Ø_Hovland Skrevet Februar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2009 Heisann folkens, er nye her og tenkte jeg skulle sjekke ut om det er noen her som har greie på trekking av diverse kabler. Har kjøpt meg en nydelig rød Toyota Celica 1.8 97 mod. og kunne tenke meg å montert et bedre anlegg enn det orginale som står i bilen. Har noe lunde funnet ut hvilke høytalere, subwoofer, forsterker og spiller jeg skal ha, men lurer litt på hvor det er lettest å trekke/legge kabler til de diverse komponentene. Er det for eksempel noen kanaler det er god plass i? Planen er som følger: - En høytaler på hvær side fremme i dørener. - En høytaler på hvær side bak i veggenene. - En sub i bagasjerom. - En Forsterker i bagasjerom. - Og selvsakt en spiller framme i midten. Har hørt mye bra om denne siden, så satser på at det er noen eksperter som har lyst til å bruke tid på å svare meg. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Devil Skrevet Februar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2009 Du kan få høtalere i taket ditt hvis du vil :P det er liksom ingen grenser på hvor man kan trekke kabler til høytalere. Det enkleste uten å jobbe alt for mye med kablene til bagasjerom er å legge de under listene dine. Men HUSK å trekke strømkabel på ei side av bilen og signalkabel + remote på den MOTSATTE siden av bilen.. Siter low and slow, is how it goes low and slow, plowing snow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2009 ideelt sett bør remoten ligge sammen med strømmen, og ikke signalkablene. Men kanalene er det god plass i på toyota, så legg de der du. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soundstyle88 Skrevet April 4, 2009 Rapporter Share Skrevet April 4, 2009 (endret) hei ..har samme bil som deg..en celica 97 modell 1.8 da..monterte anlegg i bilen..2 høytalere foran, gadd ikke bak siden front høytalerene lages såpass så mye lyd i coupen. monterte også forsterker og subb bak. Det jeg gjorde var å legge høytalerkablene på hver sin sida av bilen, altså jeg monterte under dørterskelene. Hos meg er den en lang plastik bit langs av de 2 dørene, den kan du trekke av, sitter med klips og legge kablene under der. Når det gjelder strøm fra cd-spilleren til forterkeren så la strømkabler under girkula og rett bak og under baksetene(skru av baksete slik at du får monternt kablene ordentlig). Hele midkonsollen må du skru av som sitter bak(brekke), tar ikke så lang tid siden det bare er et par skurer da. Høres mye til jobb med ser bra ut og er ikke synlig :) Endret April 4, 2009 av soundstyle88 Siter http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skogs Skrevet April 16, 2009 Rapporter Share Skrevet April 16, 2009 Heisann, jeg har jobbet mye stereoanlegget i denne bilen, og foretatt målinger med forskjellige oppsett, med skikkelig måleutstyr. Mine erfaringer er at høyttalere i sideveggene bak har en uheldig akustisk plassering og peaker voldsomt ved rundt 150hz, og høyttaler i frontdør peaker ved 1500hz. Så for å få ett bra resultat er det viktig å stille alt skikkelig inn. Jeg vil anbefale følgende oppsett: kjøp inn 2stk komponentsett, ett med 5" og ett 6". bruk 5" fremme i dørene, plasser diskanten i eller i på dekselet til speilet, IKKE på dasjbordet inni hjørnet. sett high-pass på forsterkeren på det laveste, hvis du får problemer med ristelyder i døren skrur du høypassfilteret opp til det ikke lenger er ett problem. sett 6" i veggene bak, ikke bruk diskanten. still high-pass delefilteret på forsterkeren på rundt 200-300hz, da vil du få en fornuftig mengde midbass. putt i en 12" eller 10" i bagasjerommet. Jeg vil på det varmeste anbefale ett peerless-element, gjerne fra sls-serien hvis du er på budsjett. Putt den i en liten, sterk kasse og sett low-pass filteret på forsterkeren på rundt 100hz. Til dette oppsettet vil du trenge en separat kanal til hvert komponentsett og en til subben. f.eks en 4-ch forsterker og en monoblokk, eller en 4+1ch forsterker. Du trenger ikke voldsomme mengder effekt til frontsettene, men subben vil dra fordel av å ha over 200w tilgjengelig. (Her snakker jeg om skikkelige watt). Jeg kan godt komme med eksempler på elementer og forsterke hvis du vil, bare gi meg ett budsjett. Skogs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg