Gå til innhold

B230F, 3-2-2 feil, div. problemer

Ranger emnet


liztar

Anbefalte innlegg

Ny LMM fikset IKKE problemet. I dag var den vrang igjen. Det virker som om den bare gjør det når det er fuktig ute, for jeg tror aldri at den har hatt problemet når det har vært tørt.

 

Startet den opp, den stod å svaiet og holdte på å dø. Samme greia når man gir gass. Den humper og harker seg opp til rundt 1500 og den går helt fint.

 

Nå trenger jeg virkelig hjelp, for skjønner ikke hva som kan være galt her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter jeg byttet LMM er motoren enda rarere. Nå begynner den å fuske rett etter oppstart samma hva. Når man starter holder den på å dø, er nede på 4-500rpm, lambda lampa begynner å lyse, så justerer den seg opp igjen, lampa slukker og den står å går tilnærmet vanlig.

 

Den kan være ugrei på gassen som nevnt tidligere, men den blir normal igjen etter noen minutter.

 

Jeg kjøpte nytt luftfilter og injection cleaner i dag, så skal bytte luftfilter å prøve cleaner til uka når jeg skal fylle full tank igjen.

 

Håper fortsatt på svar hvis noen har noen tips. Hørte forresten med volvo i dag hvor mye de skulle ha for å lese av diagnosen. 400 sa de. Drøyt sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, på tide at du leser av diagnosen syns jeg.

 

Du må finne den venstre boksen her i motor-rommet ditt:

diag_module_240w.JPG

 

 

Når du tar av coveret, skal den se ca slik ut: (Bare uten ledningen i hullet selvsagt)

DiagnosticUnit.gif

 

Så plugger du ledningen i hull nr 2, som er Bensinsystemet, eller hull nr 6, som er tennings-systemet. Holder "knappen" inne i ca 1-2 sekunder, med tenningslåsen i hakk 2! (dvs, frontlysa skal lyse, og hele "juletreet" i instrumentpanelet skal lyse)

 

Dioden vil da blinke av en "kode" i 3 tydelig avdelte sekvenser. feks feilkode 2-3-1 vil da blinke 2 raske blink, før den tar opphold og blinker 3 "raske" blink, før den tar litt opphold og blinker 1 blink... blinker det ikke mer, så er den ferdig.

Har den dog FLERE feilkoder lagret på det respektive systemet, så kommer disse fortløpende etterpå, så husk at alle feilkodene har 3 sekvenser (feks 1-1-1, 2-1-3, etz) ;)

 

Hva de forskjellige feilkodene betyr finner du her:

http://www.volvoclubofbc.com/technical/systemfaultcodes.html

 

Det var de 400 kronene spart! ;)

 

lykke til!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ute og sjekka:

 

Hull 2 (bensin) = 3-2-2, første gang jeg prøvde. Trykka på knappen en gang til og fikk 2-2-2, trykka en gang til og fikk 2-3-2. Du sa det skulle komme rett etterhverandre, men gjorde ikke det. Rart jeg fikk ulikt hver gang jeg prøvde. Men etterhvert var det bare 3-2-2 og 2-3-2 som stod. 2-2-2 fikk jeg bare en gang.

 

Hull 6 = 1-1-1

 

Siden 2-2-2 ikke finnes ser det ut som er det mulig jeg har sett feil.

 

Jeg ble ærlig talt ikke så mye klokere. 2-3-2 = labdareguleringen som er feil? Bytte sonde?

 

3-2-2: LMM som er gåen? Skifta jo den :S Kan det være noe med koblingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, på 940'n og 740'n min kom de etter hverandre, men det er bagateller.

MEN, du har fått feilindikasjon på LMM og Lambdasonde! Da har du noe konkret å gå etter.

 

For å fjerne gamle feilkoder, så tar du av minuspolen i ca 1 minutt eller 2.

Så starter du bilen igjen, lar den fuske og stå i litt, også sjekker du feilkodene på nytt.

LMM-feilkoden skal da være borte tenker jeg... ellers genereres LMM-feilkoden av at lambdasonden er fucked :)

 

Det er derfor dette systemet er litt jall...hehe, en lambdasonde som er på bærtur kan få systemet til å tru LMM er synderen ;) Men med ny lambdasonde, så er du nok ett hakk nærmere løsningen :) 399kr på biltema er det vel...litt lodding og skjøting, så er du oppe å går.

Biltema lambda funker fett til sugemotor...men på turbo tåler den ikke varmen ( min biltema-vare konka etter 1 ukes bruk på 740 tic'en, mens NGK-lambda'n jeg kjøpte til 1200 etterpå har holdt fra 2006 og til nå..hehe :) )

 

Er lett å hoppe over noen blink! ;) Men er bare å nullstille først trur jeg, for det var en del feilkoder =P Også prøver du igjen ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si det, men du skal ha en 3-leder Lambdasonde :) (to hvite ledninger og en svart var det vel?) Den kabelen som skiller seg ut på biltema-lambda'n skal kobles på kabelen som skiller seg ut på orginal-ledningen fra den gamle sensoren.... de to andre kan du blande om hverandre som du vil, da det bare er + og - til "forvarming" av Lambdasonden. og om strømmen går den ene eller den andre veien gjennom varme-elementet i sonden er samma faen...hehe :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si takk for at du vil hjelpe meg først og fremst. Setter stor pris på det :)

 

Jeg tenkte samme tanken, så jeg har vært ute for 10min siden og tatt av polene. Skal ut igjen nå og sette på. Tipper jeg kjører en 5km rundte og leser av igjen da, så skal jeg poste her hva jeg fikk denne gangen (like spennende detta her :P).

 

Ja, for det var dette jeg tenkte også. At de tok kunne gå litt om hverandre. Blir nok å kjøpe ny lambda. Håper det går greit å kjøpe fra biltema som du sier. Når det gjelder montering av dette ser jeg du nevner lodding(grøss). Hadde kanskje håpet at det var litt plug and play med denna :(

 

Finnes det noen guide til hvordan man skifter lambda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til att du ikke fikk alle feilkodene lenger, og bilen oppfører seg fint, er nok fordi den tilvendte seg den nye LMM'en tenker jeg. Ja, du hørte riktig...tilvendte seg.

Når du tar av minuspolen, glemmer hjernen ALT den har fanget opp på disse mange 20 årene, og setter opp "alle sensorer" etz på nytt.

Samme prosedyren om du skal konvertere til 98-oktan feks og...motoren setter opp tennninga litt annerledes etz. Under prosessen så fusker og står den i litt, før den legger seg stabilt på 750rpm ca, og alt er klart.

 

3-2-2 ja...LMM feilen det. Men siden LMM er ny, så er det nok lambda'n som ødelegger her. LMM og lambda henger ganske nøye sammen, men lambda'n har "alltid rett" ovenfor LMM rent hirarki-messig, hvis du skjønner hva jeg mener.

MEn ja...for all del, prøv litt WD-40 eller CRC 556 inni pluggen til LMM, så det ihvertfal er god kontakt :)

 

hehe, hva er din kompetanse ang skjøting av kabler da?

Det er ikke noen spesiell guide...følger med en guide til biltema-sonden, men den syns jeg er ganske dårlig...det er ren skjøting av kabel, rett og slett.

 

MEN, hvis du vil slippe dette, så kjøper du deg en sonde fra ett merke/produsent...feks NGK, Beru, etz....men disse koster gjerne 3-4 ganger prisen (1200-1600kr). Dog, de er "plug and play", med kontakter fiks ferdig etz...men til den prisen skulle det vel bare mangle ;)

 

Lodding er ikke ett MUST på biltema-lambda'n, men det blir veesentlig bedre resultat(rent kontakt messig) ved lodding, og dette er tross alt en "fintfølende"(ikke akkurat state-of-the-art-finfølende da, hehe!) sensor. Men, som sagt det går ann uten og :)

 

Det følger med 3 stk tynne metallskjøte-stykker med biltema lambdasonden...disse er EGENTLIG for å "fylle" med loddetinn, og lodde ledning for ledning sammen, men det går ann å avisolere ledningen, trykke den inni skjøtestykket på hver ende, og klemme den fast som en "vanlig kabelsko".

Det følger også med 3 stk "krympestrømper" for å tre over skjøtene...disse er det svæært viktig at du bruker,spesielt om du ikke lodder, for ellers kan det komme vann inn i koblinga, og du får heelt feil verdier på lambda'n din :)

Disse krympestrømpene må du tre på kabelen (men selvsagt ikke krympe enda) FØR du skjøter de sammen...det vil du skjønne ganske fort :) De krympes rundt koblingen ved å tilføre ca 100 grader varm luft på dem..vanlig vis bruker man da Varmlufts-pistol, men det kan til nøds gå med en lighter, men da mååå du være forsiktig med avstanden til flammen, ellers bare svir/brenner du krympestrømpa :)

 

oj,ble langt gitt...

Endret av Radial

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men prøv denne wd-40'n inni kontakten og prøv igjen først...!

 

Leste dette på en annen side shø:

 

3-2-2 :

-Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty.

-Wiring break between FI terminal 8 and AMM #4.

-Various driving problems due to dirty AMM wire

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det ble mye på en gang :p

 

Ja, jeg testet å dra ut LMM og starte bilen for å sjekke. Tydelig at LMMen fungerer hvertfall for bilen døde med en gang uten den. Satser på at det er lambda.

 

Det du snakker om er kontaktrens-opplegg ait? Det er no gul gugge inni kontakten på LMM :p

 

Altså, det skal nå funke å lodde faenskapet, men jeg bare grøsser litt pga årstiden . Er ikke akkurat nå du legger deg på grusen under bilen og mekker.

Hvordan er det med de på BCB til 6-700? Er det samma trælet der?

 

Hva er denne AMM wire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det ble mye på en gang :p

 

Ja, jeg testet å dra ut LMM og starte bilen for å sjekke. Tydelig at LMMen fungerer hvertfall for bilen døde med en gang uten den. Satser på at det er lambda.

 

Det du snakker om er kontaktrens-opplegg ait? Det er no gul gugge inni kontakten på LMM :p

 

Altså, det skal nå funke å lodde faenskapet, men jeg bare grøsser litt pga årstiden . Er ikke akkurat nå du legger deg på grusen under bilen og mekker.

Hvordan er det med de på BCB til 6-700? Er det samma trælet der?

 

Hva er denne AMM wire?

 

Gul gugge i LMM kontakten??? ojj..hørtes ut som irr^5..få den renset du! ;) fjern det gule, og kjør på med wd-40/crc, eventuelt elektronikk-rens om du har det.

 

vet ikke hva BCB fører....men bcb er ikke billige, og til 6-700kr får du nok en "universal" 3-leder samme som biltema selger.

 

AMM wire er ledningentil Luftmengdemåleren... Du tenkte på feilkoden? ;)

Irr på kontaktene til lmm der, kan skape ett "brudd" eller "faulty signal" pga verdiene fra sensoren blir feil pga dårlig kontakt, og da har du det jo gående.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på det gule i kontakten når jeg skulle bytte LMM, så jeg ringte en kompis. Han sa det sikkert var kontaktspray, så jeg tenkte ikke noe over det og bare plugga den i. Hva skal jeg bruke for å ta vekk det a? Må vel rense inni nye LMM-en også nåda. I pluggen ligger det no snørr-farga på hver eneste pin :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår