Gå til innhold

Boble & Volvo-motor

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Noen her som har bygd/hatt noe slikt her?

 

Til våren går jeg igang med å bygge Bilcross klubbløpsbil av en '73 VW 1303. Skal sette i en B20 jeg har ståendes her som har sittet i cross-Boble før jeg kjøpte den. (Bl.a greinrør er snudd, og ellers litt over snittet trimmet)

 

Er mange timer med rustsveising på den bilen, så tålmodigheten skal nok bli satt litt på prøve her, tror jeg.. Hehe

 

Men, jeg lurer litt på diverse småtteri når det gjelder dette prosjektet da jeg ikke har så mye erfaring med disse gamle tyskerhjelmene..

 

Hva slags støtdempere bør jeg bruke bak i og med att motoren sikkert veier godt over det dobbelte av den som satt der en gang i tiden? Finnes det f.eks gule Koni å få til 1303'n, eller finnes det noe annet ålreit som passer?

Regner med att det bør brukes gass både foran og bak på noe slikt værtfall..?

 

Hvordan ordner jeg kort styring på denne type Boble? Veit att på 1300'n så er det bare å korte inn/forlenge? noen stag ved styresnekka en eller annen plass, men er det likt på 1303'n med snekkestyring?

 

Er det noe som bør/må forsterkes for å tåle tyngda av B20'n??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har Haddt en vw 1600tl med b20 i.Er mulig å montere dobble dempere bak på den værtfall, samma bil som boble bare et annet karoseri.Er litt tung kjørt med så tung motor lett for å gå rett frem i sving hvis du trekker deg mitt i feks. Men er moro med hjul løft av startplata da ;) .Sørg bare for å få skikkleig kjøling på den.anbefaler deg en b23 for den har bedre kjøling en b20.Fjern org vannpumpe innmat og erstatt med elektrisk pumpe bak ved motor, kjør med termostat som er "boret "litt støre hull i.Dette for at vannet skal få tid til å kjølest ned.Olje kjøler er også greit å ha.Sveist sperre er et must og genialt enkelt å fixe.Vil anbefale deg å Montere gir og motor stum.Skal se om jeg ikke finer noen bilder av noen slike bobler/1600 som jeg eller noen andre her oppe har bygget

1600.jpg

15.jpg]

050519022.jpg

050519023.jpg

050519024.jpg

IMG_2107.jpg

IMG_2104.jpg

pentainsug.jpg

Endret av Ken Karijord

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

 

Bruker B20'n til den tar kvelden, så får jeg se hva jeg bruker fornoe da.

Hvor får jeg tak i elektrisk pumpe for kjøling? De hadde det på Biltema før, men jeg finner den da ikke i katalogen lengre.. Eller er det jeg som er blind? Hehe

 

Hvordan sveiser man sperre på de da? Må man plukke kassa i deler for å komme til, eller er det en enklere patent? Må kassa ut av bilen for å få det til?

 

Om du har flere bilder, så fint om du gidder å legge de ut her! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et klipp av den bobbla som du ser på det sist bilde.

du slipper å klyve kassa . bare å skru opp side lokk og ta ut diff og sveise.Ville sjekket med noen som selger båt lense pumper .. biltema skal ha de og.Men det går å bruke org pumpen også men da må du montere ei lita sirkulasjons pumpe på returen fra kjøler foran (sirkulajons pumpe fra Feks vw transporter coach får du bilig på skroten)

Takk for tips.

 

Bruker B20'n til den tar kvelden' date=' så får jeg se hva jeg bruker fornoe da.

Hvor får jeg tak i elektrisk pumpe for kjøling? De hadde det på Biltema før, men jeg finner den da ikke i katalogen lengre.. Eller er det jeg som er blind? Hehe

 

Hvordan sveiser man sperre på de da? Må man plukke kassa i deler for å komme til, eller er det en enklere patent? Må kassa ut av bilen for å få det til?

 

Om du har flere bilder, så fint om du gidder å legge de ut her! :-)[/quote']

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et klipp av den bobbla som du ser på det sist bilde.

du slipper å klyve kassa . bare å skru opp side lokk og ta ut diff og sveise.Ville sjekket med noen som selger båt lense pumper .. biltema skal ha de og.Men det går å bruke org pumpen også men da må du montere ei lita sirkulasjons pumpe på returen fra kjøler foran (sirkulajons pumpe fra Feks vw transporter coach får du bilig på skroten)

 

hvorfor må man har en ekstra sirkulasjons pumpe? på 2 stk 240 jeg har sitter radiatoren baki med bare den orginale pumpa på motoren+at det sitter alu reimhjul på veiva som har mindre dim heller det orginale så da går vannpumpa enda sakktere men aldr problem med at den går varm forde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett endel på det klippet der ja. Hehe Ser vel ikke akkurat lettkjørt ut, men alt kan læres. Har dere prøvd å kjøre folkevogner med Volvomotor og uten sperre da? Vil det funke, eller kommer ræva til å overstyre så mye att det blir helt umulig å kjøre med?

 

Dette viste seg å blir en meget interessant tråd dette her.. Hehe

 

Takk for alle tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker med orginal på b23/230 men d siest at den som står i b20 er dårligere.. noe jeg også kan bekrefte. Desuten så blir det ei reim mindre å være redd for at skal bli skaddet ved torpedereing av bobble bakenden...Jeg måtte ha extre pumpe foran for å få "trykket" vannet bakover.Jeg hadde stål rør som lå helt i bunnen av cupen, og de ble litt sån vannlås aktige er jo noen 10tals cm høyde forskjel fra bunn i bil til toppen på en hekkmontert volvo motor...,.... måtte ha hjelp til å få vannet rundt.Luft i et sånt system er døden for motoren

hvorfor må man har en ekstra sirkulasjons pumpe? på 2 stk 240 jeg har sitter radiatoren baki med bare den orginale pumpa på motoren+at det sitter alu reimhjul på veiva som har mindre dim heller det orginale så da går vannpumpa enda sakktere men aldr problem med at den går varm forde.

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funker med orginal på b23/230 men d siest at den som står i b20 er dårligere.. noe jeg også kan bekrefte. Desuten så blir det ei reim mindre å være redd for at skal bli skaddet ved torpedereing av bobble bakenden...Jeg måtte ha extre pumpe foran for å få "trykket" vannet bakover.Jeg hadde stål rør som lå helt i bunnen av cupen, og de ble litt sån vannlås aktige er jo noen 10tals cm høyde forskjel fra bunn i bil til toppen på en hekkmontert volvo motor...,.... måtte ha hjelp til å få vannet rundt.Luft i et sånt system er døden for motoren

 

 

ok den er grei. men åssen clutsj lamel og disk må man bruke og bruker man den orginale utløser armen/lagret til boble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår