Gå til innhold

"Lure loven" - Biltransport

Ranger emnet


HaMMeR89

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å funderer på en måte å kunne frakte prosjektbilen min rundt uten å være nødt til å ta klasse BE eller lignende.

 

Jeg har en VW golf Mk1 som jeg driver å pusser opp, men jeg har veldig dårlig plass å stå på hjemme, også arbeider jeg på et verksted som vi får lov til å bruke ubegrenset utenom arbeidstid. Så jeg er ute etter å kunne frakte bilen min mellom disse stedene også når den ikke er kjørbar.

Så fikk jeg en ide her for noen måneder siden. Hvis jeg demonterer frontfangeren, så har jeg tilgang rett inn i rammevangen på begge sider og der er det hull igjennom for feste av brakett til fanger. Om jeg lager meg et henger drag og fester det i rammevangen også demonterer hjulene på begge sider foran, så blir jo bilen seende ut som en tilhenger. hvis jeg også legger opp en kabel fra hengerdraget, under under bilen også opp bak som kabelen går inn på baklampene, så har jeg alt av lys som en henger trenger, og jeg har et drag. Bilen har innleverte skilter, så den ses på som uregistrert. Jeg har også tilgang på prøveskilter, som jeg da kan bruke på "tilhenger golfen".

 

så da må det vel være mulig å kunne frakte bilen frem og tilbake uten noen problemer, men da selvfølgelig ha en fart på max 50Kmt.

 

Noen som har peiling på hvordan dette vil bli mottat av en onkel?

Hvis jeg blir stoppet så er det bare å virke selvsikker å forklare han at jeg driver å bygger om bilen til henger. Derfor prøveskilter. "Hengeren" har jo ikke påskyvsbrems, så derfor holde lav hastighet. Googlet litt lett rundt dette, men fant ingenting fornuftig.

 

Noen synspunkter, vet noen om et regelverk rundt dette? Håper noen forstår hva jeg mener:)

Simen Hammer

 

TrackBird DOT net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg ser det er det faktisk mulig ja, og ikke minst lovlig. Bortsett fra en ting og det er som buskmann sier; kuletrykket ditt vil jo bli alt for høyt... Så da må du nesten få laget deg en innretning som gjør at du får avlastet kulen og fortsatt får samme egenskapene.

Eller du kan jo bare ta BE da, med all den tiden du kommer til å legge ned i dette trur jeg du heller kommer vinnende ut av å ta BE... Vet ikke hva prisen på det er om da'n, men kan jo ikke være helt svimlende høy eller vel?

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å funderer på en måte å kunne frakte prosjektbilen min rundt uten å være nødt til å ta klasse BE eller lignende.

 

Jeg har en VW golf Mk1 som jeg driver å pusser opp, men jeg har veldig dårlig plass å stå på hjemme, også arbeider jeg på et verksted som vi får lov til å bruke ubegrenset utenom arbeidstid. Så jeg er ute etter å kunne frakte bilen min mellom disse stedene også når den ikke er kjørbar.

Så fikk jeg en ide her for noen måneder siden. Hvis jeg demonterer frontfangeren, så har jeg tilgang rett inn i rammevangen på begge sider og der er det hull igjennom for feste av brakett til fanger. Om jeg lager meg et henger drag og fester det i rammevangen også demonterer hjulene på begge sider foran, så blir jo bilen seende ut som en tilhenger. hvis jeg også legger opp en kabel fra hengerdraget, under under bilen også opp bak som kabelen går inn på baklampene, så har jeg alt av lys som en henger trenger, og jeg har et drag. Bilen har innleverte skilter, så den ses på som uregistrert. Jeg har også tilgang på prøveskilter, som jeg da kan bruke på "tilhenger golfen".

 

så da må det vel være mulig å kunne frakte bilen frem og tilbake uten noen problemer, men da selvfølgelig ha en fart på max 50Kmt.

 

Noen som har peiling på hvordan dette vil bli mottat av en onkel?

Hvis jeg blir stoppet så er det bare å virke selvsikker å forklare han at jeg driver å bygger om bilen til henger. Derfor prøveskilter. "Hengeren" har jo ikke påskyvsbrems, så derfor holde lav hastighet. Googlet litt lett rundt dette, men fant ingenting fornuftig.

 

Noen synspunkter, vet noen om et regelverk rundt dette? Håper noen forstår hva jeg mener:)

 

Det er ikke lov å benytte prøveskilter på dette viset. Så her risikerer du at firmaet som har fått tildelt prøveskiltene, mister de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at du bruker mindre tid og penger på å ta BE-lappen med en gang. Kommer godt med uansett den. Når det gjelder kuletrykket vil du få et problem som noen sier, det skal vel optimalt være rundt 70kg mener jeg, har du mindre eller mer enn dette, kan det bli farlig å kjøre med.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage hengerdrag, skru av og på framhjula på prosjektbilen hver gang, risikere å bli stoppa, risikere å kræsje pga feil kulevekt. Er det verdt det? :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage hengerdrag, skru av og på framhjula på prosjektbilen hver gang, risikere å bli stoppa, risikere å kræsje pga feil kulevekt. Er det verdt det? :D

 

Jeg mente at BE er verdt det, i forhold til å kræsje ;) Mao, vi mener det samme :)

 

Kjørte selv opp på BE nøyaktig en mnd etter jeg ble 18.

 

@EliteCorrado: "pakkeprisene" her rundt ligger på 4900 inkl. alt.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at BE er verdt det, i forhold til å kræsje ;) Mao, vi mener det samme :)

 

Kjørte selv opp på BE nøyaktig en mnd etter jeg ble 18.

 

@EliteCorrado: "pakkeprisene" her rundt ligger på 4900 inkl. alt.

 

Ok, skjønte det nå...misforsto deg litt :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde eg lett droppet tror eg. Med tanke på merkostnadene, ekstraarbeidet hver gang den skal flyttes, fare for liv og ehlse og materielle skader osv osv.

 

Som sagt lengre oppe, så er ikke BE lappen dyr heller. eG betalte 4900,- som er nevnt her oppe for min og det var verdt hver krone. Hengerlappen er kjekt.

 

Men sånn helt teoretisk sett hvis du skulle gjøre dette og ingen hang seg opp i at det var trafikkfarlig, ulovlig og alt det, så tror eg du kommer på ett problem etterpå. Med vanlig B så skal ikke TOTALvekt av det du har bak deg (i dette tilfellet prosjektbilen) overstige trekkbilens EGENVEKT og legger man sammen begge TOTALvektene skal ikke dette overskride 3500KG.

 

Dette vil med andre ord si at selv om du fikk dette til, så måtte du være veldig selektiv med hvilken bil du kunne bruke å trekke herligheten med. Og hvis du har 500kg luletrykk, så må du ha Pajerolignende bil til å trekke med for å i det hele tatt ha en sjanse og da er regnestykket ditt langt ute på tur med tanke på vektene på en slik type bil. Har sikkert en totalvekt på nærmere 3 tonn og da er det ikke mange kilo igjen til 3.5tonn.

 

Så dette tror eg faller på egen fisk uansett hvordan du snus og vender på det.

 

Men hvis du har BE, trekkbil og tilgang på henger, så har du i tilegg muligheter til å gjøre deg noen kroner på dette. Alltid noen som skal ha en bil enten ene eller andre veien. I tilegg til at det er ikke til å stikke under en stol at det å kjøre med henger er litt gøy....

 

Have fun.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde eg lett droppet tror eg. Med tanke på merkostnadene, ekstraarbeidet hver gang den skal flyttes, fare for liv og ehlse og materielle skader osv osv.

 

Som sagt lengre oppe, så er ikke BE lappen dyr heller. eG betalte 4900,- som er nevnt her oppe for min og det var verdt hver krone. Hengerlappen er kjekt.

 

Men sånn helt teoretisk sett hvis du skulle gjøre dette og ingen hang seg opp i at det var trafikkfarlig, ulovlig og alt det, så tror eg du kommer på ett problem etterpå. Med vanlig B så skal ikke TOTALvekt av det du har bak deg (i dette tilfellet prosjektbilen) overstige trekkbilens EGENVEKT og legger man sammen begge TOTALvektene skal ikke dette overskride 3500KG.

 

Dette vil med andre ord si at selv om du fikk dette til, så måtte du være veldig selektiv med hvilken bil du kunne bruke å trekke herligheten med. Og hvis du har 500kg luletrykk, så må du ha Pajerolignende bil til å trekke med for å i det hele tatt ha en sjanse og da er regnestykket ditt langt ute på tur med tanke på vektene på en slik type bil. Har sikkert en totalvekt på nærmere 3 tonn og da er det ikke mange kilo igjen til 3.5tonn.

 

Så dette tror eg faller på egen fisk uansett hvordan du snus og vender på det.

 

Men hvis du har BE, trekkbil og tilgang på henger, så har du i tilegg muligheter til å gjøre deg noen kroner på dette. Alltid noen som skal ha en bil enten ene eller andre veien. I tilegg til at det er ikke til å stikke under en stol at det å kjøre med henger er litt gøy....

 

Have fun.

 

 

Det du sier her om vekter og slikt.. Slik jeg tydet det, sier du at om han har en pajero som veier 2 tonn egenvekt, og kan dra 2 tonn, har man ikke lov å kjøre dette på B-lappen, men du kan det på BE-lappen? Totalvekta blir jo da 4 tonn, og med B-lappen kan man bare kjøre "vogntog" på inntil 3500kg, ergo må man opp i liten lastebil for å kjøre den pajeroen med henger på 2 tonn bak? :p

 

(har aldri skjønt det der med vekter og slikt..:b)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerreglene er slik for de forskjellige (og tro meg, dette vet eg etter å ha hatt en diskusjon gående på jobb i snart 4 mnd, hehe)

 

Klasse B: Man kan trekke en henger som har totalvekt lik eller mindre enn egenvekten på bilen. Summen av totalvekt på henger og totalvekt på bil skal ikke overskride 3500kg. Selvfølgelig skal ikke henger være tyngre enn det som er angtt i bilens vognkort heller.

UNNTAKET er derimot dette; har man en bil som har en tillatt totalvekt på f.eks 3490 (som mange nedklassede bileer, f.eks Tahoe har) kan man FREMDELES trekke en en henger på 750kg. Man har med andre ord ALLTID lov å trekke en henger på 750kg, uansett vekt på bil og førerklasse.

 

Ett eksempel: Du har en bil som veier 1200kg og har en tillatt totalvekt på 1700kg. Den har lov i vognkortet å trekke f.eks 1500kg. Da kan du trekke en henger med TOTALVEKT på 1200kg. For bilen har lov å trekke det og 1700 + 1200 = 2900kg.

 

Klasse BE; Her går man vekk i fra totalvekter på henger og konsentrerer seg om AKTUELL vekt på henger.

Kort og greit kan man trekke det bilen har lov i vognkortet å trekke, SELV om man kommer over 3500kg.

 

Ett eksempel; (basert på en bil eg hadde) Skoda Pickup har en egenvekt på 1000kg og en totalvekt på 1500KG. Den har lov i vognkortet å trekke en henger på 750 kg. Utleie bilhengeren på den lokale statoilen veier 685kg og har en totalvekt på 2600KG. På BE har man lov å trekke denne hengeren med denne bilen, så fremt man ikke har mer enn 65 kg og dermed ikke overstiger de 750KG. Har man KUN B kan man ikke trekke dette for da regner man på totalvekter kontra egenvekter.

 

Ett eksempel til: Tidligere firmabilen min, Nissan Primastar har lov å trekke 2000KG og har en totalvekt på 2900KG. Eg har fremdeles lov å trekke 2 tonn AKTUELL vekt bakpå denne selv om eg kommer i en vogntogvekt i verste fall på 4900KG da. Eg har og lov å trekke hengeren i eksempel 1 såfremt eg ikke laster denne til en vekt over 2 tonn inkl hengerens egenvekt.

 

Oppsummert

Klasse B: totalvekt på henger skal ikke overskride egenvekt på bil og begge totalvektene summert skal ikke overstige 3500KG. Men man har uansett alltid lov å trekke 750kg.

Klasse BE; Man kan trekke en henger med aktuell vekt som ikke overtiger det bilen har lov å trekke, selv om man overskrider 3500KG.

 

Alt dette ligger på vegvesen.no hvis man søker litt.

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår