Gå til innhold

B230F, 3-2-2 feil, div. problemer

Ranger emnet


liztar

Anbefalte innlegg

Det var jo ikke irr hvertfall, bare en god dose med kontaktfett. Jeg tok å fjerna litt av det og fyrte på med WD-40 overall.

 

good shit ;)

 

har du skikkelig lyst, kan du spraye litt wd-40 i alle kontaktene der inne egentlig...i motorrommet altså, spesielt de "klasene" borte ved støtdempertårna...som alltid er ett helvete å dele =P

 

Men bilen er hvertfal kjørbar igjen nå da, så den kan brukes. i mellomtiden mens du venter på ny lambda, så kan du overvåke bensinforbruket litt....prøv å slette feilkoder igjen, og se om 3-2-2 konstant kommer opp.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og vi humper og humper. Bilen går ræva som vanlig.

 

Leter stadig etter flere svar, og snublet over noe interessant på nettet.

 

[More Symptoms] When I depress the gas, the car hesitates severely, backfires a few times and if I keep pressing the gas, will stall. If I back off the gas I can usually accelerate very slowly and once I get up to speed it is ok. When this is happening the idle goes up to 1300 instead of the normal 750. I get codes 1-2-1 (Faulty signal to/from Air Mass Meter), 3-2-2 (Air Mass Meter wire burn-off signal absent or faulty) and 2-3-1 (Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load). Pulling fuse 1 for fifteen minutes to reset the ECU would solve the problem temporarily. The solution was to replace the AMM.

 

Denne fant jeg her: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EnginePerformanceSymptoms.html#PoorDriveabilityBadAirMassMeterSymptoms

 

Dette virker nesten som problemet mitt :o

 

Dette med gasspådrag, at den må bare ha litt gass i starten før den går normalt. Noen andre som har hatt det samme?

 

Ser at løsningen her er å bytte LMM, det har jeg jo gjort :\ Jeg skulle gjerne visst hvordan man kunne sjekke om kabelen til LMM var hel og fungerte slik som den skulle. Er det noen som kan gi en kort innføring i bruk av voltmeter på slike ting?

 

Ellers kommer en kompis av meg med en Biltema lambda på onsdagen og skal hjelpe meg å sette inn denne.

 

Vi triller fortsatt med 3-2-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering her:

 

Bilen ble plutselig helt vrang. Gikk så vidt, bensin i eksosen. Viste seg at den nye LMM'en hadde røket. Satt på den gamle igjen, som forsåvidt fungerer, og ting var som før.

 

Jeg får ny LMM av BCB som reklamasjon. Legger i noen lapper og kjøper original denne gangen.

 

Bilen gikk forøvrig fint med gamle LMM i en ukes tid, så var det samma gamle greia. Har litt mer info ang. den opprinnelige feilen som jeg nå sliter med.

 

Bilen bestemmer seg som sagt noen ganger for å gå i vrang-modus. Dette merker jeg hvis jeg f.eks skal inn i et kryss og clutcher. Turtallet dropper normalt til rundt 1500, men så plutselig detter det med voldsom fart ned til 750 hvor den står og surmuler litt. Gir jeg noe annet en veeeldig forsiktig og lite gass da, dør den.

 

Målte forresten spenningen på terminal 3 på LMM-kontakten. Den stod på 2.26V, leste vel at den skulle være 2.3. Er det greit? Eller er det noe feil her?

 

Håper på at muligens den nye originale LMM-en (blir en Bosch overhalt på volvoverksted-type) kommer til å løse problemet mitt, men er litt skeptisk siden den forrige ikke gjorde det før den røk.

 

Lurer fortsatt litt på lambdasonden om denne kan ha noe å si. Skal få målt denne og tenker jeg. EDIT: Målte nettop, svingte mellom 0,2 og 0,7V ca.

 

Håper på hjelp i denne monologpregede og døde tråden.

 

EDIT: Jeg har ikke fått noen feilkoder etter at jeg byttet til den gamle igjen.

 

Kan vel også nevne at muligheten for at den fusker mindre nå er preget av mye fint og varmt vær om dagen.

Endret av liztar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår