Gå til innhold

Byttet dynamo, men nå har kjørecomputer og div streiket. Problem løst!

Ranger emnet


turbotrondsen

Anbefalte innlegg

God kveld folkens!

 

Fikk byttet dynamo på min Omega i dag.

Alt har fungert, men nå har kjørecomputer, cdspiller og kupèlyset i taket streiket. Det kom seg sånn halveis igang igjen når jeg satt å justerte lyset i dashen.

Men så forsvant det helt igjen..

Rart??

 

Noen som har en formening om hva dette kan komme av egentlig?

 

Bør kanskje sette noen elektrokyndige på saken?

 

 

 

Edit:

 

Fant ut at det var ei gåen sikring :P

Siste jeg tenkte på faktisk, iogmed at jeg kunne gjøre som beskrevet i nederste post..

 

Men det er hvertfall en jordfeil en plass i bilen fikk jeg beskjed om, siden jeg kunne gjøre sånn når sikringa var gåen.

Men nå fungerer det hvertfall! :D

Endret av turbotrondsen

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner jo å bli relativt mye elektrotull på bilen din, så det er sikkert ikke så dumt. Jeg har aldri hatt noen videre problemer med det elektriske, men såvidt jeg vet er det noen store felles jordingspunkter rundt omkring. Det du i det minste kan gjøre selv er å gå over disse med og sjekke. Et multimeter kan være greit for å sjekke og en stål/bronsebørste eller smergelpapir er hendig for å sikre at det er god kontakt over alt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner jo å bli relativt mye elektrotull på bilen din, så det er sikkert ikke så dumt. Jeg har aldri hatt noen videre problemer med det elektriske, men såvidt jeg vet er det noen store felles jordingspunkter rundt omkring. Det du i det minste kan gjøre selv er å gå over disse med og sjekke. Et multimeter kan være greit for å sjekke og en stål/bronsebørste eller smergelpapir er hendig for å sikre at det er god kontakt over alt.

 

Jepp det begynner å bli litt nå.

Jeg har også hørt at det er mye felles jordingspunkter.

De tingene har jo egentlig ikke noe med hverandre å gjøre mtp jordingspunkt, men det er jo forsåvidt ikke en nødvendighet det heller. Noen som vet hvor de forskjellige jordingspunktene sitter? Tenkte å kjøpe Haynes boka til mandag slik at jeg kan gå over dette selv, hvertfall frem til hjernen min ikke klarer å henge med lenger..

Det positive er at alt av lamper nå har sluttet å lyse, og motoren sviver 100% rent :)

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ledningsnettet og sikringene dine. kan hende justeringsbrytern skapte kortsluttning.

 

Skal gå over sikringene.

Jeg ser det er noen relèer i motorrommet ved batteriet.

Hvilken relèer er det som sitter der?

 

Og ang multimeter og ohm osv:

-Hva skal jeg få opp av verdier mtp om det fungerer/fungerer ikke

 

Ja jeg er helt grønn på elektro igrunn. Kan måle spenning, amper osv. Men utover det basic`s så kan jeg ikke noe særlig.

 

Kan jeg måle et relè med multimeter for å finne ut om det er defekt?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du måler ledninger/koblinger så kan du ta voltmeter på samme side av forbruker (enten pluss eller minus siden) og få opp nøyaktig spenningsfall

 

Okei, ikke verre nei.

Har nå funnet ut at lysene i håndtakene bak spiller mye inn. :S

Skrur jeg på de så lyser de svakt, men da blir det liv i computer, men med lite lys avhengig av hvordan jeg sitter å justerer på dimmeren i dashen.

Spilleren prøver å komme på, men stjeler for mye strøm.

 

De tingene som henger sammen mtp på elektrotullet mitt er:

- tråder i bakruta

- dimmeren

- lys i håndtak bak (håndtak rett over døra)

 

Det som det resulterer i er:

- manglende computer

- spiller klarer ikke å komme på

- lys i taket (hovedlyset)

 

 

Det hele virker som et ekstremt dårlig jordingspunkt.

Og alle disse tingene jeg nevnte her har samlet jordingspunkt.

 

Det ser ut som jeg har jævla lite strøm akkurat på disse tingene.

Noen som har hatt ute dashen som kanskje vet hvor jordingspunktene er? Evt er det noen relèer jeg kan sjekke?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår