginalturbo er ikke verdens letteste ting å få tak i brukt, så da har jeg fått tak i en orginal cosworth turbo å putte på. det jeg lurer på da er om det går greit med den på b21et motoren min?

 

og hva trengs av tenningsystem, da dette ikke fulgte med så må jeg jo få tak i dette, har skjønt så vidt at b21et hadde elektronisk styrt fordeler? stemmer dette? og er det vanskelig å kople opp?

 

 

som dere skjønner har jeg null peiling på dette og takker så meget for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok si at jeg finner ut at jeg skal bruke lh 2.4, da må jeg ha en trigger sensor på svinghjulet og et annet svinghjul, hvilke svinghjul kan jeg da bruke? og er disse bolt on og hvordan blir det da med clutchen hvilken clutch kan brukes

 

 

og kan jeg bruke et lh 2.4 sprut som ikke er fra en turbo motor på en turbo motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke lh 2.4 så må du bore og gjenge i blokka til triggern og bankesensorn.

Svinghjulet henter du bare fra en F motor, om du ikke har tenkt til å bygge om til M90?

 

Om du skal bruke lh 2.4 sammen med turbo så må du ha styreenhetene fra lh 2.4 med turbo, noen mener at du kan lade litt med vanlig F hjerner, men ville ikke satsa på det. Det er jo helt andre tenning- og bensinkurver på turbo i forhold til sugemotor.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Olsen 240;)

Det var dette jeg gjorde, brukte jo LH2.4 nettet i min 240.

 

Bare sett over svinghjulet fra en F-serie-motor. Dette er litt "tykkere" enn originalhjulet. Og har flere hull. Bare pass på at du setter det i riktig posisjon med tanke på øvre dødpunkt av motoren. Det "hullet som er tett" skal stå mot starteren når motoren står i ØDP :) (skyt meg om jeg tar feil, er ikke ekspert selv) Dette er plug-and-play montering.

 

Funket helt fint når jeg hadde den i kjerra!

 

Jeg kjørte med dette oppsettet en sommer. Original boksene ga litt feil tenningskurve, som ble nevnt her. Så få tak i noen turbo-bokser, uten startsperre. Da funker det supert ;)

Er ei fin liste over boksene i den A-FT-FK guiden som ligger her på forumet :)

 

LH2.4 er jo bra alternativ til originalnettet. Og man har fine og rimelige muligheter til chipping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bruke LH2.4 fra sugemotorer på turbomotorer. Er bare boksene som er forskjell. Ellers er det akkurat samme nettet.

 

Noen mener at man bør splitte opp nettet og ta ledningene til LMM, luftmengdemåleren/luftmassemåleren, og "dra" de over til andre siden av motoren. Mens andre kjører med LMM på kald-siden. Forskjellige meninger her, men er bevist at begge deler funker :) Dette var det eneste jeg gjorde om på nettet mitt ;) avisoleringstang og et multimeter så er man i gang ;)

 

Sitter bankesensor på motoren din, som er samme pluggen som på LH2.4 nettet, bare å koble på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter bankesensor på motoren din, som er samme pluggen som på LH2.4 nettet, bare å koble på!

Jeg har aldri vært borti 21et motor som det sitter bankesensor på blokka, så tviler på at det finnes. Det var ikke noe som het lh 2.4 den gangen k-jetronic ble lagd.

 

Men er jo null stress å bore og gjenge da, er bare å bruke en drill det :)

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann dere har nesten klart å overbevise meg hehe. må bare få tak i et svinhjul Rop ut om noen har :)

?

Men innsug og dyser kan brukes fra en non-turbo bil også da? regner med jeg må ha litt større dyser med turbo eller?

 

har i hvertfall en kamerat som har en 91mod 240 som han selger litt deler av og der er det jo komplett motorledningsnett, alle bokser og alle følere samt innsug, så lurer på å kjøpe dette av han da visst det kan brukes med turbo.

 

og en annen ting, kan jeg bruke b21 clutch på b230 svinghjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du hente nesten alt fra bilen til han kameraten din, jeg ville fått tak i dyser, formotstand og hjerner fra fk/ft om jeg var deg. Er ikke noe særlig å kjøre med F dyser og hjerner på turbo, særlig ikke om du skal lade litt.

 

Har både tenning og bensinhjerne jeg om du skulle trenge det ;)

 

Lamellen fra 21 motorn kan du bruke, men ikke trykkplata.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilhetty:

Var meg som hadde motoren før ;) er borret opp og gjenget klart til bankesensor som er satt på. Hadde LH2.4 på den for et par sommere siden :)

 

Jepp, vanlige F-dyser er litt for "små".

Få tak i de lysegrønne/turkise som er til FK.

Men innsuget er likt, det kan brukes om hverandre.

Og styrebokser til FK/FT. I allefall tennings-boksen. Jeg har prøvd med tenningsboks til vanlig F, og den fusker ved pådrag. Bensinstyringa og bør vel aller helst brukes fra turbomotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår