Gå til innhold

Eksos til Audi 100 2,3E?

Ranger emnet

ShowtimE

Anbefalte innlegg

Har fått hull i eksosen min og har sveiset det noen ganger, men har begynnt å lekke igjen!

Sist gang når jeg sveisa så så jeg at det var kommet sprekker i katalysatoren, og lurer på om det er dette som gjør at den puttrer nå..

Så jeg lurte på å kjøpe effektanlegg eller org eksos men kommer an på prisen (tar da det rimligste)!

Har sett på superstyling at dem har effektanlegg, men er dette komplett eller bare bakre del?

Kunne hatt fra manifoil og ut..

Noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe osv??

- ShowtimE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde biltemaeksos på min E30, fungerte helt fint og til rimelig pris.

God lyd også, produsert i Sverige. Nå er jeg usikker på hvor lenge det varer, da jeg solgte bilen et år etterpå etter at den hadde stått et halvår i garasje pga brukket bærebro bak. God passform på mitt sett.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Har fått hull i eksosen min og har sveiset det noen ganger, men har begynnt å lekke igjen!

Sist gang når jeg sveisa så så jeg at det var kommet sprekker i katalysatoren, og lurer på om det er dette som gjør at den puttrer nå..

Så jeg lurte på å kjøpe effektanlegg eller org eksos men kommer an på prisen (tar da det rimligste)!

Har sett på superstyling at dem har effektanlegg, men er dette komplett eller bare bakre del?

Kunne hatt fra manifoil og ut..

Noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe osv??

- ShowtimE

En orginal katalysator fra bosal til audi 100 -91mod (099-039) koster 5655,- hos dahles auto (audi forhandler)i halden, 5856,- hos veng. En universal katalysator som er godkjent ligger på ca 1500,- hos bilxtra men da må den sveises på. De som biltema har er ikke godkjente. Et effektanlegg er bare fra katalysatoren og bakover men vis du kjøper universal kat. så kan du sveise på "fetere" eksos rett på katen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg kjøper katalysator hos bilxtra og sveiser på 2,5" rør resten, hva sier dem når jeg skal på EU kontroll da?

Så lenge bilen ikke bråker for mye og klarer utslippskravet sier de nok ingenting. Kjøp heller 2,25" katalysator og sveis denne inn i stedet for den originale, bruk de originale rørene ved å kappe ut kat og sveise inn ny der den gamle stod. Kjøp rustfri eksos videre, koster under 3k på biltema.

2,5" eksos er for stort, vil gi lavere effekt og voldsomt med lyd.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg kjøper katalysator hos bilxtra og sveiser på 2,5" rør resten, hva sier dem når jeg skal på EU kontroll da?

de vil ikke si noe på det for katen som selges hos bilxtra er godkjent for bruk i norge og at det er bosal som er produsenten. har snakket både med de på bilxtra og hos naf siden jeg trenger en ny føre godkjenning neste mnd for innmaten i min kat er total løs :)

jeg kommer til å bygge eksosen selv hele veien for å få bedre passform til bilen og at da for jeg den slik jeg vil ha den :)

Endret av Ma Audio, eivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker?

Er 2.5" på V6 uten alt for mye bråk.. :) (for lite faktisk ;-))

2,5" eksos på en original 2.3 er for stort! Det er ikke for ingenting at den originale eksosen er 2,25". På en 2.6 er det greit med 2.5" eksos, kommer litt an på motoren også.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5" eksos på en original 2.3 er for stort! Det er ikke for ingenting at den originale eksosen er 2,25". På en 2.6 er det greit med 2.5" eksos, kommer litt an på motoren også.

er du helt sikker på dette? er litt rart at et effektanlegg fra simons til den bilen er 2.5". de lager ikke effektanlegg som gjør at en bil får MINDRE effekt.

Dette sier de: "Simons sportsystemer har høyeste kvalitet i matrialer of finish, samt konstruksjon som bygger på mangeårig konkurranseerfaring. Dette gir deg også fordeler ved normale kjøreforrhold. Systemet har størrer rørdimensjon enn orginalt, avgasslyden har en sportslig tone og lydnivået er tilpasset norske bestemmelser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt sikker på dette? er litt rart at et effektanlegg fra simons til den bilen er 2.5". de lager ikke effektanlegg som gjør at en bil får MINDRE effekt.

Dette sier de: "Simons sportsystemer har høyeste kvalitet i matrialer of finish, samt konstruksjon som bygger på mangeårig konkurranseerfaring. Dette gir deg også fordeler ved normale kjøreforrhold. Systemet har størrer rørdimensjon enn orginalt, avgasslyden har en sportslig tone og lydnivået er tilpasset norske bestemmelser."

Ja, er sikker på dette. En original 133 hk 2,3E sugemotor vil yte mest effekt med 2,25" eksos. Setter man på 2,5" vil man få turbulens i eksosen, noe som medfører at volumet av eksospulsene ikke vil stemme overens med volumet på eksosen og motoren må selv "skyve" eksosen ut. Er samme filosofi tilstede ved konstruksjon av grenrør, primærrørene må IKKE være for store eller for korte!

Simons selger 2,5" 'sportseksos' til 1.8S også. Setter man dette på vil man få lydtrimming, ingen effektøkning. Dette selvsagt såfremt motoren ikke er blodtrimmet. Men for all del, om folk vil prøve så er det fritt frem. Tips: Brems motoren før og etterpå ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider