Gå til innhold

Spørsmål/problemer med Savage X Hpi..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en Savage X HPI stående.. Den er VELDIG lite brukt pga masse feil siden kjøp. (Kjøpt ny på hobbyforretning)

Det begynte med at vi tok den hjem, skulle starte opp, fulgte bruksanvisningen og fikk justert motor slik at den gikk.. Kjørte inn motoren, og var klar for lek.. Trodde vi.. Den gikk jo sånn delvis.. UTROLIG treg å starte hver gang vi skulle ha det litt moro, og når vi først fikk start, var det null bremser.. Kjøpte masse forsterka bremser i hytt å pine, men servoen klarte ikke å klemme såpass at bremsene tok.. :(

Uansett.. Den har vel bare blitt kjørt kanskje 3-4 tanker, og har stått nå i ca halvt år ellernoe, pga problem med bremser og servo etc.. Skulle ta den frem og leke meg litt.. Trodde det bare var å lade alt av batteri, å starte opp maskineriet.. Men neida.. Når jeg stappa inn elektrostartsaken, snurra den bare rundt.. Motoren gikk ikke rundt..

Så var det demontering for å finne ut hva som var galt.. Joda, skjært motor.. DYPE riper i sylinderveggene, samt noen deler som var slått vekk fra stemplet. Veiva var bøyd i tillegg.. Hva som har forårsaket dette, må gudene vite.

Så kommer spørsmålet mitt.. Hvor får jeg tak i ny motor? Som er plug and play? Og ikke minst, billig?? Kunne også ha tenkt meg svar på hvorfor bremsene ikke funka, og om noen andre har hatt slike problemer med denne typen RC-bil.

PS: Hva motoren heter osv, har jeg INGEN peiling på. Hvis det står en plass på selve motoren, må dere guruer forklare meg hvor og hva jeg skal lete etter, så skal jeg nok finne frem hva den heter. :)

Endret av esbandos

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har enten: Nitro star F3.5 with pullstart

-Nitro star F4.6 with pullstart

-Nitro star K4.6 HO with pullstart

-K4.6

-K4.1

-21BB

Tror det var alle...

Og her er et eksempel:

http://hobbymix.no/mix/produkt.asp?s=3&kat=1&pid=2351&p=HPI%20Nitro%20Star%20K4,6

Selvsagt kommer prisen an på hvor stor/trimma motor du skal ha så de første motorne som Savage kom med er nok de rimligste ;)

Må du ha NY motor så tror jeg prisene er ca. de samme uansett hvor i Norge du kjøper. Kan se om jeg finner noe annet og :)

(Husk at du kan jo gå for børsteløs og da:D)

Endret av EvilE30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren ser ikke slik ut.. Tror jeg.. Den hadde jo startsnor.. Min er jo elektrisk.. :p

Uansett hvilken motor jeg finner tak i, sålenge den er BILLIG og plug and play.. :)

Tok ett par kjappe bilder av motoren..

DSC01145.jpg

DSC01146.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk ja... ?? Skal vel ikke si jeg har så mye peiling men det ser ut som en F4.1 motor :)

Jeg kan finne deler hvis du skal ha børsteløs motor på bilen, men ikke nitro...

Tror kanskje detgår an å sette på en Thunder Tiger .70 eller om den blir alt for stor:wonder:

Som et siste alternativ så er det jo bare å gå i en butikk som selger HPI og kjøpe/bestille motor av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en sånn maskinsak jeg trør inn i baken på motoren å trykker på en knapp for å starte.. :p

Stod ingenting på motoren når jeg så på den, så vet ikke hva det er slags motor.. Hva vil børsteløs si? Er det plug and play, eller må det ombygging til?

Var på hobbysjappa jeg kjøpte bilen og hørte på pris til ny motor.. Var nesten 3.000kr for motor med alt av greier.. Jeg ga jo 4.000kr for komplett helt ny bil hos samme butikk...!

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du har kjørt i en vanndam og fått vann inn i motoren.. Da kan den blåses.. Har opplevd det samme selv.. Men gå for en stor motor.. K4.6 er å anbefale til din bil... Har trimma mange Savager.. 25, X, XL (XL'n er min egen) Og det du har hatt som startsgreie kalles Rotostart.. Man må ha ganske sterke batterier for at dem skal klare enkelte store motorer... Selv bruker jeg et batteri på 5100mAh. Starter bilen hver eneste gang.. X'r er egentlig fine biler... Men dem må justeres riktig, noe du antagelig ikke har gjort, siden bilen bare har vært trøbblete.. Er mange som tror dem har justert inn riktig, mens dem bare har gjort bilen til et vrak.. Ikke frekt ment ;) Du klager på at bremsene var dårlige, det fikses bare ved å stramme dem, er ikke værre enn det..

Xbox GT: MortenNilsen89

VW Passat GL 2.0i 1990 STV

BMW 518i E34 1.8 1995

Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du har kjørt i en vanndam og fått vann inn i motoren.. Da kan den blåses.. Har opplevd det samme selv.. Men gå for en stor motor.. K4.6 er å anbefale til din bil... Har trimma mange Savager.. 25, X, XL (XL'n er min egen) Og det du har hatt som startsgreie kalles Rotostart.. Man må ha ganske sterke batterier for at dem skal klare enkelte store motorer... Selv bruker jeg et batteri på 5100mAh. Starter bilen hver eneste gang.. X'r er egentlig fine biler... Men dem må justeres riktig, noe du antagelig ikke har gjort, siden bilen bare har vært trøbblete.. Er mange som tror dem har justert inn riktig, mens dem bare har gjort bilen til et vrak.. Ikke frekt ment ;) Du klager på at bremsene var dårlige, det fikses bare ved å stramme dem, er ikke værre enn det..

Bilen har aldri vært kjørt i vått vær.. Kun tørre sommerdager, så er neppe det som er feil.. Motoren ble justert inn etter bruksanvisning i boka, samt at vi tok den ned til hobbisjappefyren for å la han justere den perfekt. Det er etter dette den ble trøblete.. Hadde jo sikkert 20.000rpm på tomgang ellerno.. :p

Bremsene har jeg justert opptil flere ganger for å prøvd.. Uten hell.. Selv han på sjappa prøvde å justere dem bra, men ble bare slik at dem såvidt tar.. Når man justerer slik at dem tar ordentlig, henger dem litt på til man har omtrent halv gass på kontrollen. Gassen går forresten ikke helt til max når bremsene er justert heller.. For at gassen skal til max, må bremsene justeres slik at dem ikke tar i det hele tatt.. :|

Han hobbyfyren mente det var servoen som var gåen/for slapp, men orka ikke kjøpe ny, da bilen bare var 3-4-5 timer gammel, og han ville ikke gi meg ny servo, da han mente det var brukerfeil og jeg hadde ødelagt den..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har aldri vært kjørt i vått vær.. Kun tørre sommerdager, så er neppe det som er feil.. Motoren ble justert inn etter bruksanvisning i boka, samt at vi tok den ned til hobbisjappefyren for å la han justere den perfekt. Det er etter dette den ble trøblete.. Hadde jo sikkert 20.000rpm på tomgang ellerno.. :p

Bremsene har jeg justert opptil flere ganger for å prøvd.. Uten hell.. Selv han på sjappa prøvde å justere dem bra, men ble bare slik at dem såvidt tar.. Når man justerer slik at dem tar ordentlig, henger dem litt på til man har omtrent halv gass på kontrollen. Gassen går forresten ikke helt til max når bremsene er justert heller.. For at gassen skal til max, må bremsene justeres slik at dem ikke tar i det hele tatt.. :|

Han hobbyfyren mente det var servoen som var gåen/for slapp, men orka ikke kjøpe ny, da bilen bare var 3-4-5 timer gammel, og han ville ikke gi meg ny servo, da han mente det var brukerfeil og jeg hadde ødelagt den..

Hmm, hadde du bodd litt nærmere skulle jeg fiksa den for deg gratis.. På 2 dager.. Han i den hobbysjappa kunne TYDELIGVIS ikke sine saker... Jeg er selvlært, og klarer å få biler til å gå AKKURAT som jeg vil, har fiksa utallige biler... Og du skulle faktisk hatt ny servo av han i hobbysjappa... Man burde ikke stille inn en bil etter bruksanvisninga, men heller etter hvordan den oppfører seg.. ALLE biler er forskjellige.. Men OM du vil at jeg skal fikse den så bare si ifra ;) Bare skaff deg motor først :p

BMW 518i E34 1.8 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hadde du bodd litt nærmere skulle jeg fiksa den for deg gratis.. På 2 dager.. Han i den hobbysjappa kunne TYDELIGVIS ikke sine saker... Jeg er selvlært, og klarer å få biler til å gå AKKURAT som jeg vil, har fiksa utallige biler... Og du skulle faktisk hatt ny servo av han i hobbysjappa... Man burde ikke stille inn en bil etter bruksanvisninga, men heller etter hvordan den oppfører seg.. ALLE biler er forskjellige.. Men OM du vil at jeg skal fikse den så bare si ifra ;) Bare skaff deg motor først :p

Ja, krangla litt med han ang den servoen og sånn.. Men han stod på sitt.. Orka ikke det tullet der mer, så gikk bare.. Ble så forbanna når folk skal lure andre.. :P

Hvor bor du forresten? :b

Nei, vet at ingen biler er like, men i følge bruksanvisningen skulle man skru så så mye på blandingsskruen og slikt FØR man starta.. Derretter var det finjustering.. Var den finjusteringen vi overlot til han i hobbysjappa.. Men han justerte såpass at bilen ikke startet, så måtte justere alt etter gehøren selv.. :p

Fikk den til å gå rimelig greit.. Fjuska ikke ellernoe, så..

Uansett.. Det med bremsene skulle jeg også ha fått fikset.. Har googlet litt, å sett at det ikke bare er meg som plages med bremsene på disse bilene.. Jeg har jo bytta til dobbel-platet bremse nå, samt stivere fjær, men som sagt, ingen nytte der.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, krangla litt med han ang den servoen og sånn.. Men han stod på sitt.. Orka ikke det tullet der mer, så gikk bare.. Ble så forbanna når folk skal lure andre.. :P

Hvor bor du forresten? :b

Nei, vet at ingen biler er like, men i følge bruksanvisningen skulle man skru så så mye på blandingsskruen og slikt FØR man starta.. Derretter var det finjustering.. Var den finjusteringen vi overlot til han i hobbysjappa.. Men han justerte såpass at bilen ikke startet, så måtte justere alt etter gehøren selv.. :p

Fikk den til å gå rimelig greit.. Fjuska ikke ellernoe, så..

Uansett.. Det med bremsene skulle jeg også ha fått fikset.. Har googlet litt, å sett at det ikke bare er meg som plages med bremsene på disse bilene.. Jeg har jo bytta til dobbel-platet bremse nå, samt stivere fjær, men som sagt, ingen nytte der.. :b

Haha, jeg bor i Nes i Akershus :p Men dem bruksanvisningene har aldri funka på bila mine, så jeg justerer selv, uten noen veiledning...

BMW 518i E34 1.8 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny servo ?

kjøpte ett parr av disse til moddelflye mitt.

holdt på og rive av høyde roret da den er sykt sterk!

http://www.throttlestore.com/radioutstyr/servoer/analoge/hd-2550a_power_hd_12kg.aspx?lang=NO

billig er dem også.

og det er mettalgir, så blir ikke ødelagt med det første.

MVH Raymond Myrland

940 front ønskes.

960 intriør ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider