Gå til innhold

Kjølevannet frossent! Har Driti meg ut totalt!

Ranger emnet


RobinDrift

Anbefalte innlegg

Var slik at jeg kjøpte bilen min på profilbilde i november ca og den var ikke godkjent så rett hjem i garagen og skru eksos og senking...

 

Så her om dagen var jeg ferdig med eksosen la jeg merke til at det var slush i ekspansjonstanken for vannet...

 

 

Dette er vel ikke bra og Radiatoren var plutselig tom for vann.

 

Har ikke lekket noe men tyder på at forje eier har fylt vann på for blandingen var ganske klar og noen steder var det is...

 

Litt dritt med tanke på at motoren min ikke har gått langt..

 

Men vet ikke om den har sprekt enda...

Dette vil jeg da se når den blir varm men bør jeg starte den nå?`eller vente til + grader bor i østfold så er en ca -1 -> -8 grader opp og ned her...

 

Skal ha på frostveske fortest mulig!

 

 

Motoren er CA18DET og Har Blitz alu radiator..

 

Noen som vet hvor frysepluggene er?

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal ikke være noe problem så lenge du ikke har kjørt med den slik. Frostpluggene sitter på rekke og rad på en av sidene på motoren, de er runde og 3-4cm i diameter. Hvis disse har poppa ut, har det fryst inni motoren, men det er jo derfor disse pluggene er der, for å hindre at motoren skades når vannet fryser. Jeg ville uansett bytta ut vannet som er der nå med skikkelig frostvæske.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet SKAL byttes! men hørte at er ikke farlig hvis ikke lokket på radiatoren eller expansjonstanken har flydd av..

 

Men noen som vet om det er farlig og starte bilen nå med "kanskje" is i motoren?

 

Tenker på Trykk og sånn...

 

eller bør jeg vente til + grader ute

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet SKAL byttes! men hørte at er ikke farlig hvis ikke lokket på radiatoren eller expansjonstanken har flydd av..

 

Men noen som vet om det er farlig og starte bilen nå med "kanskje" is i motoren?

 

Tenker på Trykk og sånn...

 

eller bør jeg vente til + grader ute

 

Kan du ikke kjøre igjennom en del varmt vann da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takker for svar!

 

Vært nærvøs i 3 dager nå!

 

Motoren har bare gått ca 60 000 etter bytte og bilen 127 000

 

Litt høyt trykk på den første.

 

Men anyway takker for svar HÅPER ikke den har sprekt!

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt ei varmelampe under motoren, i trygg avstand fra alt brennbart selvsagt. Og latt den stått etpar timer under tilsyn. Klem på kjøleslangene, om det knaser må du vente litt til. Om det kjennes ut som det er flytende vann der tenker jeg det er trygt å starte opp motoren for å få sirkulert og temperert vannet. Om det ikke er bare luft i slangen, da må du etterfylle litt kjøleveske. Og mens motoren går ville jeg sjekket etter overtrykk i kjølesystemet. Og etter å ha stoppet motoren igjen ville jeg tatt av oljepåfyllingslokket og sett etter hvit smørje i motoroljen.. Da det er tegn på vann i oljen. Følg også med motortemperaturen nøye mens motoren går..

 

Tror neppe 8minus vil greie å ta knekken på motoren, men selvsagt man kan aldri være for sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det ikke er så mye skjørt det vannet passerer, ville jeg ikke helt på varmt vann, pga store varmeforskjeller kan få ting til å sprekke ;) og for guds skyld, IKKE start! haha, tror du er gal jeg :P

 

blokka di er ikke sprekt, ta det helt med ro. hele poenget med frostplugger er jo at de skal sprette ut før det ekspanderende vannet rekker å skade noe.

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om det ikke er så mye skjørt det vannet passerer, ville jeg ikke helt på varmt vann, pga store varmeforskjeller kan få ting til å sprekke ;) og for guds skyld, IKKE start! haha, tror du er gal jeg :P

 

blokka di er ikke sprekt, ta det helt med ro. hele poenget med frostplugger er jo at de skal sprette ut før det ekspanderende vannet rekker å skade noe.

 

Det har ikke noe å si om man heller varmt vann på en kald motor da, den er jo ikke laget av glass heller. Selv om glass også ville tålt det da. Men å helle kaldt vann på en VARM motor derimot blir noe helt annet..

 

Og om det er litt slush i kjølesystemet etter noen få minus er det ingenting som blir ødelagt om man starter opp motoren.

Er den bunnfrosset derimot, da skal man være litt forsiktigere..

 

Har starta såpass mange motorer fulle av is at det har jeg selv erfart. Bare vannpumpa sirkulerer fritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompis

hør her!

 

Vannpumpa di drivs vel med reim?!...

 

Ta av den reima! og start bilen din! la motoren jobbe seg varm på tomgang intil du ser at temp nåla begynner å bevege seg

 

når den er varm nok, snurrer du pumpa di for hånd, ser om den går fritt og om den gjør det, sett på reima og start og kjør! når motoren er god og varm og har arb. tem, kan du begynne med å løsne på den laveste vann slangen du har på motoren din for å tømme!

 

samme på radiator, og tømme systemet helt!

Kjøp konsentrat kjælervæske og bland ca50/50 blanding!

 

sørg bare for å kjøpe riktig kjølevæske

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår