Gå til innhold

Lys i dashbordet..?

-Team-Rosa-

Anbefalte innlegg

tanta mi har en focus mk1 2002 mod trur jeg:P ekke helt bombesikker på det men er noe rundt der og alt lyset i speedometeret og noe på dashbordet har sluttet og lyse???

dette høres mest sansynlig ut som om en sikring har gått for meg i hvertfall..

og da er spørsmålet: hvor sitter sikringsboksen for skal hjelpe henne til helga så må vite det, også lurte jeg på om noen har erfaringer om det kan være en annen grunn til at lyset har gått??

Takker for svar:) :ford:

http://www.teamrosa.com

Kjør hardt, kjør stil, kjør fort med bil, kjør FORD, uten tvil=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk også dimmeren til instrumentlyset, ryker denne blir det mørkt. Hvis du kobler sammen de to ledningene som går inn i dimmeren, ser du om dimmeren er iorden.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka bilen i dag og skjønte ikke noe ass:S jeg så i boka hvor sikringene stod og ingen av sikringene hadde gått men den ene sikringen var større en den skal være men det har jo ikke noe og si vel? men det er lys i alt annet enn speedometeret lamper og sånt som fjernlys og nærlys fungerer men ikke i selvespeedometeret:S

Hjeelp???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først funnet instruksjonsboka så kan du vel egentlig bare lese der hvilken sikring som skal gå på instrumentbelysningen. Varsellamper for blinklys, fjernlys osv har ikke noe med resten av belysningen der å gjøre!

Lysdimmeren kan sitte så mange steder. Les i instruksjonsboka i avsnittet som omhandler instrumentpanel, brytere, hendler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først funnet instruksjonsboka så kan du vel egentlig bare lese der hvilken sikring som skal gå på instrumentbelysningen. Varsellamper for blinklys, fjernlys osv har ikke noe med resten av belysningen der å gjøre!

Lysdimmeren kan sitte så mange steder. Les i instruksjonsboka i avsnittet som omhandler instrumentpanel, brytere, hendler osv.

det var det som var så rart ingen av sikringene som hadde med instrumentpanelet og gjøre hadde gått:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du dem ut og så ordentlig på dem, eller kikka da bare på toppen? Har opplevdd brudd i sikringer som ser ut som de er hele.

Hvis alle sikringene er hele, så er vel neste skritt lysdimmeren. Den aner jeg ikke hvor sitter hen på focusen, men det står som sagt i instruksjonsboka. Hvis den sitter sånn til at du kommer til baksiden av den lettvint, så går det an å prøve å jumpe over denne. Men det blir vel bare mer og mer vanlig at den sitter inne i selve instrumentpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

er de lapa i sjølve instrumentpanelet som er gåen noen men resten virker så er de pæra som er gåen. har skifta alle på min focus. første du gjere er å løsne dekselet rundt rattsatammen så løsner du ramma rundt instrumentet(3 skruer oppe stjerne og 2 nede trur eg) så er de 8 el 10 pipe som løsner du instrumentet (2 på kvar side) så er de å ta ut sjølve boksen. ikke ta av kontakta men kun dem som er store. bruk ei tang el noe for dem sitter. de er samme pære som er på parklysa 12 v 2-5watt... håper du får de til

Lenke til kommentar
Del på andre sider