Gå til innhold

Brumming fra eksosen

Ranger emnet

appelsin87

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2002 modell Audi A4 1,9 TDI 130 hk.

Når motoren ligger på 2000 omdr/min kommer det en durelyd/brummelyd (uansett om bilen triller eller står i ro).

Men det er kun på akkurat dette turtallet, verken før eller etter 2000 omdr. Jeg var derfor under bilen for å se om man kunne høre/se hvor lyden kom i fra.

Det viste seg at akkurat på dette turtallet vibrerer det ganske mye i eksosanlegget. Dess lengre bak på eksosanlegget jo mer vibrerer/rister det. Og denne vibrasjonen lager en ganske høy dur. Vet dere hva som er feilen eller hva som må skiftes for å få bort denne vibrasjonen/ulyden i eksosanlegget? Man hører godt lyden inn i cupe'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert med resonans å gjøre. Når du treffer resonansfrekvensen til eksosanlegget vil det vibrere og hvis eksosanlegget tar borti noe vil du hørre det ganske godt.

Du bør sjekke hvor anlegget tar borti chassis eller andre deler på bilen. Evnt. kan du prøve å bytte "opphengene" (de gummidingsene som holder anlegget på plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har sikkert med resonans å gjøre. Når du treffer resonansfrekvensen til eksosanlegget vil det vibrere og hvis eksosanlegget tar borti noe vil du hørre det ganske godt.

Du bør sjekke hvor anlegget tar borti chassis eller andre deler på bilen. Evnt. kan du prøve å bytte "opphengene" (de gummidingsene som holder anlegget på plass).

OT, men lego, har du erfaring med tilpassning osv?

Jeg har et kit liggendes (kun nedre del av fangerene som skal erstattes) vet du om det er lett å fjerne det som allerede er og sette på de nye eller?

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men lego, har du erfaring med tilpassning osv?

Jeg har et kit liggendes (kun nedre del av fangerene som skal erstattes) vet du om det er lett å fjerne det som allerede er og sette på de nye eller?

Nei, sorry Jean, jeg har ikke så mye peiling på tilpassing av fanger.

Er det bare fronten eller bak også? Jeg tror at det er et helvete å ta av fangeren bak. Må visst ut med halve bagasjerommet for å komme til skruene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare fronten eller bak også? Jeg tror at det er et helvete å ta av fangeren bak. Må visst ut med halve bagasjerommet for å komme til skruene. :)

WOBS!=s

- VW Polo 1996 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nedre del av bakfanger på min, måtte faktisk ut med seteryggene bak for å få ut trekket i bagasjerommet. for å komme til skruene til bakfangeren. jeg brukte ca 3-4timer av og på, tok meg god tid, kan nokk fint gjort dette på 1-2 timer om jeg hadde visst om all demonteringen i forkant :)

Audi A4 2.5 V6 TDI Quattro [212HK-450nm]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nedre del av bakfanger på min, måtte faktisk ut med seteryggene bak for å få ut trekket i bagasjerommet. for å komme til skruene til bakfangeren. jeg brukte ca 3-4timer av og på, tok meg god tid, kan nokk fint gjort dette på 1-2 timer om jeg hadde visst om all demonteringen i forkant :)

damn, bra jeg har funnet ut at det er "add-on" styling da:p

- VW Polo 1996 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider