Gå til innhold

Registerreim bytte

Ranger emnet


martinmei

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal skifte registereim på min Corrado G60.

Trenger litt tips fra noen som har gjort dette før.

 

Mitt spørsmål er:

 

Må man fjerne vannpumpe taljen for å få ut

det nedre registerreim dekselelet.

Jeg har fjernet alle skruene og dekselet er løst, men er redd for å ødelegg det ved å dra det av med makt.

 

Hvis vannpumpe taljen må av, hvordan gjøres dette?

Spesialverktøy?

 

 

Jeg har fulgt denne beskrivelsen:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1122768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter to hjul utapå veiva(?) som må av. Det ene sitter inni det andre, og de er festa med 4stk skruer (umbrako). Disse kan være litt køddne om du ikke har hatt det av på en stund.

 

Trenger ikke noe spesialverktøy til den jobben, men du må få holdt igjen hjulet når du skrur på en måte. En måte er vel å ha på viftereima når du skrur, men er ikke sikkert det er nok engang. De kan være helt jævlige om de har sitti der flere år. Må nesten bruke fantasien.

 

(Jeg måtte for eksempel borre ut en skrue fordi jeg ikke fikk den ut på andre måter. Den hadde dog også slitte kanter (feil verktøy brukt tidligere)). Om de er slitt anbefaler jeg deg å kjøpe nye skruer på Møller, koster ikke mye.

 

Det er forresten en liten (8mm?) mutter som sitter på en kødden posisjon som er lett å overse når du skal av med dekslet. Du ser den på dette bildet. (Rød sirkel). Skruen som du ser på andre siden er en slags skrue som ikke kan vris mer enn noen grader, så den detter ikke ut.

 

Regreimdeksel.jpg

 

(Ps: Det står her at motoren er en "interferense" motor. Det stemmer ikke om du ikke kjører trimkam.)

all%20photos%20509.jpg

 

En ting til. På det hjulet det står "AUX" på, det er veldig lett å flytte på om du har av registerreima. Merkene på det stemmer heller ikke alltid med timinga/rotoren, spesielt om forrige eier var en gnom som dreit i merkene på det hjulet og bare stilte etter rotoren. Jeg snakker av erfaring der, fikk noen grå hår før jeg fant feilen... :D

 

 

Vet ikke om det var helt svar på spørsmålet ditt, men kom akkuratt hjem og gjorde så godt jeg kunne. ;)

 

Edits: Feil bilde, typo'er, etc..

Endret av wormy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke av med Vannpumpehjulet? Etter som jeg erindrer.

Men må av med poly-v reimhjulet på veiva. Det er iallefall lett å grov instille rotoren dersom den blir feil ved montering etter merkene. Jeg monterte etter merkene, og da stemte ikke rotoren. Da er det bare å vri fordeleren til rotoren treffer et hakk i fordeleren, og der skal plugg 1 sitte etter som jeg husker. Min startet med en gang ved denne metoden. Så stakk jeg på Biltema og kjøpte blitslampe.

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte reim er nok det enkleste å ta av dekslet. (Tror faktisk du må det, uten at jeg er 100% sikker). For å få av det dekslet må du av med hjulet. Er forresten ikke vannpumpehjulet, men det ved siden av, det som "driver" vannpumpehjulet.. Så er det bare å lirke det ut om alle skruene er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side er vannpumpehjulet det reimhjulet som står på vannpumpa. Reimhjulet på veiva MÅ av for å få av dekselet, og dekselet MÅ av for å få av reima. That's a fact.

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side er vannpumpehjulet det reimhjulet som står på vannpumpa. Reimhjulet på veiva MÅ av for å få av dekselet, og dekselet MÅ av for å få av reima. That's a fact.

 

Stemmer. Bare var ikke sikker på hva jeg skulle kalle hjulet på veiva, så ble litt feil.. :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både reimhjulet som står på vannpumpa og reimhjul som står på drivakselen må av for å få av nedre registerreim deksel.

 

Måtte grave frem boltene på drivakselens reimhjul bak centimeter tykt lag med skit. Litt godgjøring med rustløser noen dager, et brekkjern gjennom hullet i girkassen og boltene gikk forbausende greit av.

 

Satte motoren i TDC og merket alle hjul, sjekket at rotoren peker mot merket i selve fordeleren, satte blanko punkter på den gamle reima og telte antall tenner. Kopierte dette over til den nye og satt på plass. Strammet reima slik at den ikke lar seg vri mer en 90 grader.

Dro motoren rundt til punktene på reima igjen matchet de på hjulene.

 

Alt er skrudd sammen. Bilen starter som normalt. Timingen virker ok, lik slik det var før bytte av reim (sjekket med lys).

 

Håper jeg ikke jeg har oversett noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår