Gå til innhold

Audi 80Q B3 VS Audi 90/ 90Q B3

Ranger emnet

Huggybear

Anbefalte innlegg

Da planene om ombygging av Audi 80Q B3 til S2 ble elegant avlivet, etter god info fra medlemmer på forumet, har hjernen startet planlegging av et nytt prosjekt!

Den 80Q B3 som jeg har, er jo ikke akkurat spennende, med standard 2L maskinist. Drømmen var ombygging til S2, men etter info om store forskjeller i bakstilling på B3 mot B4, har jeg moderert meg, og satser heller på 2.3L motor og ev. B4 90/ S2 front med S2 fangere. Ble 2.3L 20V levert i 90/ 90Q B3-chassis, eller var det kun 10V..?

Noen som vet om det er forskjeller på drivverk på modeller med 2L mot de med 2,3L.

Vet dette er litt jobb å utføre omkalfatreringen, men er nå engang hobbybil det er snakk om...:cheers:

Takker for all info!

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noe på muligheten for 1,8T, men er meget svak for femmer-lyden. Derfor jeg ser på muligheten for 2,3L. Samtidig er det et tema at bilen skal kunne kjøres på gata, uten å være redd for Tilsynsetaten. Har det med å bli stoppa, når det først er en kontroll, og da er det greit med papirer i orden...

Hva med gearkasse 2L kontra 2.3L, er disse like...?

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,8t har 150hk mens 2,3 20v har 170... det er ingen problem å få 1,8t godkjent! kan ta bremser fra audi 100 2,8! du må ta kontakt med biltilsynet å være i dialog med dem før du bynner, det er viktig! jeg leter for tiden etter en prosjekttråd der noen bygger 1,8t motor i en audi 80!

Nå: Audi 100 2,6 Quattro 93mod

X: Audi 80 2,0 Quattro 93mod

X: Honda Civic VTI 93mod

X: Audi a4 1,8 turbo quattro 97mod

X: Audi 90 2,3 20v quattro 89mod + masse anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i den andre tråden din, så kan du fint sette S2 motor i den bilen du har. Men du får det aldri godkjent ombygd.

Ommbygging til 90 Quattro 20V derimot er ikke noe problem. Men det kan finne på å koste deg mere i kroner og øre enn det en 90 quattro 20V gjør i innkjøp.

Eventuelt kan du prøve å spore opp en donorbil i sverige eller tyskland.

Du kommer til å trenge gearkasse, bakdiff, motor, ledningsnett, hjerne, bjelke mellom rammevanger foran, radiatorfester og muligens også travers foran (husker ikke helt hvor motorfestene sitter på de forskjellige.)

Så med andre ord, så trenger du snart en hel bil.

Alt unntatt motor og ledningsnett kan tas fra en 90 quattro 10V, som er litt lettere å snuble over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider