Gå til innhold

B230F, 3-2-2 feil, div. problemer

Ranger emnet


liztar

Anbefalte innlegg

Se siste post av meg for nåværende status.

 

Oppsummering:

Feilkoden jeg får er 3-2-2 (Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty)

 

Har byttet LMM og luftfilter, det hjalp ikke.

Er byttet svinghjulssensor, plugger og kabler siste året.

 

Bilen reagerer tregt på gassen på fra tomgang til ca 1500rpm hvor den går normalt. Gir jeg for mye, dør den. Er ikke lett å få start på den da.

Dette skjer ofte når det er fuktig.

 

 

 

Første post:

--------------------------------------------------------------

Hei,

 

Jeg har en 245 1990 med B230F, bilen har gått 264000.

 

Jeg har store problemer til tider hvor bilen går veldig urent. Dette gjelder bare på lavt turtall og skjer bare innimellom. Det kan for eksempel skje når jeg starter bilen en dag at den står og hakker på en måte, går opp og ned på turtall. Gir jeg brått gass, er det nesten så den dør (har faktisk dødd et par ganger og). Skjedde også en gang jeg var på vei til oslo. Bilen startet helt fint. Etter kanskje 100km når jeg kom til en rundkjøring, clutchet jeg og turtallet droppet ned og den begynte å surre og høres ut som den var i ferd med å dø. Da jeg skulle slippe cluthen igjen døde den når jeg ga gass. Fikk ikke start på den før en stund igjen. Hadde noe av samme tilfelle for en times tid siden. Stod i mc drive og skulle kjøre litt frem. Sluret den litt og dro kanskje cluthen litt langt ut slik at den måtte jobbe litt. Da lyste lambda-lampen helt til den fikk ordentlig turtall igjen og den var i vrang modus igjen.

 

Det er byttet tenningsdeler for en mengde penger etc. Eneste som ikke er byttet er tenningsmodulen. De andre delene ble byttet av forrige eier. Det jeg stusser litt på er at tenningsmodulen ligger løst inni motorrommet, altså den er ikke skrudd fast. Har dette noe å si?

 

Den går som regel urent, men dør ikke. Gir man litt gass virker det som om motoren er våt eller noe for den harker litt. Får man den over 1500rpm ca er bilen som vanlig, så er bare på lavt turtall at den fusker.

Siden lambda-lamba lyser litt når den holder på å dø er tipset jeg har fått at tenningsmodulen må byttes. Håper på tips eller svar om dette er feilen, eller om det kan være noe annet.

Endret av liztar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

først og fremst, lambdalampa er ikke noen feil-indikator på feil lambda-verdi eller defekt lambdasensor!

Det lyset forteller deg en eneste ting, og det er at det "er noe feil" med motorstyringa.

Du får samme lyset om Lmm'en går i stykker, vanntemp-sensoren skulle miste hodet, etz.... og det er en Veeeeldig "grov" feilindikator. Den registrerer ikke "små" defekter, som feks en temparatursensor som viser 4-5 grader feil...kun når den rett og slett ikke har kontakt med sensoren lenger etz.

 

Med andre ord; lyset er ikke ensbetydende for noen som helst spesifikk feil :)

 

Men, til feilen din: Veit du om det er byttet LMM eller Lambdasonde på bilen det nærmeste året?

på 250-300k pleier de fleste LMM'ene i LH 2.4 å leve sitt eget liv, der det sendes feil-indikasjoner i hytt og pine, motoren bruker masse bensin, og du får helt ulogiske feilmeldinger. Disse får du nå til 899kr på biltema.

I samme slengen når du er på biltema, så kjøper du deg en 3-leder's lambdasonde og bytter den du har.

 

Skal du være litt ekstra "stor-kar", og gjøre bilen ca 40% mer driftsikker i framtiden, så bytter du Vanntemp-sensoren til motor-styringa og Svinghjuls-sensoren samtidig (om disse ikke er byttet i nyere tid).

 

Totalt er dette en drøye 2000kr i sensorer du med stor sansynliget må bytte før eller siden uansett.

 

Edit: Sjeeeeeeldent tennings-modulen konker....og igjen 299kr på biltema, "kjekt å ha!" :)

 

Grunnen til at jeg syns du skal bytte disse sensorene, er at det sparer deg for jævelsk mye tid, og oddsen for å fikse feilen er stooor, om det ikke er en råtten innsugspakning som er ute å leker her :)

 

Lykke til! :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for svar. Jeg var nettopp nede på volvo og forørte meg litt. Der fikk jeg med noen karroseriskruer til å feste tenningsmodulen, slik at den får ordentlig jord. Bilen bruker ca 1.3-1.6 på vinteren. Dette er bykjøring til og fra skolen med kald motor nesten hele tiden, så synes ikke det er alt for ille. Blir jo litt spinning og sladding når det er glatt.

 

LMM - vet ikke helt hva dette er, men tror hverken den eller lambda har blitt byttet. Svinghjulsensor skal være byttet det siste året.

 

Feilindikasjoner kommer som sagt aldri når jeg kjører, kan du si. Det er bare hvis kjerra må jobbe litt ekstra på lavt turtall, når jeg clutcher, gir brått gass fra lavt turtall etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... 1,3-1,6 er faktisk egentlig ikke så helt forjævelig ille nei.

Soter bilen el? tatt en kikk i eksosen?

 

LMM står for Luft Mengde Måler eller (i enkelte andre eldere volvo-innspruts motorer) Luft Masse Måler.

Det er praktisk talt en sensor, som gir beskjed til hjernen hvor mye luft som suges inn i motoren til enhver tid, så hjernen kan kalkulere utifra Rpm, motortemp, Lambda-verdi(eksosverdien) og gass-innstilling hvor mye bensin som dysene skal "helle" (disse gamle øsene er ikke mye "grønne"! haha :D ) inn i sylinderene.

 

Når denne LMM gir feil verdier på visse turtall etz, så får du lambda-lampe, for da er jo brått blandinga(som registreres av lambdasonden) loko-galt plutselig, og hjernen gir deg "warning" på at noe er galt.

Bilen vil bruke jævelsk med bensin, fuske ganske godt, og sende ut feilkoder (via diagnostikken, ja tenk fra 1988 og opp har de gamle "sledene" diagnose ;) )

 

Så....denne tennings-modulen din sliter jeg litt med å se for meg er dårlig, og jordinga kan du LETT måle deg til med to google-søk om standard bruk av multimeter, trenger ikke nye skruer av den grunn...litt feil ende å starte syns jeg :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener sot som i svart røyk ut av eksosen, så nei. Er ganske hvit og fin hvis man først ser den. Eksosanlegget ble byttet nylig (hvis det har noe å si).

 

Da skjønner jeg. Kunne det vært noe vits å sjekke diagnostikken? Kan man via den evt. eliminere feil?

 

Skrudde nå fast denne tenningsmodulen min slik den egentlig skal være for noen timer siden. Så jeg kommer ikke til å gjøre noe mer før det evt. skjer igjen.

 

Takker for tips om å bytte div. Svinghjulssensor, fordlerlokk, plugger, kabler, coil-ettelerannet ++ hadde blitt byttet siden bilen plutselig døde for forrige eier og ikke startet på flere dager om gangen.

 

Hvordan er det med å kjøpe slike vitale deler fra biltema? Virker litt dodgy, men det burde vel gå greit hvis det ikke er no bongo-merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg at du har fått rett diagnose her, for det minner en del om problemene jeg hadde på min 93-modell for ett års tid siden. Den gule lampa lyste og motoren gikk ujevnt på tomgang ("opp og ned"). Dessuten virket den også litt svekket ved middels/høye turtall, men den gikk nå greit mellom ca 1500 og drøyt 2500, så det holdt jo stort sett til vanlig bruk... Bensinforbruket var for øvrig relativt normalt. I sommer fikk jeg byttet bl a LMM og lambdasonde, og etter det har motoren gått helt fint.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker. Jeg kjøpte dem ikke direkte selv, for jeg fikk for sikkerhets skyld dette og en del annet oppsamlet diverse småtteri utført hos en som er spesialist på bilelektrisk.

 

Det var visst så at LMMen (muligens med mer...) kom fra Bosch og at denne delen "egentlig" koster ganske mange tusen. Men så fikk vi den visst som en "byttedel" hvor ett eller annet (det utvendige) var "resirkulert" og resten bygget opp på nytt. Vet ikke om dette høres ut til å gi mening...?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute å sjekka LMM-nummeret nå.

 

Viser seg å være 0280212016 / 3517020

 

Denne har de tydeligvis ikke på biltema, hvertfall ikke på nettsiden.

EDIT: Biltema har sluttet å selge denne over hele Norge.

 

Noen som har no tips hvor man kan få en ny en til tusenlappen?

Endret av liztar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg på BCB i dag og kjøpte ny LMM, kosta meg 1500. Kjøpte greit et par med hvite blinkers og.

 

Testa litt fram og tilbake. Bilen starta og gikk bra. Klarte faktisk og få den til å gå fremover i andregiret i litt oppoverbakke bare på clutchen. Motoren justerte seg etter hvor mye jeg pressa den. Det var jo en forbedring. Satser på at den er i fin i morgen tidlig når den er kald og god også, så håper vi på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår