Gå til innhold

Bilen lader 8,5volt. Bytta dynamo men div utstyr har begynt å fuske.

Ranger emnet


turbotrondsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I en tråd tidligere sleit jeg med at airbag, abs og motorlampe lyste. Det skjedde igjen i dag, samtidig som spilleren streiket, lysene i dash ble svakere osv.

Åpenlyst at jeg mistet strøm.

Når jeg kom hjem 5min etterpå, ville bilen knapt starte.

Jeg hadde mistet mye strøm!

 

Sjekket med voltmeter, og jeg kom fra til 8,5volt på tomgang.

Og det bare sank..

Er dette børster, eller laderegulator??

 

 

28/02-09

Dynamo byttet og bilen lader nå 14,2 volt.

Ting ser ut til å fungere på den kanten hvertfall.

 

Men cd-spilleren har streiket, det samme med kjørecomputer og kupèlys. Men lysene i dørene fungerer.

Fikk sånn halveis liv i spiller og computer ved at jeg satt å justerte lysstyrken i dashen. Men det forsvant gradvis igjen.

Lurer rett og slett på om jeg får sette den inn på et bilelekto-verksted så de kan se på problemet.

 

Noen forslag??

Endret av turbotrondsen

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel sitter børstene og spenningsregulator i 1 og samme "dings"... Har du mulighet så kan du bytte den ut uten store problemer (skru ut den gamle og inn med ny) hvis ikke så er vel det letteste å bare skifte dynamo... prøvd å måle lading på batteri og så måle rett over dynamo ? fra + på dynamo og til jording ? se hvor mye som kommer ut fra selve dynamoen... har du fin lading på dynamo må du ha ett stort spenningsfall på enten + siden (måle fra + på dynamo til + på batteri) eller på - siden (fra jording til - på batteri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare børstene som er utslitt...

På bosch-dynamo bytter du enkelt og greit regulator med børster. To stjerneskruer i bakkant av dynamoen.

Har du en annen type dynamo kan det straks bli værre.

Men inntil videre kan du prøve å gi dynamoen noen bestemte rapp med hammeren, så er det godt mulig den fungerer i noen dager igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel sitter børstene og spenningsregulator i 1 og samme "dings"... Har du mulighet så kan du bytte den ut uten store problemer (skru ut den gamle og inn med ny) hvis ikke så er vel det letteste å bare skifte dynamo... prøvd å måle lading på batteri og så måle rett over dynamo ? fra + på dynamo og til jording ? se hvor mye som kommer ut fra selve dynamoen... har du fin lading på dynamo må du ha ett stort spenningsfall på enten + siden (måle fra + på dynamo til + på batteri) eller på - siden (fra jording til - på batteri)

 

Har ikke målt på dynamo nei.

Kun batteri, som forøvrig er nytt..

Skal få sjekket spenning på dynamo i morra.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare børstene som er utslitt...

På bosch-dynamo bytter du enkelt og greit regulator med børster. To stjerneskruer i bakkant av dynamoen.

Har du en annen type dynamo kan det straks bli værre.

Men inntil videre kan du prøve å gi dynamoen noen bestemte rapp med hammeren, så er det godt mulig den fungerer i noen dager igjen!

 

Går jo ut i fra at det er org Bosch-dynamo ja.

Men sitter regulator og børster i ett her?

Husker jeg bytta kun regulatoren på min 318, for 120,- på biltema.

 

Har faktisk ALDRI hatt fra hverandre en dynamo før, men er vel ikke store jobben?

Hvor kan jeg få tak på børster? Opel-forhandler?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vær for sikker på at det er en bosch dynamo... opel bruker også delco remy eller noe slikt... usikker på hvordan spenningsregulatoren er på dem, aldri demontert plastdekselet bakpå for å se. Men er godt mulig det er lett å skifte på de også.

 

Foresten tviler jeg på at du får tak i børster hos opel forhandler, må nok til noen andre...

Jobba på opel i stavanger og vi hadde hvertfall ikke noe løse slike, var kun bytte i dynamo det gikk i der.

 

Ville prøvd å hørt rundt omkring med folk som driver med bilelektro eller andre elektro firmaer, vet du får tak i børster til vaskemaskiner o.l. fra slike plasser så dem burde vel greie skaffe ny spenningsregulator til dynamo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm det gjør du faktisk ikke, greit dem er kobla sammen... men har du spenningsfall imellom dynamo og batteri så blir utfallet helt forskjellig... Gå ut å prøv selv å se ;)

Du har ALLTID litt spenningsfall uansett, men er den større enn normalt så vil det si at strømmen går tapt underveis og batteriet får dårligere lading... kan komme av dårlig ledning, dårlig kontakt punkt, dårlig pol på batteriet o.s.v...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men herregud da... det er en kraftig kabel, gjerne 16mm2 eller mer, og den er boltet fast i hver ende. Hvis kabelen sitter fast i hver ende er det fint lite motstand i denne, med mindre den er kappa av eller lignende. Poenget mitt var uansett, skal man måle om dynamoen funker så hjelper det ikke stort å måle på dynamo kontra batteri. Det måtte evt være for å luke ut ødelagte kabler. Hvis du måler på + på dynamo når bilen er av, måler du også batterispenninga...

Makan til flisespikking.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, men det har det hendt før at det er har vært dårlig jording i en bil. Siden trådstarter har hatt litt over middels mye tull med det elektriske tror jeg ikke man bør ta det for gitt at alt er i orden der.

 

Når motoren er av blir spenningen den samme siden det ikke går noen strøm, men det er da også vanskelig å måle ladespenning fra dynamoen når den ikke lader ;)I

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, men det har det hendt før at det er har vært dårlig jording i en bil. Siden trådstarter har hatt litt over middels mye tull med det elektriske tror jeg ikke man bør ta det for gitt at alt er i orden der.

 

Når motoren er av blir spenningen den samme siden det ikke går noen strøm, men det er da også vanskelig å måle ladespenning fra dynamoen når den ikke lader ;)I

 

Det er klart, og jordinga bør man definitivt sjekke. Men det eneste man får sjekka ved å måle direkte på hovedklemma på dynamo iforhold til batteri, er spenningsfall. Dynamo og batteri er parallellkoblet, og som kjent er spenning lik over alle komponenter i en parallellkobling. Er kablene dårlige, vil de utgjøre en motstand, og da blir situasjonen annerledes.

 

Derfor, forutsatt at kabler og jording er i orden, vil du måle samme spenning i hver ende(+- noen tidels volt)

 

Syns bare det er misvisende når folk skal "måle ladespenning" på dynamo...skal man vite om bilen lader kan man likegodt måle på batteriet, er det 14,4 v der, så lader bilen. For å finne ut hvor mye dynamoen lader, kan man måle Ampere...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men herregud da... det er en kraftig kabel, gjerne 16mm2 eller mer, og den er boltet fast i hver ende. Hvis kabelen sitter fast i hver ende er det fint lite motstand i denne, med mindre den er kappa av eller lignende. Poenget mitt var uansett, skal man måle om dynamoen funker så hjelper det ikke stort å måle på dynamo kontra batteri. Det måtte evt være for å luke ut ødelagte kabler. Hvis du måler på + på dynamo når bilen er av, måler du også batterispenninga...

Makan til flisespikking.

 

Å hvem i alle dager er så smarte at dem måler lading på en bil uten at den sviver ? da kan man jo like godt slikke på fingeren å stikke den i været å spørre jesus hva han ville gjort...

 

Sier seg jo selv, måle lading... Altså bilen lader når den sviver ergo man må ha bilen igang :)

 

Men en litt mer detaljert forklaring da...

Finn fram bilnøkkelen, lås opp døra, sett bilen i fri med mindre det er en automat da kan den stå i park. Sett gjerne på brekket hvis du har manuell så den ikke triller av gårde når du setter den i fri.

 

Sett så nøkkelen i tenninga og vri om så bilen starter. Når du har gjort dette kan du dra i hendelen for å åpne panseret, (enkelte har du nøkkelhull foran i panseret som du må bruke nøkkelen for å åpne, da bør du enten ta med reserve nøkkel eller rett å slett åpne panseret før du starter bilen) så kan du finne fram multimeter eventuelt voltmeter. Stille dette inn som oftest på 20v likespenning (det er den med 2 paralelle streker hvor den ene streken er striplet). Så tar du pluss (den røde) og plasserer på + på batteriet (står som regel en + på batteriet, eventuelt ett lokk over den polen som er som oftest også merket med en +) Så tar du -'en (den svarte) og setter på - på batteriet. Så får du opp hvor mye spenning (lading) den har.

Er det en unormal lading (skal som regel ligge mellom 13.8 - 14.2, på nyere biler gjerne litt høyere) så bør du ta den røde ledninga på volt/multimeter og sette den på den store + kontakten bakpå dynamoen (motsatt side av hvor reimhjulet er). Så tar du den svarte ledninga og stikker rett på jordinga (hvis det ikke er egen jordingsledning så setter du den rett i dynamo skallet eventuelt på metallet der bolten som fester dynamoen går igjennom). Da får du opp ett nytt tall som viser hvor mye dynamoen gir i lading. Så tar du dette tallet og trekker ifra tallet du fikk når du målte over batteriet og da får du vite hvor mye spenningsfall du har tilsammen. Er tallet høyt så kan du måle fra + på dynamoen, altså den store røde kontakten bakpå til + på batteriet. Da får du spenningsfallet på + siden, så gjør du det samme på - siden (husk jordingen på dynamo til - på batteri) Så får du vite spenningsfall på - siden. Da ser du hvilken side som taper mest spenning, og da er det bare å måle seg fra del til del på den siden for å finne ut hvor problemet ligger.

 

Sånn det burde vel holde ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ha bilen av var bare et eksempel for å vise prinsippene med en parallellkobling. Den målinga di er sikkert feiende flott, og du må gjerne holde på sånn så lenge du vil. Men det eneste du finner med den metoden er spenningsfallet i kablingen, du finner ut fint lite om dynamoen. Ihvertfall ikke mer enn ved å måle på batteriet. Hvis du f.eks har gåene børster,så hjelper det ikke stort med din metode heller, annet enn det nevnte spenningsfall. Ok, du vil kanskje måle 13V på batteriet, og 13,1 v på dynamoen, men blir man så mye klokere av det? Jeg gjør det på min måte, du gjør det på din måte.

Men mangler jeg strøm på en stikkontakt i stua, så går jeg ikke i sikringsskapet og måler for å si det sånn :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår